Materielsamarbete med Norge

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
behulu
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 18 september 2008, 15:56

Materielsamarbete med Norge

Inlägg av behulu » 1 juli 2014, 13:53

Vad jag läst är att Norge har dragit sig ur både upphandlingen av tunga fordon och Archerprojektet. Kanske efter påtryckningar från NATO? Vore mer naturligt att samarbeta med Finland eller...

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Materielsamarbete med Norge

Inlägg av BOPE-RJ » 1 juli 2014, 17:54

Jag hade bilden av att Sverige blev ifrån åkt i tungbilsprojektet. Men som fd. delprojektägare till projektet på Scania så är jag inte förvånad över något vad gäller den upphandlingen.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Materielsamarbete med Norge

Inlägg av Bjernevik » 1 juli 2014, 18:21

Norge har dragit sig ur Archer. När det gäller lastbilsupphandlingen så är man i allra högsta grad kvar, däremot såg det ett tag ut som att Sverige skulle lyckas dra sig ut. NATO hade ingenting med saken att göra och samarbete med Finland torde vara lika lätt eller svårt som samarbete med Norge...

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Materielsamarbete med Norge

Inlägg av Perman » 1 juli 2014, 20:38

Vad gäller ett ev. samarbete med Finland så verkar det som om en gemensam utveckling av nya ytstridsfartyg kan vara på gång. Både Finland och Sverige är i behov att ersätta äldre fartyg. Finland behöver ersätta Rauma- och Hämeenmaaklasserna i början av nästa decennium, medan Sverige skjutit upp anskaffning av två nya ytstridsfartyg till slutet av 20-talet.

Däremot ger jag inte mycket för ev. samarbeten med Norge. Dom har visat ett antal ggr nu att dom inte är att lita på.

/Per

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Materielsamarbete med Norge

Inlägg av BOPE-RJ » 2 juli 2014, 01:40

Som jag förstått det så sker en hel del av samarbetet på materialsidan inom det som idag kallas för NOREFCO.
http://www.nordefco.org/
Upphandlingen av tunga fordon faller inom detta samarbete.

När det gäller tunga fordon så är det FLO (Norska FMV) som har huvudansvaret (dikterar villkoren) och FMV (följer vad som blir) är medåkare om man skall raljera lite.

Så länge som jag var med i projektet så gick det bra i början men sedan började det visa sig att Norge och Sverige var ute efter lite olika fordon. Norge ville ha toppspecade och Sverige ville ha mer normalspecade. Eller så kan man se det som att i Norge fick det kosta och fattiga kusinen i öst ville ha enklare billigare.

Men det var intressant att starta med stridsvagnsdragare i 16%-backe och full last. Det är lite kraft när 3500Nm från motorn skall ned i marken med 8 hjul och 150 ton på som drar bakåt.
http://www.army-guide.com/eng/product4796.html

Men annars gick det ju bra när utvecklingen av Tglb30 och Tglb40 gjordes.

Qmannen
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 april 2011, 21:49

Re: Materielsamarbete med Norge

Inlägg av Qmannen » 2 juli 2014, 18:22


Skriv svar