Eldhandvapen eller handeldvapen?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Bjernevik » 9 september 2014, 21:09

Hans skrev:Allt under 20mm som tilldelats Armen.

Källa: Hans

Fler frågor? :wink:

MVH

Hans
Så ksp 88 är ett eldhandvapen? :P

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Lasse O » 9 september 2014, 21:25

Hans lyckas som vanligt trassla till saker men sannolikt menar han att kalibrar under 20 mm klassas som finkalibriga vapen .
Jag tror också att man i Sverige börjar räkna cm för kalibrar vid 6 cm. Under det räknas i mm, t ex 40 mm lvakan och 57 mm pvkan.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28561
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Hans » 9 september 2014, 21:31

Självfallet. Fast någon mes sade att eldhandvapen var utan lavett.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28561
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Hans » 9 september 2014, 21:34

Gör du det med flit broder Lasse?
Sniker in så?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Lasse O » 9 september 2014, 21:36

Hans skrev:Gör du det med flit broder Lasse?
Sniker in så?
MVH
Hans
Ja, det är en av mina främsta talanger, finslipad under många år som lärare på militära skolor :P

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Wedman » 9 september 2014, 21:42

Lasse Odrup skrev:Vad jag minns av NomenF så är det samma definition som FM på sin officiella webbsida använder i dag:
http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ordlis ... handvapen/
Här anges eldhandvapen och handeldvapen som synonymer:
I förordningen (2 § Förordningen 1992:1300) om krigsmaterial anges att eldhandvapen (handeldvapen) är ”sådana pistoler, revolvrar, gevär, karbiner och kulsprutepistoler som kan tas med som personlig beväpning och användas utan lavett eller benstöd".‍

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Stellan Bojerud » 9 september 2014, 21:46

Lasse Odrup skrev:Hans lyckas som vanligt trassla till saker men sannolikt menar han att kalibrar under 20 mm klassas som finkalibriga vapen .
Jag tror också att man i Sverige börjar räkna cm för kalibrar vid 6 cm. Under det räknas i mm, t ex 40 mm lvakan och 57 mm pvkan.
När vi är inne på sådana här frågor, kan jag avslöja att 6 cm kaponjärkanonerna i bl a Bodens fästning hade kalibern 57 mm.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Stellan Bojerud » 9 september 2014, 22:00

Här anges eldhandvapen och handeldvapen som synonymer:
I förordningen (2 § Förordningen 1992:1300) om krigsmaterial anges att eldhandvapen (handeldvapen) är ”sådana pistoler, revolvrar, gevär, karbiner och kulsprutepistoler som kan tas med som personlig beväpning och användas utan lavett eller benstöd".‍
Va? Pistoler, revolvrar, gevär och kulsprutepistoler --- användas utan lavett eller benstöd?? Vem har sett en pistol med lavett eller en revolver med benstöd?

Själv har jag som personlig beväpning haft kulsprutegevär m/21 (1962 utbytt mot kulsprutegevär m/37) och använt detta utan utnyttjande av benstöd. Automatgevär och automatkarbiner nämns ej, utan synes räknas som gevär respektive karbiner. Härav följer att även kulsprutegevär är en form av gevär, som kan tas med som personlig beväpning och användas utan lavett eller benstöd.

I Org-59 var kulspruta 58 personlig beväpning för kulspruteskytten och kunde användas utan utnyttjande av benstöd.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28561
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Hans » 10 september 2014, 10:28

Stellan Bojerud skrev:I Org-59 var kulspruta 58 personlig beväpning för kulspruteskytten och kunde användas utan utnyttjande av benstöd.
I organisation 77 och 66M så tillhörde de plutonen och ingen hade personligt ansvar för dem. Det var bättre förr.

