Militär frågelåda
-
- Medlem
Re: Militär frågelåda
1560 var det generella värdet för en ko 175gram silver. Omräknat idag så blir det ca 77kilo silver för den där kanonen. silver är 1$ grammet, så ca 770 000 kr i dagens värde.
Det känns ganska rimligt ändå tycker jag. 1500talet var en tid då man inte ännu hade börjat använda gjutjärn i stor skala för att göra kanoner, så det var mycket svårare att få till dom bra. Dessutom fanns det ingen standardisering av pjäserna och inte så många manufakturer heller.
Om skottet kostar ca 15000kr (1500g silver för 1$ gram *10) det är svårt att säga. Det är inte helt orimligt resonemang om man adderar tillverkningstid, logistiken, kruttilverkning, krutförbränning etc i det.
(obs min matte kan vara kass, jag är dålig på räkna. men jag gjorde såhär: 442*175 = 77 350gram silver. sen gånger 10 eftersom 1 dollar är ca 10kr)
Det känns ganska rimligt ändå tycker jag. 1500talet var en tid då man inte ännu hade börjat använda gjutjärn i stor skala för att göra kanoner, så det var mycket svårare att få till dom bra. Dessutom fanns det ingen standardisering av pjäserna och inte så många manufakturer heller.
Om skottet kostar ca 15000kr (1500g silver för 1$ gram *10) det är svårt att säga. Det är inte helt orimligt resonemang om man adderar tillverkningstid, logistiken, kruttilverkning, krutförbränning etc i det.
(obs min matte kan vara kass, jag är dålig på räkna. men jag gjorde såhär: 442*175 = 77 350gram silver. sen gånger 10 eftersom 1 dollar är ca 10kr)
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Jag är inte riktigt lika kass på matte. Men hur får du fram att nio kor = 15 000 SEK i dagens valuta? För enligt min matematik skulle en simpel dräng kunna bli boskapsbaron på en månad då.
Kanonen blir mer rimlig. Typ en bil idag, men en rundkula (eller en stenkula) en knapp månadslön? Kostnaden för salpeter, svavel och kol kom nog inte upp i större summor. Vad är minimilönen i Sverige idag? Det här kan bli en skojig diskussion då jag vill påstå att den är marginellt politisk. Marx var inte uppfunnen då.
MVH
Hans
Kanonen blir mer rimlig. Typ en bil idag, men en rundkula (eller en stenkula) en knapp månadslön? Kostnaden för salpeter, svavel och kol kom nog inte upp i större summor. Vad är minimilönen i Sverige idag? Det här kan bli en skojig diskussion då jag vill påstå att den är marginellt politisk. Marx var inte uppfunnen då.
MVH
Hans
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Tack för svaren! Som sagt, "ko-priserna" som gäller och som vi ser på bilden hör hemma i en bok om Zaporogernas historia, som hade sin hemvist, ja, läser vi svenska Wiki:
"Zaporoger (av ryska za - "på andra sidan" och porog, egentligen: "tröskel", "fors (i Dnepr"), är en beteckning för de kosacker som bodde mellan floderna Dnepr och Södra Bug. De hade länge en relativt fri ställning, inom sitt område – Zaporogiska Sitj. Deras självständighetsdrömmar, som i början av 1700-talet bland annat tog sig uttryck i hetmanen Ivan Mazepas förbund med Karl XII, krossades definitivt vid slaget vid Poltava 1709."
Ett bördigt land antar jag, där nötboskapen på 1500-tiden tillhörde den "gråa" rasen, eller som den heter på tyska "Steppenrinder". Vad jag vill säga med det, inte samma kor som i Sverige - kanske fanns det betydligt mer av den ukrainska kossan, och framför allt, var den möjligtvis "billigare" på marknaden än den svenska kossan?
Lite OT, men temat intresserar...
Hans K
"Zaporoger (av ryska za - "på andra sidan" och porog, egentligen: "tröskel", "fors (i Dnepr"), är en beteckning för de kosacker som bodde mellan floderna Dnepr och Södra Bug. De hade länge en relativt fri ställning, inom sitt område – Zaporogiska Sitj. Deras självständighetsdrömmar, som i början av 1700-talet bland annat tog sig uttryck i hetmanen Ivan Mazepas förbund med Karl XII, krossades definitivt vid slaget vid Poltava 1709."
Ett bördigt land antar jag, där nötboskapen på 1500-tiden tillhörde den "gråa" rasen, eller som den heter på tyska "Steppenrinder". Vad jag vill säga med det, inte samma kor som i Sverige - kanske fanns det betydligt mer av den ukrainska kossan, och framför allt, var den möjligtvis "billigare" på marknaden än den svenska kossan?
Lite OT, men temat intresserar...
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
9 kor = 9*175g silver.Hans skrev: ↑05 dec 2024 09:01Jag är inte riktigt lika kass på matte. Men hur får du fram att nio kor = 15 000 SEK i dagens valuta? För enligt min matematik skulle en simpel dräng kunna bli boskapsbaron på en månad då.
