Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?
Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?
Arsenalflygplan som kan bära mycket last, ha lång räckvidd och lång tid i operationsområdet, kombinerat med spanings och eldinvisningsresurser från små inbäddade specialförband eller UAVer.
- Ragnar Svedje
- Medlem
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
- Ort: Stavanger
Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?
Men själva motorn då. Blir det inte mycket dyrare att köpa, serva och underhålla en jetmotor jämfört med en motsvarande propellermotor?Sarvi skrev:Det som är dyrt i flygplan är såvitt jag förstår huvudsakligen avioniken. Ett "billigt" turboprop-plan eller liknande som utrustas med avancerad avionik, mörkerutrustning, motmedel etc är inte längre särskilt billigt.
Dessutom behöver ju inte ett anti-gerillaplan ha lika vass avionik som t ex JAS 39 Gripen. Det finns väl mörkerkikare som t.o.m. privatpersoner har råd med idag, och likaså när det gäller fotoutrustning har priserna dala enormt så att utrustning som var dyr och exklusiv på 1970-talet kan köpas av vanliga privatpersoner idag.
- Ragnar Svedje
- Medlem
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
- Ort: Stavanger
Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?
Tack J.K. Hade alltså fel när det gäller zonrörens prisnivå, och tekniskt är det säkert också bättre än tidrör.J.K Nilsson skrev: Ett zonrör på en dum bomb innebär en enkel integration med en bombdator ifrån 70-talet.
J.K Nilsson
Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?
En turboprop är i princip en jetmotor med en växellåda som driver en propeller. Den torde alltså vara mer komplex än en ren jetmotor... i gengäld så får man bättre bränsleekonomi.Ragnar Svedje skrev:Men själva motorn då. Blir det inte mycket dyrare att köpa, serva och underhålla en jetmotor jämfört med en motsvarande propellermotor?
Oavsett om du nedgraderar avioniken så kommer du inte ifrån att det är ett flygplan det handlar om. Du kan inte köpa en kikare på Jula och skruva fast i ett sådant.Ragnar Svedje skrev:Dessutom behöver ju inte ett anti-gerillaplan ha lika vass avionik som t ex JAS 39 Gripen. Det finns väl mörkerkikare som t.o.m. privatpersoner har råd med idag, och likaså när det gäller fotoutrustning har priserna dala enormt så att utrustning som var dyr och exklusiv på 1970-talet kan köpas av vanliga privatpersoner idag.
Sedan är det så att det absolut dyraste i ett flygsystem torde vara personalen. Den kostnaden blir inte märkbart mindre bara för att du har ett sämre flygplan. Däremot så får du ut sämre effekt av systemet...
- Per Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1186
- Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
- Ort: Stockholm
Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?
Det är inte bara bränslekostnaden som blir lägre för ett turboprop plan jämfört med en halvmodern spetsnos.
Hela infrastrukturen kring flygeriet kan vara billigare och mindre.
Hela infrastrukturen kring flygeriet kan vara billigare och mindre.
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?
Hur då? Tror knappast att man kommer undan med mindre organisation än den Svenska flygvapnet ställde upp på Sicilien för operation Karakal.Per Andersson skrev:Hela infrastrukturen kring flygeriet kan vara billigare och mindre.
J.K Nilsson
Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?
Jag tror ni fortfarande missar att det är oerhört svårt för en flygare att hitta, målfatta och bekämpa ett gerillamål på marken. Han eller hon får nöja sig med att transportera styrd ammunition från en bakre avancerad flygbas, idealiskt i hemlandet, till insatsområdet där någon med långsammare hastighet, bättre lokalkännedom mm målmarkerar åt flygplanet som kan befinna sig på säker höjd. Infrastrukturen i insatsområdet kan då vara nära på noll.
Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?
Frågan är om inte en version av P-8 skulle lösa den uppgiften på ett godtagbart sätt. När man dessutom läser att man planerar att låta P-8 kontrolla UAVer i sjöövervakningsrollen så blir det extra intressant.
P-8 är dock inget budgetflygplan, smakar det så kostar det. TANSTAAFL gäller fortfarande.
P-8 är dock inget budgetflygplan, smakar det så kostar det. TANSTAAFL gäller fortfarande.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7122
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?
http://www.bbc.com/news/business-29379159
the Advanced High-Performance Reconnaissance Light Aircraft (Ahrlac)
Ett Syd-afrikanskt projekt som kanske kan va nått?
Sonderling
the Advanced High-Performance Reconnaissance Light Aircraft (Ahrlac)
Ett Syd-afrikanskt projekt som kanske kan va nått?
Sonderling
- Ragnar Svedje
- Medlem
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
- Ort: Stavanger
Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?
Ja som jag skrev tidigare behøver nog inte ett anti-gerillaplan gå snabbare än 500 km / h så turboprop behövs nog inte här.Bjernevik skrev:En turboprop är i princip en jetmotor med en växellåda som driver en propeller. Den torde alltså vara mer komplex än en ren jetmotor... i gengäld så får man bättre bränsleekonomi.
Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?
Jag tror du får svårt att hitta kolvmotorer idag som är kraftiga nog att driva ett flygplan i 500 km/t. Den marknaden har tagits över av turboprop. Så då handlar det om att utveckla en särskild motor för detta område, och sedan bygga upp underhållsorganisation och utbilda personal för att hantera denna motor...
Så nej, det låter inte alls särskilt billigt.
Så nej, det låter inte alls särskilt billigt.
Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?
Om det ska billigt kanske multirollflyplan är något. Om vi tänker oss ett transportplan med lång räckvidd och stor last med hög flyghöjd. En möjlighet att utrusta den med magasin som fäller lasten genom de normala lastramperna, inte frontdörrarna då.... men bakåt borde vara möjligt. Vid lågintensitet kan det då användas som arsenalplan. Vid högkonflikt transporterar det "tung" utrustning. Siktandet får någon annan stå för, medans det här planet tippar bomber ur lastluckan.
- Ragnar Svedje
- Medlem
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
- Ort: Stavanger
Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?
OK, då. Men det räcker säkert med 400 km/h, eller kanske 300 km/h.Bjernevik skrev:Jag tror du får svårt att hitta kolvmotorer idag som är kraftiga nog att driva ett flygplan i 500 km/t. Den marknaden har tagits över av turboprop. Så då handlar det om att utveckla en särskild motor för detta område, och sedan bygga upp underhållsorganisation och utbilda personal för att hantera denna motor...
Så nej, det låter inte alls särskilt billigt.
Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?
Jag förstår inte riktigt varför du envisas med att få in en fyrkantig kloss i ett runt hål. Varför inte acceptera att turboprop eller jet är det som är aktuellt idag för flygplan större än Cessna?Ragnar Svedje skrev:OK, då. Men det räcker säkert med 400 km/h, eller kanske 300 km/h.
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?
Jag tar hellre en modern turbopropp än en kolvmotor oavsett hur modern den är. Moderna turbinmotorer är snåla i både drift och underhåll.
J.K Nilsson
J.K Nilsson