MVH

Hans
Bilagor
kspmej.jpg
kspmej.jpg (50.29 KiB) Visad 5936 gånger

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Lasse O » 11 september 2014, 14:17

Hans skrev:
Stellan Bojerud skrev:I Org-59 var kulspruta 58 personlig beväpning för kulspruteskytten och kunde användas utan utnyttjande av benstöd.
I organisation 77 och 66M så tillhörde de plutonen och ingen hade personligt ansvar för dem. Det var bättre förr.
MVH
Hans
Mot slutet av 70-talet stod nog kunskaperna om ksp som allra lägst inom åtminstone infanteriet. Skulle kompaniet anfalla så var praxis att lämna ksp på trosskärrorna eftersom vapnet ansågs för tungt och otympligt att föra med i en anfallsrörelse. Dessutom påstod vissa att kulsprutan spelat ut sin roll eftersom varje man numera i praktiken hade ett 7,62 mm kulsprutegevär med 20 skotts kapacitet :)
Det kanske också var så att ksp 58 inte passade in på dåtidens stridsteknik som ibland gick ut på att anfalla över öppna fält med jaktskottsförfarande. Det är ju som bekant svårt att avge riktad eld med ksp mot motståndarens stridsvagnar i anfallsmålet 8-)

Vid vapendrill minns jag att kspskytten hade sitt "reservvapen" med sig i eldställning och vid eldavbrott på ksp så kastades den åt sidan och ak 4 togs fram.

Numera har kulsprutan åter den plats den förtjänar.
Bilagor
MG-34.jpeg

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Vysotskij » 11 september 2014, 16:38

Med risk för att gå OT tycker jag att mycket tyder på att kunskaperna om infanterirelaterad stridsteknik och taktik verkar ha legat på all-time low ungefär vid den tid Lasse Odrup pekar ut.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Wedman » 11 september 2014, 17:01

Vysotskij skrev:Med risk för att gå OT tycker jag att mycket tyder på att kunskaperna om infanterirelaterad stridsteknik och taktik verkar ha legat på all-time low ungefär vid den tid Lasse Odrup pekar ut.
Tvärtom - tänk att med endast infanteri klara av att anfalla och slå en mekaniserad fiende med stridsvagnar!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28561
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Hans » 11 september 2014, 17:53

Lasse Odrup skrev:Mot slutet av 70-talet stod nog kunskaperna om ksp som allra lägst inom åtminstone infanteriet.

Hmmm, fram till ungefär 1970 var kunskaperna OK, ungefär där började Bror Lasse i Firman och sedan gick det brant utför fram tills jag började i Firman 1980 - där kom vändpunkten och efter det gick all bättre. Slump. Jag tror knappast det :P

F.ö. tycker jag det är en otroligt stilig och kraftfull karl på kspmej-bilden.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Stellan Bojerud » 11 september 2014, 18:19

Att med infanteri slå ut fientlig pansartrupp ansågs på 1960-talet vara en relativt enkel uppgift. Det gällde att välja rätt terräng. Tätvuxen skog. "Pansarskydd är bra - gropen är bättre!" (Infinsp, öv 1 Leif Kesselmark).
Granatgeväret m/48 är ju i princip en mansburen kanon. Farlig för fiendens stridsfordon.

Jag minns en KFÖ i Roslagen 1978. Jag var bataljonschef styrka B, som bestod av åldersklassen I 1. Vi hade inga problem med att rensa Väddö från landstigen fiende. Lösskjutning, javisst. Men förbandsinstruktörer, tidtagarur och målmarkering ger ändå besked om vad som går och icke går.

Under min tid på KS Karlberg 1965-66 var frågan om ksp 58:s medförande i skytteplutons anfall en evigt debatterad fråga, som då inte fick något svar.

När jag var bataljonschef på Rådmansö KFÖ 1986, hade jag som personlig reserv en halv vaktgrupp. Gruppchef (stf), kulspruteskytt, pansarskottsskytt, minman. En ksp 58, 2 pskott, 4 strvminor m/52 B.

De kunde vid flera tillfälle köpa en timmes respittid för bataljonen.

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Eldhandvapen eller handeldvapen?

Inlägg av Krook » 11 september 2014, 19:03

On topic kan jag meddela att även om eldhandvapen numera är den korrekta termen så har handeldvapen förekommit även inom Försvarsmakten. Än idag kan man hitta termen på gamla instruktionstavlor, mm.

Skriv svar