Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?

Inlägg av Der Löwe » 3 oktober 2014, 14:39

Arsenalflygplan som kan bära mycket last, ha lång räckvidd och lång tid i operationsområdet, kombinerat med spanings och eldinvisningsresurser från små inbäddade specialförband eller UAVer.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?

Inlägg av Ragnar Svedje » 4 oktober 2014, 13:02

Sarvi skrev:Det som är dyrt i flygplan är såvitt jag förstår huvudsakligen avioniken. Ett "billigt" turboprop-plan eller liknande som utrustas med avancerad avionik, mörkerutrustning, motmedel etc är inte längre särskilt billigt.
Men själva motorn då. Blir det inte mycket dyrare att köpa, serva och underhålla en jetmotor jämfört med en motsvarande propellermotor?

Dessutom behöver ju inte ett anti-gerillaplan ha lika vass avionik som t ex JAS 39 Gripen. Det finns väl mörkerkikare som t.o.m. privatpersoner har råd med idag, och likaså när det gäller fotoutrustning har priserna dala enormt så att utrustning som var dyr och exklusiv på 1970-talet kan köpas av vanliga privatpersoner idag.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?

Inlägg av Ragnar Svedje » 4 oktober 2014, 13:04

J.K Nilsson skrev: Ett zonrör på en dum bomb innebär en enkel integration med en bombdator ifrån 70-talet.

J.K Nilsson
Tack J.K. Hade alltså fel när det gäller zonrörens prisnivå, och tekniskt är det säkert också bättre än tidrör.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?

Inlägg av Bjernevik » 5 oktober 2014, 14:51

Ragnar Svedje skrev:Men själva motorn då. Blir det inte mycket dyrare att köpa, serva och underhålla en jetmotor jämfört med en motsvarande propellermotor?
En turboprop är i princip en jetmotor med en växellåda som driver en propeller. Den torde alltså vara mer komplex än en ren jetmotor... i gengäld så får man bättre bränsleekonomi.
Ragnar Svedje skrev:Dessutom behöver ju inte ett anti-gerillaplan ha lika vass avionik som t ex JAS 39 Gripen. Det finns väl mörkerkikare som t.o.m. privatpersoner har råd med idag, och likaså när det gäller fotoutrustning har priserna dala enormt så att utrustning som var dyr och exklusiv på 1970-talet kan köpas av vanliga privatpersoner idag.
Oavsett om du nedgraderar avioniken så kommer du inte ifrån att det är ett flygplan det handlar om. Du kan inte köpa en kikare på Jula och skruva fast i ett sådant.

Sedan är det så att det absolut dyraste i ett flygsystem torde vara personalen. Den kostnaden blir inte märkbart mindre bara för att du har ett sämre flygplan. Däremot så får du ut sämre effekt av systemet...

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?

Inlägg av Per Andersson » 6 oktober 2014, 21:25

Det är inte bara bränslekostnaden som blir lägre för ett turboprop plan jämfört med en halvmodern spetsnos.
Hela infrastrukturen kring flygeriet kan vara billigare och mindre.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?

Inlägg av J.K Nilsson » 6 oktober 2014, 21:38

Per Andersson skrev:Hela infrastrukturen kring flygeriet kan vara billigare och mindre.
Hur då? Tror knappast att man kommer undan med mindre organisation än den Svenska flygvapnet ställde upp på Sicilien för operation Karakal.

J.K Nilsson

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?

Inlägg av Der Löwe » 7 oktober 2014, 14:06

Jag tror ni fortfarande missar att det är oerhört svårt för en flygare att hitta, målfatta och bekämpa ett gerillamål på marken. Han eller hon får nöja sig med att transportera styrd ammunition från en bakre avancerad flygbas, idealiskt i hemlandet, till insatsområdet där någon med långsammare hastighet, bättre lokalkännedom mm målmarkerar åt flygplanet som kan befinna sig på säker höjd. Infrastrukturen i insatsområdet kan då vara nära på noll.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?

Inlägg av Bjernevik » 8 oktober 2014, 17:26

Frågan är om inte en version av P-8 skulle lösa den uppgiften på ett godtagbart sätt. När man dessutom läser att man planerar att låta P-8 kontrolla UAVer i sjöövervakningsrollen så blir det extra intressant.

P-8 är dock inget budgetflygplan, smakar det så kostar det. TANSTAAFL gäller fortfarande.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?

Inlägg av sonderling » 9 oktober 2014, 20:42

http://www.bbc.com/news/business-29379159

the Advanced High-Performance Reconnaissance Light Aircraft (Ahrlac)

Ett Syd-afrikanskt projekt som kanske kan va nått?

Sonderling

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?

Inlägg av Ragnar Svedje » 11 oktober 2014, 10:57

Bjernevik skrev:En turboprop är i princip en jetmotor med en växellåda som driver en propeller. Den torde alltså vara mer komplex än en ren jetmotor... i gengäld så får man bättre bränsleekonomi.
Ja som jag skrev tidigare behøver nog inte ett anti-gerillaplan gå snabbare än 500 km / h så turboprop behövs nog inte här.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?

Inlägg av Bjernevik » 11 oktober 2014, 11:09

Jag tror du får svårt att hitta kolvmotorer idag som är kraftiga nog att driva ett flygplan i 500 km/t. Den marknaden har tagits över av turboprop. Så då handlar det om att utveckla en särskild motor för detta område, och sedan bygga upp underhållsorganisation och utbilda personal för att hantera denna motor...

Så nej, det låter inte alls särskilt billigt.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?

Inlägg av Der Löwe » 11 oktober 2014, 12:42

Om det ska billigt kanske multirollflyplan är något. Om vi tänker oss ett transportplan med lång räckvidd och stor last med hög flyghöjd. En möjlighet att utrusta den med magasin som fäller lasten genom de normala lastramperna, inte frontdörrarna då.... men bakåt borde vara möjligt. Vid lågintensitet kan det då användas som arsenalplan. Vid högkonflikt transporterar det "tung" utrustning. Siktandet får någon annan stå för, medans det här planet tippar bomber ur lastluckan.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?

Inlägg av Ragnar Svedje » 11 oktober 2014, 14:38

Bjernevik skrev:Jag tror du får svårt att hitta kolvmotorer idag som är kraftiga nog att driva ett flygplan i 500 km/t. Den marknaden har tagits över av turboprop. Så då handlar det om att utveckla en särskild motor för detta område, och sedan bygga upp underhållsorganisation och utbilda personal för att hantera denna motor...

Så nej, det låter inte alls särskilt billigt.
OK, då. Men det räcker säkert med 400 km/h, eller kanske 300 km/h.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?

Inlägg av Bjernevik » 11 oktober 2014, 20:03

Ragnar Svedje skrev:OK, då. Men det räcker säkert med 400 km/h, eller kanske 300 km/h.
Jag förstår inte riktigt varför du envisas med att få in en fyrkantig kloss i ett runt hål. Varför inte acceptera att turboprop eller jet är det som är aktuellt idag för flygplan större än Cessna?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Framtidens flygplan för bekämpning av gerilla?

Inlägg av J.K Nilsson » 11 oktober 2014, 23:51

Jag tar hellre en modern turbopropp än en kolvmotor oavsett hur modern den är. Moderna turbinmotorer är snåla i både drift och underhåll.

J.K Nilsson

Skriv svar