MVH
Hans
1575g silver = 1575$ = 15750 kr
Det är så jag tänkte. Jag ser inte att det är för dyrt eftersom vi vet generellt att det dyra med kanoner på fälttåg är att man använder dom. När vi skjuter med våra kanoner på event på Bohus fästning sköt vi av 28 skott, 200g krut i varje. 5,6 kg krut. 1 kg krut kostar 600-1000kr idag. Varje skott, utan logistik eller kula, kostar 100-200.
Det är lite snårigt att få fram siffror pga dåligt med källor och icke standardisering av ekonomi men 1390 tjänade en engelsk bonde, bra bonde, 4£ om året.
1550 motsvarar 4£ ca 15000kr.
Enligt David Levine, nån ekonomiprofessor, så var engelsk ekonomi i stilla läge från digerdöden fram till industriella revolutionen. Så det är inte helt otroligt att lönerna från 1390 och 1550 är rätt lika.
Så varje skott är alltså en årslön för den tidens bönder.
I Sverige idag finns ingen minimilön utan olika avtalsområden har olika lägsta löner. I mitt förbund Kommunal är lägsta lönen för outbildad personal som är minst 19 år gammal, 22500.
I livsmedel och resturang branscherna tror jag den är på runt 19000.
Innan skatt.
Senast redigerad av 3 Davian, redigerad totalt 5 gång.
-
- Medlem
Zaporogernas område utgjordes av det gula området på kartan. Formellt sett var det en del av det självstyrande kosack-hetmanatet (blågråa området) men i praktiken hade hetmanen inte så mycket att säga till om där. Det gröna området utgjordes av "Sloboda Ukraina" som saknade självstyre men vars invånare hade liknande friheter som kosackerna. Till skillnad från de övriga hade det tillhört Ryssland hela tiden och inte ingått i det område som gjorde uppror mot Polen 1648.
Hetmanatet var det som återstod av den kosackstat som Bohdan Chmelnytskyj skapade 1648 och som erkände Rysslands överhöghet 1654. Detta resulterade i ett krig mellan Ryssland och Polen som avslutades med ett vapenstillestånd 1667 utan medverkan från kosackerna. Ukraina delades då i mitten längs floden Dnjepr, men Zaporogernas område skulle enligt stilleståndsavtalet styras gemensamt av Polen och Ryssland. Kosackerna accepterade dock inte delningen och ett inbördeskrig bröt ut i Ukraina som pågick i två decennier mellan ryssvänliga, polskvänliga och turkvänliga kosacker.
Vapenstilleståndet från 1667 ersattes 1686 av en "evig fred" mellan Ryssland och Polen. Enligt detta avtal skulle zaporogernas område endast lyda under Ryssland. Återigen var kosackerna missnöjda med att deras land delades. Ett uppror mot rysk styre var en möjlighet men ryssarna förekom detta genom att avsätta hetmanen och utnämna den lojale Mazepa som ny hetman. Därefter blev det äntligen fred i Ukraina under två decennier tills Mazapa slutade att vara lojal och även lyckades få zaporogerna att göra uppror mot ryssarna. Upproret krossades dock brutalt av Pete den store. En ny hetman utsågs som efterträdare till Mazepa, men i praktiken var Ukrainas självstyre avskaffat och hetmanatet upplöstes formellt 1764.
Hetmanatet var det som återstod av den kosackstat som Bohdan Chmelnytskyj skapade 1648 och som erkände Rysslands överhöghet 1654. Detta resulterade i ett krig mellan Ryssland och Polen som avslutades med ett vapenstillestånd 1667 utan medverkan från kosackerna. Ukraina delades då i mitten längs floden Dnjepr, men Zaporogernas område skulle enligt stilleståndsavtalet styras gemensamt av Polen och Ryssland. Kosackerna accepterade dock inte delningen och ett inbördeskrig bröt ut i Ukraina som pågick i två decennier mellan ryssvänliga, polskvänliga och turkvänliga kosacker.
Vapenstilleståndet från 1667 ersattes 1686 av en "evig fred" mellan Ryssland och Polen. Enligt detta avtal skulle zaporogernas område endast lyda under Ryssland. Återigen var kosackerna missnöjda med att deras land delades. Ett uppror mot rysk styre var en möjlighet men ryssarna förekom detta genom att avsätta hetmanen och utnämna den lojale Mazepa som ny hetman. Därefter blev det äntligen fred i Ukraina under två decennier tills Mazapa slutade att vara lojal och även lyckades få zaporogerna att göra uppror mot ryssarna. Upproret krossades dock brutalt av Pete den store. En ny hetman utsågs som efterträdare till Mazepa, men i praktiken var Ukrainas självstyre avskaffat och hetmanatet upplöstes formellt 1764.
-
- C Skalman
Det beror, med förlov sagt, antingen på din dåliga matte eller historiska okunnighet.
