Hur utrustas soldater?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
emma01
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 januari 2017, 11:51
Ort: Lund

Hur utrustas soldater?

Inlägg av emma01 » 20 januari 2017, 15:39

Hej,

Hur utrustas soldater egentligen? Vad har de för skydd och hur vet vi att de får det bästa som krävs? Här läste jag om den modernaste utrustningen. Vad innebär det? Jag har hört talas om att kroppskydd är inte alltid som det ska. Det finns CPE, Swedish Bodyarmor, Engarde, Nordic Protection och även ett engelskt företag: http://www.safeguardclothing.com/se/. De sista vet jag inte ifall de används. Men Swedish Bodyarmor vet jag med säkerhet att de finns. Min post är kanske lite utanför ämnet men ändå inte helt . Är nyfiken på att höra mer om den moderna utrustningen. Tack!

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Hur utrustas soldater?

Inlägg av MD650 » 21 januari 2017, 09:01

Välkommen till forumet!
Flyttade tråden så att den hamnade i rätt kategori.
:)

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Hur utrustas soldater?

Inlägg av gunship » 21 januari 2017, 13:47

Hur utrustas vilka soldater? Svenska? Tyska? Ryska? Amerikanska? Nordkoreanska?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Hur utrustas soldater?

Inlägg av MD650 » 21 januari 2017, 13:54

Kanske kan börja med svenska?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur utrustas soldater?

Inlägg av Hans » 21 januari 2017, 16:48

emma01 skrev:Hej,

Hur utrustas soldater egentligen? Vad har de för skydd och hur vet vi att de får det bästa som krävs? Här läste jag om den modernaste utrustningen. Vad innebär det? Jag har hört talas om att kroppskydd är inte alltid som det ska. Det finns CPE, Swedish Bodyarmor, Engarde, Nordic Protection och även ett engelskt företag: http://www.safeguardclothing.com/se/. De sista vet jag inte ifall de används. Men Swedish Bodyarmor vet jag med säkerhet att de finns. Min post är kanske lite utanför ämnet men ändå inte helt . Är nyfiken på att höra mer om den moderna utrustningen. Tack!
Välkommen!

https://www.soldf.com/
Fliken: Matriel
Därefter: Personlig matriel

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår frågan. Självklart köper man det bästa - man har budget till. Sedan kan det skilja sig i vad man tycker är bäst. Ett tungt kroppsskydd kanske ger bäst skydd men för en soldat som skall gå längre sträckor själv kanske det inte är det bästa. Soldaten kanske offrar lite av skyddsförmågan för att orka ta sig dit han ska.

MVH

Hans

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Hur utrustas soldater?

Inlägg av Der Löwe » 21 januari 2017, 22:37

Sen kanske det är dags att väga kvalitet mot kvantitet. Många vill ha tillbaka värnpliktsförsvaret med större numerär. Men då måste vi börja ställa oss en del moraletiska frågor. Är det ok att utrusta soldater sämre vid en nationell insatt, ett existentiellt krig där vår nations frihet måste försvaras, jämfört med en internationell insats där vi genomför expeditionell krigföring där egna förluster äventyrar den folkliga och politiska viljan att fortsätta insatsen? Om vi tänker oss ett numerärt större försvar måste vi då acceptera att det alltid kommer att finnas bättre utrustning som vi inte har råd att utrusta enskilda soldater med? Jag har under tidigt 90-talvarit med om förband där man hade råd med 100 splittervästar för 250 soldater. De skulle byta så att de som tjänstgjorde på materielen fick överta västarna från angående avlösning. Det var ingen önskesituation, men det var det som pengarna räckte till.

FCR2
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 8 juli 2009, 20:08

Re: Hur utrustas soldater?

Inlägg av FCR2 » 31 januari 2017, 20:40

OT
Trådstartaren har på annat forum avfärdats som troll. Ip adressen skall tydligen höra hemma i Bulgarien motsv.
Slut OT

Skriv svar