Är detta en kanonkula?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Är detta en kanonkula?

Inlägg av Amund » 18 juli 2015, 18:51

Jag har haft denna kula i min ägo i snart 30 år eftersom jag alltid har trott att det är en kanonkula, vad som får mig att tveka är att den inte är rund utan lite oval. Den genomborras av ett koniskt hål och det står XX längst upp. Väger ungefär 2 kilo och 40gram (enligt min gamla hushållsvåg).
Oval kula 1.jpg
Oval kula 2.jpg
Oval kula Undersida.jpg
Är det en kanonkula eller något så tråkigt som ett lod till en lampa eller något? :(

PS- Hittade den i sågspånet på vinden i ett hus byggt under 1800-talets andra hälft i Sävar, alltså den ort där det sista slaget på svensk mark stod 1809. :wink: Därav min blinda förhoppning på en kanonkula. :D

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Är detta en kanonkula?

Inlägg av Stefan » 18 juli 2015, 22:03

Det skulle kunna vara något slags mörsarkula. De hade en bränntråd som jag antar antändes vid avfyrningen. Det var en hel konst att ha en lämplig längd på bränntråden, klipptes rätt omedelbart innan avfyrningen... Framgår bla av Foresters böcker om Hornblower, se par example Kommendör Hornblower i Östersjön.
Vid nåt tillfälle i en annan bok träffas Hornblowers fartyg an en mörsarkula, som inte detonerar, utan rullar mot honom med bränntråden brinnandes för fullt. Horblower kvicktänkt kastar sig över den, och kväser elden i bränntråden. Det går dock hål på hans handskar...

Kanonkulor på 16-talet kunde ha liknande spränganordningar, som framgår ur en annan skönlitterär händelse, men 1809 var kanonkulorna nog mera up to date (även om nån gång användes fortfarande helgjutna järnkulor, speciellt till sjöss). Men som sagt, jag vet med hyfsad säkerhet att den tidens mörsarkulor hade dylika tändanordningar.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Är detta en kanonkula?

Inlägg av Göstring » 19 juli 2015, 12:26

Det skulle kanske kunna vara en granat, möjligen flottans.
Bild
https://digitaltmuseum.se/011024800811/ ... count=1646

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Är detta en kanonkula?

Inlägg av Stefan » 19 juli 2015, 13:58

Göstring skrev:Det skulle kanske kunna vara en granat, möjligen flottans.
Bild
https://digitaltmuseum.se/011024800811/ ... count=1646
Ja, men det är väl knappast en handgranat, när den är på 15 kg?
Snarare något slags artilleri-granat. Kanske just från en mörsare?

Även om gångna tiders handgranater också kunde se ut på det sättet, dvs bränntråd i, tänd och kasta så sent som du bara vågar. Ibland kastade man för sent, förstås.


Benämning
Granat (Sakord)
Granat, 30-pund oval (Preciserat sakord)
Beskrivning
30-pund oval granat, av gjutjärn.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Är detta en kanonkula?

Inlägg av Amund » 19 juli 2015, 16:19

Tack för svaren, själv är jag helt okunnig. Vad gäller formen påminner den verkligen om Göstrings bild fast lite rostigare då förstås. Glömde skriva måtten på min kula, ca 80 mm hög och ca 75 mm bred, om någon vill ha exakt mått kan jag leta reda på skjutmåttet. :)

Det vore häftigt om det gick att fastställa vad det är men jag är lika beredd på att det kan vara ett sotarredskap. :(

Om det skulle vara en granat till en marin mörsare, skulle Wachtmeister då kunna tänkas ha fört med sig sådana från Ratan ned till Sävar?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Är detta en kanonkula?

