Franska 75mm:s excentriska skruv

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Franska 75mm:s excentriska skruv

Inlägg av gunship » 15 juni 2014, 21:42

Hej. Jag blev lite nyfiken på den franska 75:an, Från Quizzen:
varjag skrev:
Stellan Bojerud skrev:Han hade den värdiga tjänstegraden överstelöjtnant och namnet Joseph Albert Deport, konstruktör av legendariska 75mm M/1897, soixante-quince. Den första snabbskjutande kanonen. Kanontypen anses ha haft en betydande roll i "undret vid Marne" 1914.
Absolut Stellan

Den legendariska -
Bild

vars omladdning f.f.g. - skedde med komplett patron - alltså hylsa/granat i ett stycke, med en excentriskt placerad u-formad
öppning som medgav omladdning med en 180° rörelse av handtaget på bilden.

Varianter av ''den franska 75:an'' - var i elden under hela 2:a VK och troligen senare också.

CvD eller Stellan fortsätter enligt ''kvarnprincipen'' :thumbsup:

Varjag
Jag har förstått att bakstycket kallas "Nordenfeldt eccentrisk skruv" eller något likanande (Min försvenskning från Eccentric Screw). En snabb (SNABB) google-sök gav inte så mycket info, men i alla fall denna bilden: Bild

Hur exakt fungerar den. Förlåt att jag använder en del engelska termer (Anglifiering!), men lumpen är avskaffad har jag inte lärt mig den svenska terminologin. Det som kallas breech-block på engelska, är det så att säga ungerfär av dubbel diameter än kanonens eldrör? Och roterar bort den öppningen som visas i Varjagens bild, så att kanonen stängs?

Skriv svar