Flodminor

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor

Inlägg av Hans » 21 maj 2017, 17:49

Minor:

Mark I-IV, typ 1 500 pund.
Bild
Mark V, typ 1 000 pund.

Bägge typerna kunde utrustas med magnetiska eller akustiska tändrör. Dessutom kunde de vara kombinerade. Och man kunde sätta in en räknare som gör att minan exploderar först när den andra eller ända upp till det 13:e fartyget passerar.

Som jag fattar var det 'vanliga' minor som också användes till havs.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor

Inlägg av Hans » 21 maj 2017, 18:17

Allt kommer från boken jag nämnde tidigare.

Det första misslyckade försöket skall ha gjorts av sovjetiska kommandotrupper redan i September 1941. Under 1942 finns uppgifter på fyra (4) sovjetiska minor från flygplan och 1943 15 - av de hamnade 12 på land.

Amerikanarna funderade på att minera men satsade istället på att konventionellt bomba rumänska raffinaderier (Ploiești m.m.).

Först i april 1944 börjar 205 Group i RAF med sitt trädgårdsarbete. RAF kallade minläggningsoperationer 'gardening' och minorna var gurkor, 'cucumbers'.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Flodminor

Inlägg av sveahk » 21 maj 2017, 18:41

Läser med spänning Varjags och Hans min- utläggningar...
...med hälsningar från Hans K och atlantiska oceanens skogsö, där det finns summa summarum ett styck militärmusem!! I tre mycket, mycket små rum...!!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor

Inlägg av Hans » 21 maj 2017, 19:37

Man flyger då det är fullmåne. 37 squadron med 10 Wellingtons - som tar två minor var - lyckas 5 lägga minor öster om Belgrad som tänkt. En väster om staden och tre hittar inte målet (Donau)samt en avbryter p.g.a. storm. Alla som avbryter tar med sig minorna tillbaka. 70 squadron också med 10 Wellington lyckas 8 lägga minor som tänkt, en nästan på rätt plats och den sista fick motorproblem. En vart nerskjuten av lätt luftvärn efter mineringen, de är tvingade att flyga lågt och är då ett lättare mål från marken. Tre stupar och två blir räddade av četnici. Mihailović grabbar är med i Operation Halyard. De var tillbaka i tjänst 40 dagar senare. 178 squadron skickar tre Liberators som alla tre lyckas med att släppa fyra minor (de tar senare sex med sig) på rätt plats. Både Liberators och Wellingtons låter kulsprutorna skjuta mot lämpliga mål, luftvärn och båtar företrädesvis - ibland kombinerat. På morgonen stod trafiken stilla på Donau. Ett passagerarfartyg, en bogserbåt, en tanker och en polisbåt har redan gått under.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor

Inlägg av Hans » 21 maj 2017, 20:04

Boken går i detalj med alla räderna med vilka förband som flög med vilka flygplan och med vilket resultat. Jag går inte igenom alla utan tänkte nu göra ett nerslag den 31 maj - då inte med en minering men en mer konventionell attack på:
Bild
Med det poetiska namnet Järnporten, eller mer precist:
Bild
Ja inte båten men...
Sipkanalen.
Och framförallt järnvägen som drar fartygen i den 15 knop starka strömmen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor

Inlägg av Hans » 21 maj 2017, 20:21

Kanalen var såpass viktig så att följande lilla historia har utspelats sig.

Bild

http://www.vreme.com/cms/view.php?id=984707&print=yes
6. APRIL 1941: Tri sata pre napada nemačke avijacije na jugoslovenske aerodrome, i četiri i po sata pre nego što su prve bombe pale na Beograd, započeo je Vajsov "poseban poduhvat". Po mrklom mraku, oko dva sata posle ponoći, 54 pripadnika elitnog puka Brandenburg, pod komandom pukovnika Riharda Bacinga (potonjeg generala Vermahta), prebacilo se nečujno gumenim čamcima iz Oršave na desnu obalu Dunava u rejon Sipskog kanala...
https://translate.google.lu/translate?s ... edit-text=
6th APRIL 1941: Three hours before the attacks of the German Air Force in the Yugoslav airports, and four and a half hours before the first bombs fell on Belgrade, started Vajsov "special project". In the pitch dark, about two hours after midnight, 54 members of an elite regiment of Brandenburg, under the command of Colonel Richard Bacinga (the latter generals of the Wehrmacht), switched to silent rubber boats out Orsay on the right bank of the Danube in the area Sipskog channels...

