Verkan av handgranater

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Verkan av handgranater

Inlägg av Lasse O » 24 september 2015, 21:08

Ur Sydsvenskan 15-09-24:
"Det var vid kvart över två tiden natten mot den 21 juli. En moped kom i cirka 70 kilometer i timmen söderifrån. Bakom föraren satt en person i rånarluva.
Passageraren kastade handgranaten mot byggnaden där Irakiska föreningen är den dominerande verksamheten. Men mopedmännen verkar inte ha hängt med på fysiklektionerna. Utöver rörelseenergin i kastriktningen hade granaten fart i samma riktning som mopeden.
Enligt vittnesuppgifter studsade granaten mot väggen och fortsatte sedan att rulla på gatan cirka tjugo meter, nästan jämsides med mopedmännen. Kort innan den exploderade lyckades mopeden köra ifrån granaten.
Såvitt känt klarade sig attentatsmännen utan skador. Stålkulorna slog in i bilar längs gatan, fönster till en frisör och bilskolan intill föreningen. Men utanför föreningen stod också flera män. En 60-åring fick splitter i vänsterbenet."

Verkan av handgranater är mycket svåra att förutse. Vi som utbildat i kast med skarp spränghandgranat hade oftast en helfigur av papp 10-15 meter från kastbåset och i regel blev kastaren förvånad över hur få splitter som fanns i figuren.

En gång fick jag som utbildningssäkerhetsofficer utreda en incident vid Livgardet. En soldat från Ledningsregementet hade vid en övning i rensning av rum kastat in en skarp handgranat m/56 in i ett rum men på grund av stundens upphetsning inte väntat på detonationen utan direkt rusat in i rummet och då befunnit sig 1,5 meter från den exploderande handgranaten.
Resultatet blev en liten reva i soldatens uniformsjacka. Gud var nog med honom just denna gång.

En annan mer olycklig händelse ägde rum några år tidigare då man vid en övning med tillämpat kast med skarp handgranat m/56 kastade en granat från ett dike över en vägbana och ett splitter letade sig längs diket tillbaka genom en vägtrumma och träffade dödligt en soldat i kastarens dike.
Teoretiskt borde inte sådant kunna inträffa och kanske är dagens handgranater mer förutsägbara? Det är ju inte längre bara böjliga splitter som ger verkan utan även mer raka kulor eller har jag fattat det helt fel?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Verkan av handgranater

Inlägg av Bjernevik » 24 september 2015, 21:27

Lasse Odrup skrev:Teoretiskt borde inte sådant kunna inträffa och kanske är dagens handgranater mer förutsägbara? Det är ju inte längre bara böjliga splitter som ger verkan utan även mer raka kulor eller har jag fattat det helt fel?
Beträffande svenska handgranater så består shgr 90 av en granatkropp i plast med stålkulor innanför medan shgr 2000 har en granatkropp i plast med en förfragmenterad splitterkropp innanför. De ska då ge ett mer förutsägbart beteende.

Ironiskt nog så har shgr m/56 nytillverkats även efter sekelskiftet, så vilken spränghandgranat som är vanligast inom FM för närvarande ska jag låta vara osagt.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Verkan av handgranater

Inlägg av Lasse O » 24 september 2015, 21:59

Bjernevik skrev:
Lasse Odrup skrev: Ironiskt nog så har shgr m/56 nytillverkats även efter sekelskiftet, så vilken spränghandgranat som är vanligast inom FM för närvarande ska jag låta vara osagt.
Verkligen? Vad är motivet för denna nytillverkning av en så gammal handgranat? :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28561
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Verkan av handgranater

Inlägg av Hans » 24 september 2015, 23:31

Jag är inte 100 på att jag förstår frågan men förr i tiden hade civiliserade Krigsmakter två typer, offensiva och defensiva. Offensiva med stor tryckverkan men lite splitter och defensiva tvärtom. 56'an är en svensk kompromiss, vare sig eller. Banor för enskilda splitter är jag inte klok nog att uttala mig om men splitter generellt tar ibland bågformade banor då formen kan vara udda.

MVH

Hans med typ 200 kastade (!)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Verkan av handgranater

Inlägg av Bjernevik » 25 september 2015, 08:53

Lasse Odrup skrev:Verkligen? Vad är motivet för denna nytillverkning av en så gammal handgranat? :)
Ingen aning, blev själv förvånad när jag såg det.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Verkan av handgranater

Inlägg av MD650 » 25 september 2015, 09:05

Jag har för mig att shgr m/56 är på väg att fasas ut.
Anledningen till att den tillverkades efter sekelskiftet kan vara att ersättaren shgr 2000 inte blev realiserad.
Med reservation för minnesfel.
:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Verkan av handgranater

Inlägg av Bjernevik » 25 september 2015, 13:54

Shgr 90 fanns dock, så varför man tillverkade nya m/56 istället för fler 90 kan jag inte förstå. Vad är det som ska ersätta m/56 förresten? Ingen ny shgr är på väg in vad jag vet, däremot har det kommit en tryckhgr.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Verkan av handgranater

Inlägg av sonderling » 25 september 2015, 21:33

Jag har slängt en stycken handgranat i hela mitt liv. Det var sommaren 1987 i lumpen, nånstans i Lappland, Kiruna.
När vi väntade på vår tur var jag förvånad hur högt de lät och att varje "smäll" kändes som en piskrapp mot ryggen.
Sedan var det vår tur att gå in i bunkern. Jag minns inte så mycket annat än att jag var jävligt nervös. "Jag kastar" och så skickade man ut tingesten som small förfärligt högt.
Flög nått splitter in i bunkern? Pappfiguren hade revor iallafall. Sprinten och handtaget har jag kvar, än i dag.

