Kpist m/44?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Kpist m/44?

Inlägg av Stellan Bojerud » 6 oktober 2014, 18:30

hasse lindquist skrev:En av de tidiga kpistprototyperna hade trummagasin enligt bilden i den högintressanta filen, som Anders hänvisade till. Sådana var mycket vanliga utomlands, men slog aldrig igenom i Sverige, trots att ett trummagasinet rymmer betydligt fler patroner än ett stav-dito. Jag tror inte ens att vår amerikanska kpist m/40 (Thomson) hade trummagasin hos oss, trots att detta nära nog var legio hos "Chikagoklaveren" i USA. Någon vet måhända närmare besked härvidlag.
Vad ansågs vara nackdelen med trummagasin, mer än att det måste skruvas upp med en klocknyckel? Som förstamagasin i vapnet borde det stora trummagasinet ha avsevärda fördelar, varpå skytten sedan växlar över till stavmagasin.
Kpist m/40 alias Thompson M 1928 A 1 levererades med ett 50-skotts trummagasin och fyra 20-skotts stavmagasin. Nackdelen med trummagasin var klocknyckeln och vikten.

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Kpist m/44?

Inlägg av hasse lindquist » 6 oktober 2014, 19:53

Tack Stellan. Vet Du om Thompson ännu är i bruk i någon armé? Vi sålde visst ut lagret av kpist m/40 till Egypten, då försvaret ogärna ville ha en i Sverige helt udda patrontyp i ammunitionshanteringen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kpist m/44?

Inlägg av Hans » 6 oktober 2014, 20:19

Stellan är angiven som en av källorna i artikeln jag nämnde tidigare.

Vart de tog vägen är oklart. Egypten, Israel och Dominikanska Republiken är olika teorier. Fast min favorit är att det finns ett bortglömt mobförråd på Öland där de fortfarande ligger.

MVH

Hans

Skriv svar