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor

Inlägg av Hans » 21 maj 2017, 20:32

31 maj, 25 Wellingtons, tre Liberators och 11 Halifax är inblandade. Några Wellingtons kommer utifrån för de kan bära kakor (cookie), 4 000 punds sprängbomb. Bara en Wellington måste avbryta. Rapporterna om effekterna är knapphändiga men det kan inte ha varit särskilt trevligt i det ganska begränsade målområdet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor

Inlägg av Hans » 21 maj 2017, 21:46

Första juli tar vi ytterligare ett exempel.
Nu är målet i trakten av Nyergesújfalu (staden heter faktiskt så, ligger i Ungern).

37 squadron, 10 Wellington, alla löser sin uppgift.
40 squadron, 8 Wellington, Ett par får problem med minor som fastnar och två blir nerskjutna, en akterskytt i de hemkomna flygplanen är stupad.
70 squadron, 10 Wellington, 8 löser sin uppgift två avbryter av tekniska problem.
104 squadron, 8 Wellington, 5 löser sin uppgift, två nerskjutna och en skadad.
142 squadron, 11 Wellington, 8 löser sin uppgift , två flygplan kan bara lägga en av två minor då den andra fastnat och en lägger på fel plats.
150 squadron, 10 Wellington, 9 löser sin uppgift en kan bara fälla en mina på avsedd plats och får dumpa den andra.
178 squadron, 12 Liberator, alla löser sin uppgift.
31 squadron (SAAF), 6 Liberator, 4 löser sin uppgift och två avbryter av tekniska problem.
614 squadron, 3 Halifax, två löser sin uppgift och en avbryter av tekniska problem.
Av de fyra nerskjutna så kraschlandar en hemma med flera skadade ombord. Två stupar hela besättningen på. Den sista besättningen räddas igen av Mihailovićs män och kommer tillbaka till Bari den 12 augusti.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor

Inlägg av Hans » 21 maj 2017, 22:27

Mineringarna sker i faser, runt fullmånen:
8-15/4
5-9/5
29/5-1/6
1-3/7
29/7-10/8
27/8-10/9
30/9-7/10
Så tyskarna har lite lugna perioder. Men med räkneverken (och tidsfördröjd aktivering?) så känns det nog inte så.
14/4-22/5 förlorades 80 000 ton fartyg med 69 stupade.

Vad kunde tyskarna göra? 24 april så skapas Stab Inspekteur Minenräumdienst Donau.

Man ordnar ett system för övervakning, så man vet var minor har fällts. Man installerar spärrballonger, luftvärn och strålkastare - men 1944 är allt detta bristvaror och det finns inte tillräckligt. Likaså med nattjakten man ombaserar.

Man sveper från fartyg. Jag har inte begripit riktigt hur de fungerar med de har väl magnetfält och ljud som en båt kan jag tänka. Det nämns tre typer, CAM (italiensk), Holstab (dansk) och en FRG. De två sista drogs av avmagnetiserade bogserbåtar.

Flyg kan också vara bra:
Bild
Det fanns M och A varianter - alltså mot magnetiska respektive akustiska minor. Man hade ett A och typ 5 M i formation. Fast det var farligt - då och då gick ett plan åt också av exploderande minor.

MVH

Hans
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor

Inlägg av Hans » 21 maj 2017, 22:50

sveahk skrev:Läser med spänning Varjags och Hans min- utläggningar...
...med hälsningar från Hans K och atlantiska oceanens skogsö, där det finns summa summarum ett styck militärmusem!! I tre mycket, mycket små rum...!!
Jag är för avundsjuk för att kommentera :wink:

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Flodminor

Inlägg av varjag » 21 maj 2017, 23:27

Hans skrev:
Faktiskt inte bara Rumänsk olja (och raffinerade produkter)som skall till Tyskland. Utan även Österrikiska, Slovakiska, Ungerska och Jugoslaviska framförallt raffinaderier var också viktiga för tyskarnas bränsleförsörjning.
Just det sa Bull! Praktiskt taget hela Tysklands import av rumänsk olja - gick med tankpråmar uppför Donau.
Inlägg av Hans » sön maj 21, 2017 3:04 pm

Torpedminor.

Kan de mena Gris eller Neger?