När jag läser böcker om krig blir jag alltid lika förvånad över historier där soldater överlever närkontkat med handgranater, de slängs in i bunkrar eller löppgravar och överlever eller kastar sig hjälte modigt på dem och lever tillräckligt länge för att säga några meningar till nära och kära. Eller som den inbäddade journalisten i Irak som åkte med US soldater och en pojke kastade in en granat och journalisten hann plocka upp den och kasta ut den men förlorade sin hand,

Nä jag fattar det inte för det small som fan. Och jag brukar tänka på detta när jag hör om handgranaterna som smäller i Malmö (som man tydligen får på köpet, köp en pistol få granat, ja? 8O )

Sonderling

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Verkan av handgranater

Inlägg av Lasse O » 26 september 2015, 00:00

sonderling skrev: När jag läser böcker om krig blir jag alltid lika förvånad över historier där soldater överlever närkontkat med handgranater, de slängs in i bunkrar eller löppgravar och överlever eller kastar sig hjälte modigt på dem och lever tillräckligt länge för att säga några meningar till nära och kära. Eller som den inbäddade journalisten i Irak som åkte med US soldater och en pojke kastade in en granat och journalisten hann plocka upp den och kasta ut den men förlorade sin hand,
Sonderling
Men verkan av handgranater är svåra att förutse, åtminstone shgr m/56 i mer öppen terräng. Granatkroppen består av pressad plåt och i en betongbunker kan man räkna med god effekt men jag har varit med om flera fall på kastplats där man kastat m/56 någon meter från pappfiguren och det inte blivit en endaste reva i målet.
I andra fall kan figuren ha mer än tio träff. Fast man skall förstås inte bortse från den psykologiska verkan av smällen.

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Verkan av handgranater

Inlägg av Grönis » 26 september 2015, 10:33

Detta är intressant. Kastade en del granater under både SIB och ute i terrängen. Min erfarenhet är densamma, antalet revor på figuren kunde skilja sig åt något enormt. Att verkan är svår att förutse i framförallt öppen terräng borde väl helt enkelt ha att göra med att granaten kan landa på miljoner olika sätt, i en grop, mellan ett par stenar osv. vilket kraftigt borde minska verkan.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Verkan av handgranater

Inlägg av Bjernevik » 27 september 2015, 13:44

Precis som Lasse skriver så är m/56 svår att förutse eftersom granatkroppen inte är förfragmenterad. Exakt hur splittren kommer att se ut och i vilken riktning de slungas iväg blir då väldigt slumpartad. De modernare granaterna shgr 90 och 2000 är mer förutsägbara eftersom de antingen innehåller färdiga splitter i form av stålkulor eller är förfragmenterade dvs man vet hur splittrena kommer att se ut.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Verkan av handgranater

Inlägg av sonderling » 27 september 2015, 14:13

Ah, då förstår jag.
Hur är det med de här utländska hand granterna som gängen kastar omkring sig i Malmös förorter? De verkar vara av den där typen som är förfragmenterade, typ pineapple grenade. (Av jugoslaviskt ursprung har jag fått för mig?)
Är de "farligare"?

Sonderling

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Verkan av handgranater

Inlägg av Lasse O » 27 september 2015, 16:50

sonderling skrev:Ah, då förstår jag.
Hur är det med de här utländska hand granterna som gängen kastar omkring sig i Malmös förorter? De verkar vara av den där typen som är förfragmenterade, typ pineapple grenade. (Av jugoslaviskt ursprung har jag fått för mig?)
Är de "farligare"?

Sonderling
Som jag förstått det så är det handgranat M75 med stålkulor (?) som är favoriten. Inte bara Wiki påstår det utan även en kontakt inom den svenska polisen.
https://en.wikipedia.org/wiki/M75_hand_grenade

Fast om den effektiva "dödsradien" är 12–18 m och den effektiva "skaderadien" 30–54 m låter jag vara osagt. Verkar i alla fall vara mycket men om man har otur och får en kula på sig så kanske det stämmer.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Verkan av handgranater

Inlägg av Bjernevik » 27 september 2015, 16:57

Mja, den verkar vara jämförbar med vår shgr 90 fast den har färre stålkulor och mindre sprängämne, även fast det är vanskligt att jämföra olika sprängämnestyper. Om shgr 90 säger reglementet:
"Splitterverkan är god upp till ca fem meter, men enstaka splitter kan slungas iväg upp emot 100 meter. Tryckverkan är god i slutna rum, men i det fria begränsad till det allra närmaste området."

Så jag är lite skeptisk till en effektiv "dödsradie" på 12-18 meter, men visst kan man träffas av splitter på över femtio meter.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Verkan av handgranater

Inlägg av KoteGaeshi » 27 september 2015, 21:54

Jag tror mig minnas att säkerhetsavstånd vid kast med skarp m/56 var 300 meter... Det känns väl lite sådär överentusiastiskt om "enstaka splitter" från en m/90 kan dra iväg 100 meter.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Skriv svar