Värntorn

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Leif H
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 mars 2002, 13:04
Ort: Leif Högberg
Kontakt:

Värntorn

Inlägg av Leif H » 11 augusti 2014, 23:26

Det är väl allom känt att vi återanvände stridsvagnstorn för att förstärka skyddet vid kuster och flygfält. Bland de grövre fanns m/42 och strv 74. Men ett envist rykte väcktes till liv igen härom dagen. Även torn från strv 81 lär ha använt. Någon som kan kasta ljus över detta?

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Värntorn

Inlägg av Stefan Karlsson » 12 augusti 2014, 08:37

Svaret är nej.
Jag har för mig att jag hört om olika idéer/planer för detta, hur pass seriöst man faktiskt funderade på detta vet jag inte, men det blev som sagt aldrig verklighet.
Det är MYCKET som funnits på idé- eller planeringsstadium men som aldrig blev verklighet och har man då hört talas om dessa idéer/planer, men inte är medveten om att planen skrotades så sprider sig ryktet. "Jag hörde av en farbror som träffade en kille som hade jobbat på..., han berättade att osv..."

Samtliga Strv 81 uppgraderades till Strv 102 och när det var dags att avveckla centurionvagnarna 1995 så var muren och hotet från öst borta varvid värnförbanden avvecklades.
I Schweiz däremot använde man centuriontornen som värntorn i olika pass och där fortsatte man till och med och bygga ut detta system efter murens fall.

Leif H
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 mars 2002, 13:04
Ort: Leif Högberg
Kontakt:

Re: Värntorn

Inlägg av Leif H » 12 augusti 2014, 11:42

Tack Stefan, det var väl ungefär det jag ahft känslan av också. Men precis som du säger så dök det i förra veckan "en man som kände en man.." Och jag tänkte att man en gång för alla skulle ta död på skrönan :milsmile:
Men precis som du säger så har man nog tittat över möjligheterna, förmodligen efter intryck från Schweiz.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Värntorn

Inlägg av Der Löwe » 12 augusti 2014, 12:01

I Schweiz använde man gamla centuriontorn som värnkanoner.

http://worldmilitaryintel.blogspot.se/2 ... _9655.html

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Värntorn

Inlägg av Ro/Lt » 13 augusti 2014, 11:22

Der Löwe skrev:I Schweiz använde man gamla centuriontorn som värnkanoner.

http://worldmilitaryintel.blogspot.se/2 ... _9655.html
Intressant, de gjöt alltså in tornen (i alla fall vissa) i betong.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Värntorn

Inlägg av Der Löwe » 13 augusti 2014, 12:27

Jag hittar inte sidan, men jag tror det diskuterats tidigare på forumet. Det fanns en utförlig beskrivning av en "bunkertyp" för Centurion.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Värntorn

Inlägg av Stellan Bojerud » 13 augusti 2014, 14:58

Värntorn 74 hade en uppenbar svaghet. När tornet satt på stridsvagn, svajade vagnen elastiskt vid skott. Värntornet var fastgjutet i bunker, som inte medgav någon elasticitet, utan rekylen tas upp stumt. Vid flera skott i en och samma sidriktning, påverkas tornkransen något i riktning till att bli oval. För många skott gör att tornet fastnar och kan inte vridas.

Förhållandena borde ha varit liknande vid "värntorn 101".

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Värntorn

Inlägg av MD650 » 13 augusti 2014, 15:42

Stellan Bojerud skrev:Värntorn 74 hade en uppenbar svaghet. När tornet satt på stridsvagn, svajade vagnen elastiskt vid skott. Värntornet var fastgjutet i bunker, som inte medgav någon elasticitet, utan rekylen tas upp stumt. Vid flera skott i en och samma sidriktning, påverkas tornkransen något i riktning till att bli oval. För många skott gör att tornet fastnar och kan inte vridas.

Förhållandena borde ha varit liknande vid "värntorn 101".
Men det fanns ju rekylbroms i strv 74 kanon?!
:)

Tyghantv
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 14 september 2011, 21:31

Re: Värntorn

Inlägg av Tyghantv » 17 augusti 2014, 23:35

Torn till strv 81 har aldrig värnsats, ej heller till strv 101/102. Däremot förekom planeringsarbete på vapenavdelningen FMV att värnsätta strv 102 torn. Information inhämtades från Schweiz. Planerna realiserades aldrig. Var själv delvis med i arbetet.
MD650 skrev:
Stellan Bojerud skrev:Värntorn 74 hade en uppenbar svaghet. När tornet satt på stridsvagn, svajade vagnen elastiskt vid skott. Värntornet var fastgjutet i bunker, som inte medgav någon elasticitet, utan rekylen tas upp stumt. Vid flera skott i en och samma sidriktning, påverkas tornkransen något i riktning till att bli oval. För många skott gör att tornet fastnar och kan inte vridas.

Förhållandena borde ha varit liknande vid "värntorn 101".
Men det fanns ju rekylbroms i strv 74 kanon?!
:)
Nja, delvis sant men det förekom som regel enbart på de torn som användes frekvent vid värnstridsskolorna. Även om det fanns rekylbroms och framförare överfördes kraften i tornet och påverkade tornlagret. Men att någon skulle ha fastnat har undertecknad aldrig hört talas om.

Däremot förekom större problem med ovalitet i tornlagringen när tornet var monterat på vagnen vilket accentuerades framförallt vid strv 104 när tornlagringen ej var "dimensionerad" för den ökade accelarationen resp retardation vilket påverkade pjäsriktssystemet negativt, större sidriktglapp kl 11 -01 samt vid andra riktområdet kunde glappet mellan kugggdrev - kuggkrans bli minimalt vilket påverkade riktmaskinen och då på strv 101/102 gyrostabiliteten.
Tornlagersätet i chassit på strv 74 hade även en tendens att spricka p g a tornet tyngd vilket påverkade tornlagret.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Värntorn

Inlägg av MD650 » 18 augusti 2014, 11:06

Tog bort några dubbleringsinlägg.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Värntorn

Inlägg av Hans » 18 augusti 2014, 11:35

Apropå klockmakare: viewtopic.php?f=26&t=36704&hilit=Schweiz

MVH

Hans

Skriv svar