Remote control turret system

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Remote control turret system

Inlägg av Ro/Lt » 17 mars 2015, 11:47

Amerikanska Remote control turret system som satt på bl a bombplanet B29 var ett avancerat vapensystem där skyttarna gav eld från särskilda siktesstationer, kunde kontrollera flera torns eldgivning med mera.
Jag råkade hitta denna film:
https://www.youtube.com/watch?v=UiT5QLRHl0Q

Jag har två frågor:
1. Jag antar att siktet kunde röras snabbare än tornet, t ex en skytt svingar runt siktet 180 grader för att byta mål. Hur vet skytten när vapen och sikte är ensade? En lampa?
2. Vad hindrar skytten från att skjuta på sitt eget flygplan. Ja detta gäller ju alla rörliga flygplansvapen men jag tänker att man kanske tänkte på detta särskilt mycket när man kontrollerar vapnen från en annan plats?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Remote control turret system

Inlägg av CvD » 17 mars 2015, 11:52

Rörande fråga två så borde det ha suttit ett relä eller dyligt i kulsprutetornet som slog på säkringen i vissa vinklar (antar att det mest gäller ryggtornen) för att hindra att de skjuter sönder roder etc.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Remote control turret system

Inlägg av sonderling » 17 mars 2015, 12:09

Ha!? Jag har haft funderingar kring samma ämne, då jag byggde en A/B-26 Invader med fjärrstyrda torn och undrat hur fasen funkar de? Kan de vara nått bra? Kan tycka det är nog så krångligt att styra saker i dataspel, hur skulle det då vara i ett skumpande flygplan?
Även Tyskarna hade ju detta, på sina ME-410.

Sonderling

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Remote control turret system

Inlägg av Urban » 17 mars 2015, 13:07

En förklaring finns här, verkar kräva en del synkning av skyttarna också i form av att de säger när de har kontroll så att man inte råkar skjuta fel.

Skriv svar