Inlägg av Stefan » 19 juli 2015, 19:13

Amund skrev:Tack för svaren, själv är jag helt okunnig. Vad gäller formen påminner den verkligen om Göstrings bild fast lite rostigare då förstås. Glömde skriva måtten på min kula, ca 80 mm hög och ca 75 mm bred, om någon vill ha exakt mått kan jag leta reda på skjutmåttet. :)

Det vore häftigt om det gick att fastställa vad det är men jag är lika beredd på att det kan vara ett sotarredskap. :(

Om det skulle vara en granat till en marin mörsare, skulle Wachtmeister då kunna tänkas ha fört med sig sådana från Ratan ned till Sävar?
Ja helt säkert. Det är ju en liten en, 4 pundig ungefär, ja något mer om krutet skall vara med. Säg, 6 pundare. Att jämföra med Göstrings rejäla 30 pundare...

Pipan till den är ju kort, jämförbar med en liten kastrull med tjocka väggar då, ja ett rejält ölstop rent av. Största delen av stötkraften går ju också neråt, så någon komplicerad lavettage ej nödvändig.
Den kunde antagligen bäras på rygg ... Vilken hästkärra som helst vore mer än tillräckligt. Med all ammo på den också.
Senast redigerad av 1 Stefan, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Är detta en kanonkula?

Inlägg av Lasse O » 19 juli 2015, 19:59

Om den är solid frånsett det koniska hålet så tycker jag det är tveksamt att den sköts i väg med en mörsare. Det vapnet använder ju inte rörelseenergi utan borde ha en liten sprängladdning i projektilen.
En teori är att det kan vara en del av en kombination bestående av två likadana projektiler sammanlänkande med en kedja. Utmärkt mot infanteri.
Sotarredskap låter alldeles för tråkigt.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Är detta en kanonkula?

Inlägg av Göstring » 30 juli 2015, 13:08

Stefan skrev: De hade en bränntråd som jag antar antändes vid avfyrningen. Det var en hel konst att ha en lämplig längd på bränntråden, klipptes rätt omedelbart innan avfyrningen... Framgår bla av Foresters böcker om Hornblower, se par example Kommendör Hornblower i Östersjön.
Vid nåt tillfälle i en annan bok träffas Hornblowers fartyg an en mörsarkula, som inte detonerar, utan rullar mot honom med bränntråden brinnandes för fullt. Horblower kvicktänkt kastar sig över den, och kväser elden i bränntråden. Det går dock hål på hans handskar...
Kalibern 30 pund betyder inte att kulan vägde så mycket, utan att loppet var avpassat för en kula med den vikten. För 30-pundiga var diametern ca 16,7 centimeter.
Brandröret antändes nog av drivladdningen. Man behövde inte tända bränntråden innan man avfyrade kanonen.
Mot bakgrund av att mina "kunskaper" om äldre tiders sjökrigföring till större delen är hämtade från just Hornblower-serien är detta senare lite som att en fallucka öppnas: går det inte att lita på författaren? Andra informationskällor hindrar inte att det är C. S. Forester som är grunden annat passats in i.
HMS%2520Victory.jpg
HMS Victory i Portsmouth 1982.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Är detta en kanonkula?

Inlägg av Stefan » 30 juli 2015, 20:05

Tack Göstring för förtydligande. Jo, jag tänkte mig faktiskt att tändningen skedde iom avfyrningen, alltså precis det som du skriver, drivladdningen tände den. Däremot själva bränntråds inställning skedde manuellt, precis innan skottet, när skottvidden och flyglängden var bestämda.

Och själva avfyrningen? Det kunde ske antingen klassiskt, med hjälp av en bränntråd mot lunthålet, eller också med någon trevlig manick. Jag antar att vid Hornblowers tid kunde man ha tändmanicker även på kanoner, men behöll bränntråden /eldkällan som reserv. Minns faktiskt inte just nu exakt vad Forester skriver i saken.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Är detta en kanonkula?

Inlägg av gunship » 6 augusti 2015, 20:28

Vet att i en bok om trafalgar står det att läsa att britterna hade flintlås på sina kanoner, men ej franska och spanska flottorna.

Skriv svar