Kpist m/44?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Kpist m/44?

Inlägg av hasse lindquist » 2 oktober 2014, 22:11

På Armémuseum i Stockholm såg jag för länge sedan en svensk "kpist m/44". Den liknade i vissa avseenden kpist m/45 men pipans och kylmantelns infästning i lådan samt den vikbara kolven var annorlunda.
Rörde det sig om en försöksmodell i enstaka exemplar eller har vapnet förekommit ute på förbanden?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kpist m/44?

Inlägg av Hans » 2 oktober 2014, 22:19


2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: Kpist m/44?

Inlägg av 2Sharp » 4 oktober 2014, 15:23

Jag tycker det är förbannat trist att Armémuseum inte visar upp mer vapen när de har en sådan fin samling. Tyvärr är det ju omodernt att visa finkaliber så det finns ju nästan ingenstans man kan kolla in detta vad jag vet?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kpist m/44?

Inlägg av Hans » 4 oktober 2014, 15:49

2Sharp skrev:Jag tycker det är förbannat trist att Armémuseum inte visar upp mer vapen när de har en sådan fin samling. Tyvärr är det ju omodernt att visa finkaliber så det finns ju nästan ingenstans man kan kolla in detta vad jag vet?
Jepp, trist. Det var bättre förr.
Hans skrev:Jag minns från en artikel om just det nya armémuseet för ett några år sedan. Där berättade de om att de hade moderniserat det därför att "det finns väl ingen som vill se 15 olika sorters Remingtongevär" - och jag tänkte i mitt stilla sinne - jo, i alla fall en, jag.
Tøjhusmuseet hörde jag rykten om att de skulle stänga vapenhallen men jag vet inte.

Wehrtechnische Studiensammlung i Koblenz är värt resan för dig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Kpist m/44?

Inlägg av B Hellqvist » 4 oktober 2014, 17:56

Statliga museer har en skyldighet att göra sina samlingar tillgängliga för allmänheten. Jag har vid flera tillfällen ingått i en grupp likasinnade som fått tillträde till museimagasin med dessas dolda skatter. Se bara till att framställa en vänlig förfrågan i god tid, och ta med lite fikabröd till personalen som tack. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kpist m/44?

Inlägg av Hans » 4 oktober 2014, 18:16

B Hellqvist skrev:Statliga museer har en skyldighet att göra sina samlingar tillgängliga för allmänheten. Jag har vid flera tillfällen ingått i en grupp likasinnade som fått tillträde till museimagasin med dessas dolda skatter. Se bara till att framställa en vänlig förfrågan i god tid, och ta med lite fikabröd till personalen som tack. :)
Mycket intressant. Gäller det alltså även privatpersoner? Du säger grupper därav frågan. Får mig att fundera på ett besök i Knugriket igen.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Kpist m/44?

Inlägg av Amund » 4 oktober 2014, 19:06

Kanske lite utanför tråden, men på museum i Vietnam visade man gärna svenska K-pistar, här i Da Nang tror jag det var.
Vapen.JPG

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Kpist m/44?

Inlägg av B Hellqvist » 4 oktober 2014, 20:03

Hans skrev:
B Hellqvist skrev:Statliga museer har en skyldighet att göra sina samlingar tillgängliga för allmänheten. Jag har vid flera tillfällen ingått i en grupp likasinnade som fått tillträde till museimagasin med dessas dolda skatter. Se bara till att framställa en vänlig förfrågan i god tid, och ta med lite fikabröd till personalen som tack. :)
Mycket intressant. Gäller det alltså även privatpersoner? Du säger grupper därav frågan. Får mig att fundera på ett besök i Knugriket igen.
När jag höll på med svärd för 10-15 år sedan, besökte jag (tillsammans med vänner eller helt själv) magasinen i t.ex. Livrustkammaren, Historiska museet, och Skokloster. Utomlands blev det Wallace Colleciotn och Royal Armouries. Som sagt, en vänlig förfrågan i god tid brukar enligt min erfarenhet bifallas. Kan inte påminna mig att vi fick nobben någon gång.

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: Kpist m/44?

Inlägg av 2Sharp » 4 oktober 2014, 22:58

Tøjhuset har tyvärr klappat ihop sin vapenutställning, jag grät en tår senast jag var där. Deras Afghanistan utställning är bra men de däringa moderna upplevelsemuseerna avskyr jag... :)

Ja Koblenz verkar extremt lovande!

Man kanske skulle försöka att anordna en visning, jag gillar tänket och det hade ju varit ypperligt trevligt.

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Kpist m/44?

Inlägg av hasse lindquist » 5 oktober 2014, 10:56

Tack Hans och tack Amund!

Kpist fm m/44 är helt säkert den kpist jag såg utställd på armémuseum för länge sedan. Kylmatelns infästning mot lådan skiljer den från kpist m/45. I min fråga härovan skrev jag att även kolven var annorlunda än den hos m/45. Jag minns måhända fel härvidlag.

Amund visade två svenska m/45 i ett vietnamesiskt museum. Rimligtvis rör det sig om krigsbyte från vietnamkriget. Amerikanarna utrustade sådan personal, som inte borde ha alltför tung och/eller skrymmande personlig beväpning (däribland helikopterförare) med den svenska kpisten "Carl Gustaf" :milsmile: .

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Kpist m/44?

Inlägg av Stellan Bojerud » 5 oktober 2014, 11:03

Det finns minst fyra olika varianter av kpist fm/44. Olika konstruktörer och olika tillverkare. Husqvarnas fm/44 antogs 1949 i Danmark och benämns HOVEA.

Anders G
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 6 juni 2006, 20:47
Ort: Sörmland

Re: Kpist m/44?

Inlägg av Anders G » 6 oktober 2014, 09:02

Nu är det stängt, men i Eskilstuna hade man en museiutställning på Faktoriholmen där vapensmedjan visade sina historiska alster. Jag minns svagt 'ett halvt rum' fyllt med prototyper och varianter på K-pist från 30 och 40talen. Jag hade just gjort värnplikten men lyckades inte identifiera "min" K-pist i den oöverskådliga utställningen, och flickorna i sällskapet ville fort igenom...

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Kpist m/44?

Inlägg av Stellan Bojerud » 6 oktober 2014, 09:41

Tack Anders G! Trålade upp historien.
http://www.evhf.se/EVHF/Texter_files/Ut ... %20m45.pdf

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Kpist m/44?

Inlägg av hasse lindquist » 6 oktober 2014, 12:39

En av de tidiga kpistprototyperna hade trummagasin enligt bilden i den högintressanta filen, som Anders hänvisade till. Sådana var mycket vanliga utomlands, men slog aldrig igenom i Sverige, trots att ett trummagasinet rymmer betydligt fler patroner än ett stav-dito. Jag tror inte ens att vår amerikanska kpist m/40 (Thomson) hade trummagasin hos oss, trots att detta nära nog var legio hos "Chikagoklaveren" i USA. Någon vet måhända närmare besked härvidlag.
Vad ansågs vara nackdelen med trummagasin, mer än att det måste skruvas upp med en klocknyckel? Som förstamagasin i vapnet borde det stora trummagasinet ha avsevärda fördelar, varpå skytten sedan växlar över till stavmagasin.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kpist m/44?

Inlägg av Hans » 6 oktober 2014, 12:51

Det köptes ett trummagasin och fyra stavmagasin per vapen.

Källa: Göta Vapenhistoriska Sällskaps småskrift nr 22-23.

MVH

Hans

Skriv svar