Vad är en krutinskjutningsprojektil?
-
- Medlem
Vad är en krutinskjutningsprojektil?
Och vad har man den till? Är den till för kalibrering av något slag?
Söker man på "krutinskjutningsprojektil" på Google så får man 0 träffar. Söker man på "kiprj" så får man träffar men på orelaterade saker.
Söker man på "krutinskjutningsprojektil" på Google så får man 0 träffar. Söker man på "kiprj" så får man träffar men på orelaterade saker.
-
- Saknad medlem †
Re: Vad är en krutinskjutningsprojektil?
Jag har aldrig hört ordet förut -kblomster skrev:Och vad har man den till? Är den till för kalibrering av något slag?

gissar jag att det handlar om just kalibrering av en viss projektil (vikt/form/mynningshastighet) med användning av en känd
krutmängd vanligen räknad i vikt - gram/grains - för att lära känna projektilens uppträdande vid praktiska försök på en skjutbana.
Alltså projektilbanan - uppmätt vid olika skjutavstånd, dess hastighet genom banan, anslagskraft på olika målavstånd och
träffbilden med ökande avstånd......
Det kan ju också kanske - handla om laboreringar med drivladdningen (kruttyp och vikt) - för att göra motsvarande mätningar med en känd projektil...(?)
gissar Varjag
-
- Medlem
Låter som en kusin till dagslägeskjutningen dvs ett skott i riktning för striden för att kalibrera eldledning mm i förhållande till omgivningen, väder. vind. lufttryck etc. Kan vara så man skjuter ett par skott för att kalibrera eldledningen etc även för kruttemperatur och sort, om inte det är klarlagt innan.
-
- Medlem
Förlåt, jag borde nämnt sammanhanget. Termen förekommer i en lista över vilken ammunition som skall kunna skjutas från 10,5 cm kanonen i stridsvagn 103, och längst ner i listan med de vanliga slpprj m/62, slsgr m/61 och några till så står det "10,5 cm krutinskjutningsprojektil till slpprj m/61".
Gissningarna rör sig i ungefär samma banor som jag själv tänkt.
-
- Saknad medlem †
Är ammunitionen till 10,5 Cm-kanonen verkligen laddad med krut? Brukar vara ngt mycket långsammare brinnande drivmedel,....Varjagkblomster skrev:Förlåt, jag borde nämnt sammanhanget. Termen förekommer i en lista över vilken ammunition som skall kunna skjutas från 10,5 cm kanonen i stridsvagn 103, och längst ner i listan med de vanliga slpprj m/62, slsgr m/61 och några till så står det "10,5 cm krutinskjutningsprojektil till slpprj m/61".
-
- Medlem
Nog är den laddad med krut alltid. Vilken typ av krut ska jag låta vara osagt, har inte amkat tillgänglig just nu.varjag skrev:
kblomster skrev:Är ammunitionen till 10,5 Cm-kanonen verkligen laddad med krut? Brukar vara ngt mycket långsammare brinnande drivmedel,....Varjag
I FM är drivmedel ingenting som används i ammunition, däremot i fordon.

-
- Stödjande medlem 2022
Ordförklaring:
Slpprj: Spårljuspansarprojektil (APFSDS-T) (Armour Piercing Fin Stabilized Discarding Sabot-Tracer) eller (APDS-T) (Armour Piercing Discarding Sabot-Tracer)
Slspgr: Spårljussprängpansargranat (HESH-T) (High Explosive Squash Head-Tracer)
Slsgr: Spårljusspränggranat (HE-T) (High Explosive-Tracer)
Slpprj: Spårljuspansarprojektil (APFSDS-T) (Armour Piercing Fin Stabilized Discarding Sabot-Tracer) eller (APDS-T) (Armour Piercing Discarding Sabot-Tracer)
Slspgr: Spårljussprängpansargranat (HESH-T) (High Explosive Squash Head-Tracer)
Slsgr: Spårljusspränggranat (HE-T) (High Explosive-Tracer)
-
- Medlem
http://www.scribd.com/doc/33295159/Ammu ... weden-1975Bjernevik skrev:Nog är den laddad med krut alltid. Vilken typ av krut ska jag låta vara osagt, har inte amkat tillgänglig just nu.varjag skrev:kblomster skrev:Är ammunitionen till 10,5 Cm-kanonen verkligen laddad med krut? Brukar vara ngt mycket långsammare brinnande drivmedel,....Varjag
Står dock inget närmare om exakt vilken typ av krut, bara tillverkare och ett nummer.
-
- Saknad medlem †
Jag översatt det engelska ordet för ''projektildrivande ämne'' - propellant klumpigt kanske.Nog är den laddad med krut alltid. Vilken typ av krut ska jag låta vara osagt, har inte amkat tillgänglig just nu.
Men skulle bli förvånad om det för ett 10,5Cm's vapen - verkligen är krut? (gunpowder)......Varjag
-
- Redaktör emeritus
MBN eller DBO. Åtminstone på backen.Bjernevik skrev:

-
- Saknad medlem †
Intressant lära vad som gömmer sig bakom beteckningarna?MD650 skrev:MBN eller DBO. Åtminstone på backen.Bjernevik skrev:
MB kanske = massbalanced, DB = double-based????
Varjag
-
- Medlem
MBN = motorbensin
DBO = dieselbrännolja
På svenska, eller i alla fall enligt FM definition, så är det krut i drivladdningar. Ytterst sällan svartkrut numera utan mest vanligt är någon modern krutsort.
DBO = dieselbrännolja
På svenska, eller i alla fall enligt FM definition, så är det krut i drivladdningar. Ytterst sällan svartkrut numera utan mest vanligt är någon modern krutsort.
-
- Saknad medlem †
Drivladdningar! Ordet jag glömt - tack f. den posten Bjernevik, VarjagBjernevik skrev:MBN = motorbensin
DBO = dieselbrännolja
-
- Medlem
Apropå definitioner....
Drivmedel = "Gasformiga, flytande och fasta produkter för start, drift, uppvärmning eller vård av maskiner, motorer, lampor, spritkök mm samt flytande produkter för rök- och dimalstring".
Drivmedel = "Gasformiga, flytande och fasta produkter för start, drift, uppvärmning eller vård av maskiner, motorer, lampor, spritkök mm samt flytande produkter för rök- och dimalstring".
-
- Ny medlem
Intressant. Var hittade du ursprungsinformationen?
Jag är utbildad på 103C och aldrig att någon nämnde det här ammunitionsslaget, och det är heller inte med i instruktionsboken.
Har svårt att tänka mig att det är något som använts annat är på Bofors provskjutningsplats... eller kanske hos den som tillverkade "krutet"
(som är en drivladdning i form av pellets).
F.ö. fanns det förr speciella "krutprovare", en liten mekanism där man laddade en noga uppmätt mängd svartkrut, avfyrade det och avläste hur högt det orkade lyfta en vikt. Vikten styrdes av vajrar/stångar och fastnade i sitt översta läge. Sedan visste man kvaliteten på krutet man nyss köpt, och visste hur mycket man borde ladda sina mynningsladdare med. Fanns i varianter med roterande hjul osv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.