Eldhandvapen eller handeldvapen?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Lasse O » 11 september 2014, 19:11

Hans skrev: F.ö. tycker jag det är en otroligt stilig och kraftfull karl på kspmej-bilden
Säg inte att det är du som ser heroisk ut på bilden eller tillhör du dem som vill ha moderna finska frimärken av en viss sort? Det kan ordnas 8-)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av CvD » 11 september 2014, 20:11

Lasse Odrup skrev:
Hans skrev: F.ö. tycker jag det är en otroligt stilig och kraftfull karl på kspmej-bilden
Säg inte att det är du som ser heroisk ut på bilden eller tillhör du dem som vill ha moderna finska frimärken av en viss sort? Det kan ordnas 8-)
Har för mig att det är Hans´15min i strålkastarljuset. :)

Men jag tror att han nog också skulle uppskatta vissa moderna finska frimärken också. ;)

/CvD

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Sarvi » 11 september 2014, 21:33

15 minuter? Vi på Skalman har ju dragits med den där bilden i åratal! ;)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28545
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Hans » 11 september 2014, 22:00

CvD skrev: Har för mig att det är Hans´15min i strålkastarljuset.
Jag har faktiskt 30 minuter, vänta bara tills jag kommer dragandes med filmen "Pansarskott 86 Handhavande" eller vad den nu hette.

Andy hade nog uppskattat frimärkena mer än mig - fast jag undrar vad den lokala brevbäraren skulle tycka. Fast jag tror inte Lasse går så långt att han gör allvar av sitt hot.

Tack Stellan för berättelsen.

MVH

Hans

Edit: Kulsprutekortet (alla foton för PEK 1994) togs av den mycket trevlige ock duktiga fotografen Lars (Lasse) Sjögren från Fårö foto som jag inbillar mig är hans företag. Han ligger bakom typ hälften av alla foton i Krigsmakten mellan 1960 och 2000 eller så.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Lasse O » 12 september 2014, 05:42

Hans skrev: Andy hade nog uppskattat frimärkena mer än mig - fast jag undrar vad den lokala brevbäraren skulle tycka. Fast jag tror inte Lasse går så långt att han gör allvar av sitt hot.
För att bevara ditt goda rykte i grannskapet skickar jag istället några till ditt jobb.
Hans skrev:Edit: Kulsprutekortet (alla foton för PEK 1994) togs av den mycket trevlige ock duktiga fotografen Lars (Lasse) Sjögren från Fårö foto som jag inbillar mig är hans företag. Han ligger bakom typ hälften av alla foton i Krigsmakten mellan 1960 och 2000 eller så.
Jag träffade också Lasse Sjögren några gånger i samband med upprättandet av beredskapsplutonerna 1983-84. Vid ett tillfälle när han skulle ge oss regi sade han att vi kunde gruppera hur vi ville frånsett att det var förbjudet med bilder av ordergivningar där chefen pekar med hela handen! Det var tydligen den vanligaste posen när man skulle visa militär verksamhet.
Bilagor
Dådkraftig chef.jpg
Dådkraftig chef.jpg (195.05 KiB) Visad 1031 gånger

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av 2Sharp » 1 oktober 2014, 22:13

Kastar in, lite omstörtande, att idag inom FM används även SBV - soldatburnavapen om eldhandvapen. Innefattar då allt från Pistol 88 till Rb57.

Skriv svar