Kan någon svara på om man kan bedöma Japans militära kapacitet idag och framledes?
Jag har ofta undrat hur mycket förtröstan Japan har för den amerikanska doktrinen om ett försvarsparaply för de fria staterna i Sydkinesiska sjön. Nu är ju Japan en modern demokrati med en offentlighetsprincip som åtminstone svårligen borde kunna dölja en smygupprustning - men hur stark är egentligen det Japanska försvaret idag och under kommande år?
Jag kan ibland själv undra hur vi svenskar skulle ha reagerat om exempelvis Estland styrdes av en galning och att de med jämna mellanrum skickade raketer som slår ned runt Gotland och ibland går in över svenskt territorium. Krydda sedan tankeställningen med att denne galne estniske diktator har kärnvapen - hur skulle det påverka svensk försvarspolitik undrar jag?
Bortsett från mitt hypotetiska inlägg så är jag nyfiken på om någon skalmanit har en bra överblicksbild av den japanska försvarsförmågan av idag, och gärna hur den står sig mot Kina. Här ser vi japanska militärutgifter under efterkrigstiden i förhållande till BNP:
Japans efterkrigstida militärutgifter.png
Kommentar: Intressant att Japan hade relativt höga militärutgifter under Koreakriget, även om de kanske i relation till BNP var låga?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.