MVH

Hans
Mitt svar blir ''nej''. Har aldrig hört att tyskarna använde italienska ''Maiales'' eller byggde en egen variant.
''Torpedminorna'' förefaller mig - vara besläktade med flottans vanliga torpeder, därav kanske namnet....
men var mest alldeles för stora och tunga för att hanterats av stridssimmare.

Mera kommer....

+ Tusen tack för superb exposé av RAF's minaktioner mot Donau! Well done - Hans
(årtalen skulle hulpa - 1943-45 gissar jag från baser i Italien.....

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor

Inlägg av Hans » 21 maj 2017, 23:35

Väl bekomme. Efter allt ditt arbete får man försöka ge igen :wink:

Från våren 1944 skriver jag om.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Torpedminor

Inlägg av varjag » 23 maj 2017, 05:18

Var ett tungt vapen, avsett spränga – i första hand fasta mål som bropelare, slussportar,
flytdockor eller dockportar till torrdockor.

Som exempel på bropelare – dessa under järnvägsbron vid Nijmegen över floden Waal -
Nijmegen-bron.jpg
så står det ju klart att här räcker inga flytande drivminor eller liknande medel. här gäller
det rejäla laddningar eller – ingenting alls. Varje bropelare, måste vägt minst 1000 ton.

Vid ‘’Operation Bruno’’ – sprängningen av den 35 meter breda porten till Kruisschans-slussen
i Antwerpens hamn, september 1944 – användes ‘’Torpedmina’’ .

‘’ genannt, schwimmend zurücklegen. Bei der To-Mine (tysk förtkortning..)handelte es sich um eine sogenannte GS-Mine, welche die Standardtorpedomine der Kriegsmarine im Zweiten Weltkrieg war‘‘....

Jag har ingen aning om vad – en GS-mina var? Men tar för givet att en ‚‘‘torped-mina‘‘ är avsedd
läggas från en torpedtub eller liknande. Som denna
Tysk TMB-mina, magnetisk med 567 kgs laddning.jpg
Tysk TMB-mina, magnetisk med 567 kgs laddning.jpg (24.49 KiB) Visad 1245 gånger
vilka användes av de tyska ubåtarna. Men mysteriet tätnar.....
Den modifierade GS-minan hade varierande längd – mellan 1 till 1½ meter och med en laddning
mellan 500 och 1500 kilogram sprängämne. :roll:

Den avbildade TMB-minan ovan- hade en längd av 2,30 meter och tre av dem kunde laddas i varje torpedtub.
Det fanns en större typ – TMC med en längd av 3,40 meter och laddning av 1000 kg men
bara två av dessa fick plats i en torpedtub.

Ubåtsminorna hade den tyska standardkalibern av 21“ tum = 533 mm. Varav följer att
de „“modifierade GS-minorna, 1-1½ meter långa – omöjligen kunde haft en laddning av
500 kg – och absolut inga 1500 !!

Men det blir värre;

‚‘Die modifizierte GS-Mine wurde von einem langgestreckten, aus Aluminium gefertigten Schwimmkörper getragen, der mit Ammoniakgas gefüllt wurde. Dies bewirkte, dass die To-Mine mit zwischen 30 und 40 Gramm erzeugten Untertrieb dicht unter der Wasseroberfläche schwebte und so relativ mühelos von den Kampfschwimmern gehandhabt werden konnte. An ihrem Ziel angekommen, sollte die Kampfschwimmer die mit 1000 Kilogramm Sprengstoff gefüllte Mine auf den Sohlengrund ablegen und den Zeitzünder aktivieren. Prinzhorn orderte, um seine Chancen auf Erfolg zu erhöhen, zwei To-Minen an und bildete zwei‘‘‘

Den modiferade minan bars av långsträckt flytkropp av aluminium. Så att minan FLÖT just under
vattenytan (?).
TNT väger omkring 1,65 x vattenvolym så det bör ha rört sig om en ganska stor ‚‘flytkropp‘‘ ?

På annan plats läser man att det fanns Torped-minor med upp till 6 meters längd. Men att ‚‘‘alla
hade cylindrisk form med en diameter om 56 cm!‘‘.
Gissar att det var ngt i den storleken som bar 1500 kg’s laddningar.

