Hipp Hipp Hurra för Aimpoint!

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Hipp Hipp Hurra för Aimpoint!

Inlägg av Hans » 8 april 2015, 11:05

1975 släpptes Aimpoint Electronic. Guns & Ammo (May 2015) hävdar att Gunnar Sandberg var uppfinnaren men Wiki säger John Arne Ingemund Ekstrand. Undrar vem som har rätt?

Hursomhelst har Aimpoint (med kloner) rejält förändrat eldhandvapnens precision och förmåga till att snabbt fånga målet och idag är det ovanligt att se en soldat i västerlandet utan ett sådant sikte.

Så grattis till 40!

MVH

Hans

Edit: http://www.aimpoint.se/fileadmin/upload ... M02032.pdf

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Hipp Hipp Hurra för Aimpoint!

Inlägg av TomTop » 9 april 2015, 14:08

det finns inte bara fördelar med aimpoint, fast det får nog bli en ny tråd

jag hänger gärna med på ett grattis för de 40!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Hipp Hipp Hurra för Aimpoint!

Inlägg av B Hellqvist » 9 april 2015, 19:17

Har nöjet att ha ett Aimpointsikte på min AK4B. Tack vare det så blir även en ganska medelmåttig skytt som jag träffsäker.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Hipp Hipp Hurra för Aimpoint!

Inlägg av KoteGaeshi » 13 april 2015, 18:26

Grattis Aimpoint!

Vet dock att vissa vpl (typ undertecknad) hellre skulle ha en Ak5 med öppna riktmedel väntande "i ladan" vid skymningsläge än en med Aimpoint.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hipp Hipp Hurra för Aimpoint!

Inlägg av Hans » 13 april 2015, 21:05

Jag vill gärna höra argument mot aimpoint i denna tråd. Min personliga erfarenhet av slika sikten är ytterst begränsad (25 skott för att skjuta in mitt Falke på skjutbanan) men jag konstaterar att siktena sprider sig som pesten. Har de fel? Jag träffade riktigt bra en gång i tiden med öppna riktmedel.

MVH

Hans
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Hipp Hipp Hurra för Aimpoint!

Inlägg av millgard » 13 april 2015, 21:28

Aimpoint är skitbra. Jag har jagat med dem i snart femton år och även provat kanske femtio skott med Aimpoint på ak5. Argumenten MOT kan nog sammanfattas i några korta punkter:

1. Batteriberoende (dock håller batteriet flera år även om man glömmer det på)
2. Elektronik KAN gå sönder/slås sönder etc
3. Det är dyrare än en stålring och ett korn.
4. Ett kikarsikte av hög kvalitet och med stor förstoring innebär högre precision på håll över 150 meter.

Den stora fördelen är att man skjuter med bägge ögonen öppna oavsett ljusförhållanden. Dessutom behöver man inte ens ha vapnet i helt korrekt anläggning för att träffa där punkten är. Snabbt, robust, relativt billigt, mycket tillförlitligt, passar såväl höger- som vänsterskyttar och man kan skjuta med ena ögat slutet om man föredrar det.
Varför man hellre skulle ha öppna riktmedel förstår jag inte riktigt, möjligen om man tänker sig en flerårig belägring men då är nog batterier till Aimpointen det lilla problemet. Korrekt är emellertid att diopter är batterioberoende.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Hipp Hipp Hurra för Aimpoint!

Inlägg av predator » 14 juni 2015, 14:23

Som ni nämner innan. Aimpoint är lättare att sikta med. Jag som inte lägger så mycket tid på banan kan träffa med båda ögonen öppna. Vilket är bra.

Skriv svar