Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av MD650 » 18 november 2015, 21:49

MedMigMotMig skrev:Om antalet patroner i magasinet är det avgörande argumentet, som dykt upp här hittills i alla fall, så vill jag patentera en revolver med flera trummor/patroncylindrar. ?
En annan fördel med pistol är ju eldhastigheten jämfört med revolver.
:)

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av KoteGaeshi » 18 november 2015, 21:54

Den ikoniska 1911:n (den första automatpistol som antogs av en krigsmakt? Jag minns inte så noga från varjagens tråd...) antogs ju i konkurrens med flera revolvrar, och har (väl?) dessutom bara 7 bulor i magget och kommer i den relativt grabbiga kalibern .45 ACP, som väl var lite väl klent jämfört med exempelvis .455 Webley.. I vilket fall lär det finnas något signifikant att vinna utöver den extra smällen som kompenserar för automatpistolens (tydligen) låga reliabilitet. :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Hans » 18 november 2015, 22:07

KoteGaeshi skrev:I vilket fall lär det finnas något signifikant att vinna utöver den extra smällen som kompenserar för automatpistolens (tydligen) låga reliabilitet. :milwink:
Jag hade formulerat mig annorlunda men jag ger KoteGaeshi en poäng där.

MVH

Hans

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Krook » 18 november 2015, 23:10

Försvarsmakten hade S&W 38 Special så sent som under 90-talet.
Det jag fick höra var att det var först och främst Flygvapnet som använde. I Libanon använde svenska hundförare den.

Om jag fick välja mellan den och P88/Glock så skulle jag välja pistolen alla dagar i veckan då den är mycket bättre som andrahandsvapen, särskilt pga antalet patroner och att den är lättskjuten.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av varjag » 19 november 2015, 02:51

@ sonderling
ett äkta revolver hölster införskaffades från USA dock och det har jag kvar än idag.
Det kallas inte hölster - utan
Gun rig (2).jpg
Gun rig (2).jpg (10.71 KiB) Visad 2656 gånger
mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av varjag » 19 november 2015, 03:14

En smartare uppfinnare kan nog tänka sig en slags trumma som kan rymma många patroner som hamnar i loppet var och en som trumman vrids ett steg per skott avlossat, inte bara en ring av patroner i periferin, allt solitt mekaniskt i hårt stål.
Redan ''old hat''......18-skotts italiensk Caricato -
Pistola_Con_Caricato_31.jpg
Pistola_Con_Caricato_31.jpg (35.63 KiB) Visad 2655 gånger
triple-barrel-revolver-27.jpg
triple-barrel-revolver-27.jpg (19.13 KiB) Visad 2655 gånger
...lite maffig ha i fickan. Kalibern var .25ACP

Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Lasse O » 19 november 2015, 08:45

Krook skrev:Försvarsmakten hade S&W 38 Special så sent som under 90-talet.
Det jag fick höra var att det var först och främst Flygvapnet som använde. I Libanon använde svenska hundförare den.
Det var Revolver m/58, en väldigt kortnosad tingest som man inte kunde träffa något mål på över tio meter. Den var som sagt avsedd för personligt bruk för främst piloter.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Hans » 19 november 2015, 09:03

http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/s ... pist_g.htm

Och det var nog formatet och vikten som fick dem att välja den. Idag har flygförarna Glock 19.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Lasse O » 19 november 2015, 09:29

Trevlig länk, särskilt sidan 5 "Pistols of Swedish Military Secrete Service" fast jag trodde att Pistol m/07 föredrogs av polisen eftersom den är mycket smidigare än m/40.

Knmc
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 oktober 2015, 00:49
Ort: Ulricehamn

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Knmc » 19 november 2015, 10:51

Krook skrev: Om jag fick välja mellan den och P88/Glock så skulle jag välja pistolen alla dagar i veckan då den är mycket bättre som andrahandsvapen, särskilt pga antalet patroner och att den är lättskjuten.
Jag kan bara instämma och valet gäller oavsett revolver...

Att det skulle vara bättre tillförlitlig på en revolver kanske stämde i tidernas begynnelse, numera tror inte jag det är någon skillnad. Jag har skjutit många, många skott med både min dåvarande tjänstebruks m/07 och på senare tid ett antal olika m/88 kan inte påminna mig en enda klick...

Sen är pistolen ett komplement, bra att ha vid sidan då man skall ur ett fordon för att kontrollera någonting, fråga om vägen eller bara vara social, då är det sämre att börja hantera en Ak5 el dyl...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av MD650 » 19 november 2015, 11:22

Knmc skrev: Sen är pistolen ett komplement, bra att ha vid sidan då man skall ur ett fordon för att kontrollera någonting, fråga om vägen eller bara vara social, då är det sämre att börja hantera en Ak5 el dyl...
Kan instämma. Block B-utbildning = tillikavapen.'
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Hans » 19 november 2015, 14:51

Knmc skrev:Att det skulle vara bättre tillförlitlig på en revolver kanske stämde i tidernas begynnelse, numera tror inte jag det är någon skillnad. Jag har skjutit många, många skott med både min dåvarande tjänstebruks m/07 och på senare tid ett antal olika m/88 kan inte påminna mig en enda klick...
Förvånar mig en aning. Inte ofta men nog händer det. Eller är det bara att jag är för lat med vapenvården? Min skattning är näst intill 100% säkerhet med en revolver och 97-99% med en modern pistol.

Har jag f.ö. sagt välkommen? Välkommen.

MVH

Hans

Knmc
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 oktober 2015, 00:49
Ort: Ulricehamn

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Knmc » 19 november 2015, 17:30

Hans skrev:
Knmc skrev: Förvånar mig en aning. Inte ofta men nog händer det. Eller är det bara att jag är för lat med vapenvården? Min skattning är näst intill 100% säkerhet med en revolver och 97-99% med en modern pistol.

Har jag f.ö. sagt välkommen? Välkommen.

MVH

Hans
Tackar!

Jag kanske bara haft tur men samtidigt har jag aldrig hört kollegor heller som vill byta bort pistolen... jag skall fråga våra "storskjutare" hur mycket problem dom haft vid tillfälle...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Hans » 19 november 2015, 18:19

Knmc skrev:Jag kanske bara haft tur men samtidigt har jag aldrig hört kollegor heller som vill byta bort pistolen... jag skall fråga våra "storskjutare" hur mycket problem dom haft vid tillfälle...
Gärna, skall bli intressant att höra.

MVH

Hans (som också väljer att möta bolsjeviker/zombies/zulukrigare eller aliens med uppbackning av en Glock)

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av KoteGaeshi » 19 november 2015, 18:33

Hans skrev:
Knmc skrev:Att det skulle vara bättre tillförlitlig på en revolver kanske stämde i tidernas begynnelse, numera tror inte jag det är någon skillnad. Jag har skjutit många, många skott med både min dåvarande tjänstebruks m/07 och på senare tid ett antal olika m/88 kan inte påminna mig en enda klick...
Förvånar mig en aning. Inte ofta men nog händer det. Eller är det bara att jag är för lat med vapenvården? Min skattning är näst intill 100% säkerhet med en revolver och 97-99% med en modern pistol.

Har jag f.ö. sagt välkommen? Välkommen.

MVH

Hans
Klick beror ju inte helt på vapnet heller. Eldavbrott, visst, om det skulle fastna en hylsa i utkastet eller så, är väl svårt att få med en revolver. Till och med min m/96 har klickat, men då fick jag en värdecheck på ny ammo av Norma :D
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Skriv svar