Jag antar att läsaren vid detta laget, liksom jag – undrar hur 3-4 stridssimmare i strida flodvatten,
kunde hantera sådana klumpar i vattnet.....?
Well – det kunde dom inte.....vid aktionen mot Antwerpenslussen, liksom mot Nijmegen-bron 1944
använde tyskarna Linse-attackbåtar
Explosive_Linse1.jpg
(egentligen sprängbåtar med inbyggd laddning i fören – med en chaufför som hoppar ur – strax före
Kaboom! – och drivna av en Ford V-8 bilmotor)

Som (utan inbyggda laddningar :D ) funkade som bogserbåtar för vardera en Torped-mina med 600 kg’s
laddning. Besättningen bestod av stridssimmare – och motorerna var ljuddämpade....gissar avgasrören utmynnade under vattenytan.
Vid attacken tog båtarna minorna ända fram till målet – öppnade flytkropparna så att de skulle sjunka till bottnen & med tidsinställningen – apterad och startad.....

Vid Nijmegen, var dom så fiffiga att man band samman minorna med en lång tross – så att varje
mina skulle driva på var sin sida om bropelaren – stoppas av trossen som hakade fast vid bropelaren
och sjönk där.....på rätt ställe s.a.s. :thumbsup:
Nijmegen_Railway_Bridge1944.jpg
Nijmegen_Railway_Bridge1944.jpg (47.26 KiB) Visad 1245 gånger
Resultatet – var spektalulärt!

http://www.br.de/br-fernsehen/sendungen ... r-100.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Unternehmen_Bruno
https://en.wikipedia.org/wiki/Kommando_ ... fte_Marine
https://de.wikipedia.org/wiki/Kampfschw ... n_Nimwegen

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Flodminor i Elbe i elfte timmen...

Inlägg av sveahk » 30 maj 2017, 09:53

varjag skrev: För att upprätthålla kontakten med det östra brohuvudet, spilldes ingen tid för att slå pontonbroaröver Elbe, två stycken.
Broarna gavs namn efter USA’s tvenne krigspresidenter …….Truman Bridge vid Barby som kunde tas i bruk den 14:e april - och
Rooseveltbron vid Britenhagen - som blev brukbar den 17:e.

Bägge utsattes för energiska tyska flyganfall……..(om vilka vi hoppas ‘’Hans med det trevliga namnet’’
kan berätta mera efter återkomst från andningen av atlanterluft…)

Men, det var mot bägge dessa som tyskarna skulle sätta in både drivminor och – Kampfschwimmer….
Varjag
Mycket lite har jag hittat om energiska tyska flyganfall på de båda pontonbroarna - om, överhuvudtaget, var det snarare enstaka aktioner. På västsidan av Resttyskland, där amerikanare och engelsmän speedade fram, höll sig dagligen blott - i bästa fall - ett hundratal tyska maskiner i luften...per dag. Huvudsakligen enmotoriga - deras huvudmål var f.a. fienden på marken. Truman och Roosevelt-broarna dyker i de av mig insedda tyska dokumenten inte upp...

Däremot bekräftar en rapport av en av de amerikanska brobyggarna att det flöt både minor och "Kampfschwimmer" i Elbe...

"The days and nights that followed became a nightmare of changing floats, shooting floated mines, catching the rubber-suited swimmers that the desperate krauts sent downstream to destroy the bridge".
Men tyvärr inte heller där något om flygangrepp...

http://lct376.org/us295th/Central_Germany.pdf
https://plus.google.com/photos/10080427 ... 0697711425

Mvh Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Flodminor

Inlägg av varjag » 30 maj 2017, 11:15

sveahk skrev:
Mycket lite har jag hittat om energiska tyska flyganfall på de båda pontonbroarna - om, överhuvudtaget, var det snarare enstaka aktioner. På västsidan av Resttyskland, där amerikanare och engelsmän speedade fram, höll sig dagligen blott - i bästa fall - ett hundratal tyska maskiner i luften...per dag. Huvudsakligen enmotoriga - deras huvudmål var f.a. fienden på marken. Truman och Roosevelt-broarna dyker i de av mig insedda tyska dokumenten inte upp...

Däremot bekräftar en rapport av en av de amerikanska brobyggarna att det flöt både minor och "Kampfschwimmer" i Elbe...
Tack sveahk - ungefär vad jag gissat - men uppskattar bekräftelsen.

Trevlig länk till broslagning över LIppe........behöver nog en bilkarta över Tyskland för att hitta detta ''fluvial'' :lol:

mvh, Varjag

Skriv svar