Var ett tungt vapen, avsett spränga – i första hand fasta mål som bropelare, slussportar,
flytdockor eller dockportar till torrdockor.
Som exempel på bropelare – dessa under järnvägsbron vid Nijmegen över floden Waal -
Nijmegen-bron.jpg
så står det ju klart att här räcker inga flytande drivminor eller liknande medel. här gäller
det rejäla laddningar eller – ingenting alls. Varje bropelare, måste vägt minst 1000 ton.
Vid ‘’Operation Bruno’’ – sprängningen av den 35 meter breda porten till Kruisschans-slussen
i Antwerpens hamn, september 1944 – användes ‘’Torpedmina’’ .
‘’ genannt, schwimmend zurücklegen. Bei der
To-Mine (tysk förtkortning..)handelte es sich um
eine sogenannte GS-Mine, welche die Standardtorpedomine der Kriegsmarine im Zweiten Weltkrieg war‘‘....
Jag har ingen aning om vad – en GS-mina var? Men tar för givet att en ‚‘‘torped-mina‘‘ är avsedd
läggas från en torpedtub eller liknande. Som denna
Tysk TMB-mina, magnetisk med 567 kgs laddning.jpg
vilka användes av de tyska ubåtarna. Men mysteriet tätnar.....
Den modifierade GS-minan hade varierande längd – mellan 1 till 1½ meter och med en laddning
mellan 500 och 1500 kilogram sprängämne.
Den avbildade TMB-minan ovan- hade en längd av 2,30 meter och tre av dem kunde laddas i varje torpedtub.
Det fanns en större typ – TMC med en längd av 3,40 meter och laddning av 1000 kg men
bara två av dessa fick plats i en torpedtub.
Ubåtsminorna hade den tyska standardkalibern av 21“ tum = 533 mm. Varav följer att
de „“modifierade GS-minorna, 1-1½ meter långa – omöjligen kunde haft en laddning av
500 kg – och absolut inga 1500 !!
Men det blir värre;
‚‘Die modifizierte GS-Mine wurde von einem langgestreckten, aus Aluminium gefertigten Schwimmkörper getragen, der mit Ammoniakgas gefüllt wurde. Dies bewirkte, dass die To-Mine mit zwischen 30 und 40 Gramm erzeugten Untertrieb dicht unter der Wasseroberfläche schwebte und so relativ mühelos von den Kampfschwimmern gehandhabt werden konnte. An ihrem Ziel angekommen, sollte die Kampfschwimmer die mit 1000 Kilogramm Sprengstoff gefüllte Mine auf den Sohlengrund ablegen und den Zeitzünder aktivieren. Prinzhorn orderte, um seine Chancen auf Erfolg zu erhöhen, zwei To-Minen an und bildete zwei‘‘‘
Den modiferade minan bars av långsträckt
flytkropp av aluminium. Så att minan FLÖT just under
vattenytan (?).
TNT väger omkring 1,65 x vattenvolym så det bör ha rört sig om en ganska stor ‚‘flytkropp‘‘ ?
På annan plats läser man att det fanns Torped-minor med upp till 6 meters längd. Men att ‚‘‘alla
hade cylindrisk form med en diameter om 56 cm!‘‘.
Gissar att det var ngt i den storleken som bar 1500 kg’s laddningar.
Jag antar att läsaren vid detta laget, liksom jag – undrar hur 3-4 stridssimmare i strida flodvatten,
kunde hantera sådana klumpar i vattnet.....?
Well – det kunde dom inte.....vid aktionen mot Antwerpenslussen, liksom mot Nijmegen-bron 1944
använde tyskarna Linse-attackbåtar
Explosive_Linse1.jpg
(egentligen sprängbåtar med inbyggd laddning i fören – med en chaufför som hoppar ur – strax före
Kaboom! – och drivna av en Ford V-8 bilmotor)
Som (utan inbyggda laddningar

) funkade som bogserbåtar för vardera en Torped-mina med 600 kg’s
laddning. Besättningen bestod av stridssimmare – och motorerna var ljuddämpade....gissar avgasrören utmynnade under vattenytan.
Vid attacken tog båtarna minorna ända fram till målet – öppnade flytkropparna så att de skulle sjunka till bottnen & med tidsinställningen – apterad och startad.....
Vid Nijmegen, var dom så fiffiga att man band samman minorna med en lång tross – så att varje
mina skulle driva på var sin sida om bropelaren – stoppas av trossen som hakade fast vid bropelaren
och sjönk där.....på rätt ställe s.a.s.
Nijmegen_Railway_Bridge1944.jpg
Resultatet – var spektalulärt!
http://www.br.de/br-fernsehen/sendungen ... r-100.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Unternehmen_Bruno
https://en.wikipedia.org/wiki/Kommando_ ... fte_Marine
https://de.wikipedia.org/wiki/Kampfschw ... n_Nimwegen
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.