Livets små glädjeämnen...
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Livets små glädjeämnen...
... ja, förutom dryckenskap och skörlevnad då.
Passerade den lokala shoppen som säljer begagnade saker och som också är lite av en loppmarknad.
Där hittade jag först en askkopp för det saftiga priset av 3 (tre) €. Jag trodde den var fransk men den visade sig vara belgisk. 19ème Régiment d'Artillerie à Cheval som fanns mellan 1814 och 1994. 'Alltid redo' är den otroligt ovanliga devisen.
Därnäst hittade jag en liten söt hylsa, trench art. 40mm från 1943. Jag har inte forskat i exakt vad det är men det är inte en Bofors. Men jag hittar kanske svaret här: http://www.quarryhs.co.uk/37-40mm.htm Edit: 40x240 passar ganska bra och då skulle den kunna vara till en QF 2 pounder Mk.V, fast jag bara undrar om de stämplade 40mm istället för 2Pdr? Får maila Tony och fråga.
7 € fattigare blev jag.
Jo, jag är nöjd.
MVH
Hans
Passerade den lokala shoppen som säljer begagnade saker och som också är lite av en loppmarknad.
Där hittade jag först en askkopp för det saftiga priset av 3 (tre) €. Jag trodde den var fransk men den visade sig vara belgisk. 19ème Régiment d'Artillerie à Cheval som fanns mellan 1814 och 1994. 'Alltid redo' är den otroligt ovanliga devisen.
Därnäst hittade jag en liten söt hylsa, trench art. 40mm från 1943. Jag har inte forskat i exakt vad det är men det är inte en Bofors. Men jag hittar kanske svaret här: http://www.quarryhs.co.uk/37-40mm.htm Edit: 40x240 passar ganska bra och då skulle den kunna vara till en QF 2 pounder Mk.V, fast jag bara undrar om de stämplade 40mm istället för 2Pdr? Får maila Tony och fråga.
7 € fattigare blev jag.
Jo, jag är nöjd.
MVH
Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
Re: Livets små glädjeämnen...
Sannerligen en ovanlig devis, men trevliga fynd 

Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva
-
- Stödjande medlem 2021
Tack vare länken fick jag äntligen svar på varför 37 mm varit så populärt i krigshistorien. Tack, Hans.Hans skrev: Därnäst hittade jag en liten söt hylsa, trench art. 40mm från 1943. Jag har inte forskat i exakt vad det är men det är inte en Bofors. Men jag hittar kanske svaret här: http://www.quarryhs.co.uk/37-40mm.htm Edit: 40x240 passar ganska bra och då skulle den kunna vara till en QF 2 pounder Mk.V, fast jag bara undrar om de stämplade 40mm istället för 2Pdr? Får maila Tony och fråga.
Hans
-
Enkom för Lasse, quiz. Fyra hylsor, vilka är svenska och vilka är 37 mm?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2021
På A säger vi drottning Victoria och på B Cumulusmoln. På C vet inte. Får vi en livlina? 

-
Absolut inte.
Vad är en livlina? Någon båtmaffiagrej?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Odugligen Lasse har förbrukat sina chanser så vi får öppna upp för gemene man/kvinna/HBTQ person.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Redaktör emeritus
50/50, fråga publiken eller ring en vän = livlina.Hans skrev:Absolut inte.
MVH
Hans

-
Men Lasse har inga vänner och ingen publik, förutom oss då.
Jag borde peta in en smiley där men jag vägrar.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Redaktör emeritus
Ja det var ju det då.Hans skrev:Men Lasse har inga vänner och ingen publik, förutom oss då.
MVH
Hans

-
- Stödjande medlem 2021
Vänner kommer och går men en bra fiende kan räcka hela livet.
Dik Browne
Dik Browne
-

Från vänster:
Tändsticksask m/standard, Inköpt i Prag,
En amerikansk 37×223 mm till t.ex en M3. Loppis.
En svensk 37×249 (alltså lite mer drag i) till t.ex. en Bofors. Present från bror.
En brittisk 40x240 (troligtvis) till t.ex. en QF 2 pounder. Loppis.
En svensk 40×364, m.a.o. till en annan Bofors. L 60 var bara 40×311. Present från förrådspersonal på I3.
MVH
Hans
-
Som ni förstår finns ingen kvinna som lägger in veto i huset, den sextonåriga dottern förstår min glädje.
Dagens förvärv, på torget i staden hade de antikvitetsloppis och jag blev 20 € fattigare. Jag tycker det är billigt för en bit historia.
Till vänster en tomhylsa till den inte helt okända Canon de 75 mm modèle 1897 gjord i maj 1917.
I mitten en 75'a Barbera d'Asti (inköpt tidigare för typ 9 €).
Till höger en tomhylsa till 7,7 cm Feldkanone 96 n. A. gjord 1909.
MVH
Hans
Dagens förvärv, på torget i staden hade de antikvitetsloppis och jag blev 20 € fattigare. Jag tycker det är billigt för en bit historia.
Till vänster en tomhylsa till den inte helt okända Canon de 75 mm modèle 1897 gjord i maj 1917.
I mitten en 75'a Barbera d'Asti (inköpt tidigare för typ 9 €).
Till höger en tomhylsa till 7,7 cm Feldkanone 96 n. A. gjord 1909.
MVH
Hans
-
- Saknad medlem †
Jag gläds med Hans.....som bygger en samling!
Av egna voluminösa - har jag bara EN kvar..... 5,45:a
Lyckligtvis även med tillbehöret, fast enbart i ''uppfostrande syfte''
Varjag
Av egna voluminösa - har jag bara EN kvar..... 5,45:a
Lyckligtvis även med tillbehöret, fast enbart i ''uppfostrande syfte''

Varjag
-
x18mm, hmmm, ovanlig, inga fler kommentarer.
Jag HAR en samling, av grövre doningar kanske ett tiotal till. Finkalibrigt gissar jag på ett hundratal olika främst militära. Några rariteter, T.ex. 1984 var jag på en pluton som provade FNC (blivande Ak 5) och vi provade gevärsrökgranat 1:

Först med en vanlig 5,56 nerstrypt, fungerade inget bra så det beställdes ett parti förlängda som också ströps - 100 stycken. De funkade bättre och 98 sköts upp och två slarvades bort... antogs aldrig.
Nedan har vi en OH-bild (det vet inte Powepointgenerationen vad det är) som jag använde för att utbilda i Eldhandvapnens utveckling, varjagen behöver ingen livlina för att berätta vad vi ser.
MVH
Hans
Jag HAR en samling, av grövre doningar kanske ett tiotal till. Finkalibrigt gissar jag på ett hundratal olika främst militära. Några rariteter, T.ex. 1984 var jag på en pluton som provade FNC (blivande Ak 5) och vi provade gevärsrökgranat 1:

Först med en vanlig 5,56 nerstrypt, fungerade inget bra så det beställdes ett parti förlängda som också ströps - 100 stycken. De funkade bättre och 98 sköts upp och två slarvades bort... antogs aldrig.
Nedan har vi en OH-bild (det vet inte Powepointgenerationen vad det är) som jag använde för att utbilda i Eldhandvapnens utveckling, varjagen behöver ingen livlina för att berätta vad vi ser.
MVH
Hans