Idag kostar en ko på annons 10-20.000 kronor men vi kan inte bara se på valutaförändringar, vi måste även se hur lång tid det tog för drängen att tjäna in den nämnda summan. Lönerna var betydligt lägre på den tiden varför det krävdes förbannat lång tid för drängen att tjäna in den summa som idag motsvaras av 15.000 kronor. Nu vet jag inte vilken statistik omvandlingen ovan är gjord efter men vi kan lugnt säga att den tid han behövde att tjäna in 150 pengar 1560 motsvarar lika många timmar som att tjäna 150 000 kronor idag. Så vi kan konstatera att kor har blivit 90% billigare.
historicalstatistics.org skrev:6 daler år 1560 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 5477 SEK år 2024 mätt med konsumentprisindex.
Alternativa beräkningar:
• 6 daler år 1560 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 149988 SEK år 2024 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare (löntagare fr o m 2005).
-
- Medlem
I en bouppteckning från 1869 värderades en ko till 60 riksdaler (riksdalern ersattes av kronan 1873 med oförändrad växelkurs).
Konsumentprisindex var 33 år 1869 och 2373 oktober 2024.
2373 delat med 33, gånger 60 = En ko var 1869 värd 4314,55 kr i dagens penningvärde.
Konsumentprisindex var 33 år 1869 och 2373 oktober 2024.
2373 delat med 33, gånger 60 = En ko var 1869 värd 4314,55 kr i dagens penningvärde.
-
- Medlem
Ett till exempel från samma bok ("Vad kostade det?" av Lars O Lagerqvist och Ernst Nathorst-Böös)
År 1725 kostade en ko 30 daler kopparmynt (dkm).
En riksdaler var år 1719 värd 9 dkm och 1745 var den värd 10,33 dkm. Bokens konsumentprisindex går inte längre tillbaka i tiden än år 1732 då det låg på 13.
Enligt samma uträkning som i föregående inlägg var en ko år 1725 värd antingen 608,46 kr (1719 års växelkurs) eller 529,91 kr (1745 års växelkurs) i dagens penningvärde. Med min lön skulle jag ha kunnat köpa väldigt många kossor under 1700-talet!
År 1725 kostade en ko 30 daler kopparmynt (dkm).
En riksdaler var år 1719 värd 9 dkm och 1745 var den värd 10,33 dkm. Bokens konsumentprisindex går inte längre tillbaka i tiden än år 1732 då det låg på 13.
Enligt samma uträkning som i föregående inlägg var en ko år 1725 värd antingen 608,46 kr (1719 års växelkurs) eller 529,91 kr (1745 års växelkurs) i dagens penningvärde. Med min lön skulle jag ha kunnat köpa väldigt många kossor under 1700-talet!
-
- Medlem
Och får att Hans ska förstå värdet av pengar bättre kan vi redovisa årslönerna för infanteribefäl under 1700-talet. Dessa är listade i daler silvermynt som var värda tre gånger så mycket som daler kopparmynt.
Överste = 1 700 daler silvermynt.
Överstelöjtnant = 950 dsm
Major = 400 dsm
Kapten = 200 dsm
Regementskvartermästare = 160 dsm
Kaptenlöjtnant, Löjtnant & Fänrik = 100 dsm
Fältväbel & Sergeant = 41 dsm
Förare, Furir & Rustmästare = 29 dsm
En furir behövde alltså spendera mer än en tredjedel av sin årslön för att köpa en kossa år 1725 medan en kapten bara behövde spendera 5 % av sin lön för att köpa samma kossa. För översten var ko-pengar sånt som han kunde hitta under sina soffdynor.
Överste = 1 700 daler silvermynt.
Överstelöjtnant = 950 dsm
Major = 400 dsm
Kapten = 200 dsm
Regementskvartermästare = 160 dsm
Kaptenlöjtnant, Löjtnant & Fänrik = 100 dsm
Fältväbel & Sergeant = 41 dsm
Förare, Furir & Rustmästare = 29 dsm
En furir behövde alltså spendera mer än en tredjedel av sin årslön för att köpa en kossa år 1725 medan en kapten bara behövde spendera 5 % av sin lön för att köpa samma kossa. För översten var ko-pengar sånt som han kunde hitta under sina soffdynor.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Tackar mycket för en pedagogisk förklaring om något som jag inte begriper.
Ytterst tacksam. Hoppas jag ge tillbaka vid tillfälle, vapen och slika ting.
MVH
Hans
Ytterst tacksam. Hoppas jag ge tillbaka vid tillfälle, vapen och slika ting.
MVH
Hans
-
- C Skalman
Det är lätt att tänka fel här så du är förlåten. Just att det tog längre tid att tjäna in pengar förr - glöms ofta bort i ekvationen. Det räcker att vi går tillbaka två generationer för att se denna skillnad. Jag tror att 20-talets bilar enligt kpi inte var dyrare än idag men det tog betydligt längre tid för folket att tjäna ihop summan som krävdes.
Det var därför ingen åkte på charterresa för 100 år sedan.
Det var därför ingen åkte på charterresa för 100 år sedan.