Ordet fanns nånstans i de tekniska kravställningarna som armétygförvaltningen (senare FMV:s avd för armémtrl) tog fram för vagnen under utvecklingsperioden i början av 60-talet. Minns inte exakt var men kan antagligen hitta det om du är riktigt intresserad. Fanns någonstans i fordonsbyråns hemliga arkiv (numera avhemligat i sin helhet) omkring 1962 i alla fall.44EBrage skrev: ↑15 jul 2021 11:30Intressant. Var hittade du ursprungsinformationen?
Jag är utbildad på 103C och aldrig att någon nämnde det här ammunitionsslaget, och det är heller inte med i instruktionsboken.
Har svårt att tänka mig att det är något som använts annat är på Bofors provskjutningsplats... eller kanske hos den som tillverkade "krutet"
(som är en drivladdning i form av pellets).
F.ö. fanns det förr speciella "krutprovare", en liten mekanism där man laddade en noga uppmätt mängd svartkrut, avfyrade det och avläste hur högt det orkade lyfta en vikt. Vikten styrdes av vajrar/stångar och fastnade i sitt översta läge. Sedan visste man kvaliteten på krutet man nyss köpt, och visste hur mycket man borde ladda sina mynningsladdare med. Fanns i varianter med roterande hjul osv.
Jag håller med om att det är mycket troligt att projektilen ifråga endast var avsedd för utveckling och utprovning.