Telegraph gillar inte Queen Elizabeth

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Terje
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 18 november 2006, 04:07
Ort: Västergötland

Re: Telegraph gillar inte Queen Elizabeth

Inlägg av Terje » 26 juli 2014, 11:20

Man skall inte glömma bort att bristen på katapult och vajrar även påverkar och försämrar / fördyrar andra system, exempelvis luftburen radar transport och ubåtsjakt vilka nu måste ske med helikopter istället för flygplan.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Telegraph gillar inte Queen Elizabeth

Inlägg av tryggve » 26 juli 2014, 16:16

Finns det några hangarfartygsbaserade ubåtsjaktflygplan kvar? S3 Viking är väl pensionerad, och jag vet inte om det finns något annat? Brasilien flög väl med S2 Tracker från sitt hangarfartyg, men om de har kvar några i tjänst numera vet jag inte.

Terje
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 18 november 2006, 04:07
Ort: Västergötland

Re: Telegraph gillar inte Queen Elizabeth

Inlägg av Terje » 29 juli 2014, 19:26

En snabb vända över Wikipedia antyder att dom inte har någon hangarfartygsbaserad ubåtsjakt med vingar kvar. Trodde i min enfald att det fanns fördelar med att ha icke helikopterbaserad ubåtsjakt när man har ett hangarfartyg, är driftskostnaderna på helikoptrar verkligen lägre och responstiden såpass oviktig att det inte gör någon skilnad, eller är det en ren fråga om att spara pengar genom att reducera bort ett system tro.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Telegraph gillar inte Queen Elizabeth

Inlägg av Urban » 30 juli 2014, 17:49

USN skrotade ubåtsjaktsförmågan i sina S-3 Viking i slutet av 90-talet då man ansåg att ubåtshotet hade minskat kraftigt i och med Sovjet Unionens fall. Planen användes istället som tankers och som ytattackplan med Harpoons etc fram tills dess man tog bort denna förmåga helt.

Nu kör man med buddy packs för att lufttanka, vilket innebär att ex. en Super Hornet kan tanka från en annan Super Hornet utrustad med Buddy Pack. Att man då har minskat antalet flygplanstyper ombord gör det enklare med logistik samt frigör yta då utrustning samt personal enbart avsedd för S-3 Viking inte längre behövs ombord.

I fallet med S-2 Trackers så var det ju tal om att Brasilien skulle skaffa COD-versionen som stått i malpåse i många årtionden samt göra en AEW version men det har varit tyst om denna affär i många år nu.

Flygplansburen ASW har varit överlägsen helikopter buren ASW i fart, räckvidd, vapenlast samt driftsekonomi men har även nackdelar i form av brist på sänkbar hydrofon som i motsats till fällda bojar "aldrig tar slut" samt att flygplanen ofta kräver större yta på hangarfartyg än helikoptrar (beror givetvis på plan och vilken helikopter man jämför med).

Terje
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 18 november 2006, 04:07
Ort: Västergötland

Re: Telegraph gillar inte Queen Elizabeth

Inlägg av Terje » 3 augusti 2014, 13:18

Tack för den informationen, hade ingen aning om att dom körde S-3 en längre period utan ubåtsjaktkapacitet. Sydkorea verkar enligt wikipedia intresserade av att köpa ett gäng S-3 för att bättra på sin ubåtsjaktkapacitet.
Med tanke på den Ryska återupprustningen kanske det inte dröjer så lång tid innan vi får ser nya ubåtsjaktplan på hangarfartygen.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Telegraph gillar inte Queen Elizabeth

Inlägg av tryggve » 3 augusti 2014, 16:10

Eller så satsar man mer på landbaserade ubåtsjaktsflygplan som kan stöda hangarfartygsgrupperna ihop med UAV:s

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_P-8_Poseidon

http://en.wikipedia.org/wiki/Broad_Area ... rveillance

Skriv svar