Vad är en krutinskjutningsprojektil?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Vad är en krutinskjutningsprojektil?

Inlägg av kblomster » 21 december 2013, 02:11

Och vad har man den till? Är den till för kalibrering av något slag?

Söker man på "krutinskjutningsprojektil" på Google så får man 0 träffar. Söker man på "kiprj" så får man träffar men på orelaterade saker.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vad är en krutinskjutningsprojektil?

Inlägg av varjag » 21 december 2013, 04:50

kblomster skrev:Och vad har man den till? Är den till för kalibrering av något slag?

Söker man på "krutinskjutningsprojektil" på Google så får man 0 träffar. Söker man på "kiprj" så får man träffar men på orelaterade saker.
Jag har aldrig hört ordet förut - :roll: Men eftersom det tycks handla om en projektil - i samband med drivladdningen (krut) -
gissar jag att det handlar om just kalibrering av en viss projektil (vikt/form/mynningshastighet) med användning av en känd
krutmängd vanligen räknad i vikt - gram/grains - för att lära känna projektilens uppträdande vid praktiska försök på en skjutbana.
Alltså projektilbanan - uppmätt vid olika skjutavstånd, dess hastighet genom banan, anslagskraft på olika målavstånd och
träffbilden med ökande avstånd......
Det kan ju också kanske - handla om laboreringar med drivladdningen (kruttyp och vikt) - för att göra motsvarande mätningar med en känd projektil...(?)

gissar Varjag

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad är en krutinskjutningsprojektil?

Inlägg av Psilander » 21 december 2013, 15:09

Låter som en kusin till dagslägeskjutningen dvs ett skott i riktning för striden för att kalibrera eldledning mm i förhållande till omgivningen, väder. vind. lufttryck etc. Kan vara så man skjuter ett par skott för att kalibrera eldledningen etc även för kruttemperatur och sort, om inte det är klarlagt innan.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Vad är en krutinskjutningsprojektil?

Inlägg av kblomster » 21 december 2013, 18:19

Förlåt, jag borde nämnt sammanhanget. Termen förekommer i en lista över vilken ammunition som skall kunna skjutas från 10,5 cm kanonen i stridsvagn 103, och längst ner i listan med de vanliga slpprj m/62, slsgr m/61 och några till så står det "10,5 cm krutinskjutningsprojektil till slpprj m/61".

Gissningarna rör sig i ungefär samma banor som jag själv tänkt.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vad är en krutinskjutningsprojektil?

Inlägg av varjag » 21 december 2013, 21:25

kblomster skrev:Förlåt, jag borde nämnt sammanhanget. Termen förekommer i en lista över vilken ammunition som skall kunna skjutas från 10,5 cm kanonen i stridsvagn 103, och längst ner i listan med de vanliga slpprj m/62, slsgr m/61 och några till så står det "10,5 cm krutinskjutningsprojektil till slpprj m/61".

Gissningarna rör sig i ungefär samma banor som jag själv tänkt.
Är ammunitionen till 10,5 Cm-kanonen verkligen laddad med krut? Brukar vara ngt mycket långsammare brinnande drivmedel,....Varjag

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Vad är en krutinskjutningsprojektil?

Inlägg av Bjernevik » 21 december 2013, 22:19

varjag skrev:


kblomster skrev:Är ammunitionen till 10,5 Cm-kanonen verkligen laddad med krut? Brukar vara ngt mycket långsammare brinnande drivmedel,....Varjag
Nog är den laddad med krut alltid. Vilken typ av krut ska jag låta vara osagt, har inte amkat tillgänglig just nu.

I FM är drivmedel ingenting som används i ammunition, däremot i fordon. ;-)

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Vad är en krutinskjutningsprojektil?

Inlägg av Stighult » 21 december 2013, 22:23

Ordförklaring:
Slpprj: Spårljuspansarprojektil (APFSDS-T) (Armour Piercing Fin Stabilized Discarding Sabot-Tracer) eller (APDS-T) (Armour Piercing Discarding Sabot-Tracer)
Slspgr: Spårljussprängpansargranat (HESH-T) (High Explosive Squash Head-Tracer)
Slsgr: Spårljusspränggranat (HE-T) (High Explosive-Tracer)

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Vad är en krutinskjutningsprojektil?

Inlägg av kblomster » 21 december 2013, 22:28

Bjernevik skrev:
varjag skrev:
kblomster skrev:Är ammunitionen till 10,5 Cm-kanonen verkligen laddad med krut? Brukar vara ngt mycket långsammare brinnande drivmedel,....Varjag
Nog är den laddad med krut alltid. Vilken typ av krut ska jag låta vara osagt, har inte amkat tillgänglig just nu.

I FM är drivmedel ingenting som används i ammunition, däremot i fordon. ;-)
http://www.scribd.com/doc/33295159/Ammu ... weden-1975

Står dock inget närmare om exakt vilken typ av krut, bara tillverkare och ett nummer.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vad är en krutinskjutningsprojektil?

Inlägg av varjag » 22 december 2013, 04:53

Nog är den laddad med krut alltid. Vilken typ av krut ska jag låta vara osagt, har inte amkat tillgänglig just nu.

I FM är drivmedel ingenting som används i ammunition, däremot i fordon.
Jag översatt det engelska ordet för ''projektildrivande ämne'' - propellant klumpigt kanske.

Men skulle bli förvånad om det för ett 10,5Cm's vapen - verkligen är krut? (gunpowder)......Varjag

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vad är en krutinskjutningsprojektil?

Inlägg av MD650 » 22 december 2013, 07:46

Bjernevik skrev:
I FM är drivmedel ingenting som används i ammunition, däremot i fordon. ;-)
MBN eller DBO. Åtminstone på backen. ;)
:)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vad är en krutinskjutningsprojektil?

Inlägg av varjag » 22 december 2013, 11:18

MD650 skrev:
Bjernevik skrev:
I FM är drivmedel ingenting som används i ammunition, däremot i fordon. ;-)
MBN eller DBO. Åtminstone på backen. ;)
:)
Intressant lära vad som gömmer sig bakom beteckningarna?

MB kanske = massbalanced, DB = double-based????

Varjag

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Vad är en krutinskjutningsprojektil?

Inlägg av Bjernevik » 22 december 2013, 12:08

MBN = motorbensin
DBO = dieselbrännolja

På svenska, eller i alla fall enligt FM definition, så är det krut i drivladdningar. Ytterst sällan svartkrut numera utan mest vanligt är någon modern krutsort.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vad är en krutinskjutningsprojektil?

Inlägg av varjag » 22 december 2013, 12:16

Bjernevik skrev:MBN = motorbensin
DBO = dieselbrännolja

På svenska, eller i alla fall enligt FM definition, så är det krut i drivladdningar. Ytterst sällan svartkrut numera utan mest vanligt är någon modern krutsort.
Drivladdningar! Ordet jag glömt - tack f. den posten Bjernevik, Varjag

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Vad är en krutinskjutningsprojektil?

Inlägg av Bjernevik » 22 december 2013, 12:16

Apropå definitioner....

Drivmedel = "Gasformiga, flytande och fasta produkter för start, drift, uppvärmning eller vård av maskiner, motorer, lampor, spritkök mm samt flytande produkter för rök- och dimalstring".

44EBrage
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 juli 2021, 15:59
Ort: Gunnilse

Re: Vad är en krutinskjutningsprojektil?

Inlägg av 44EBrage » 15 juli 2021, 12:30

kblomster skrev:
21 december 2013, 02:11
Och vad har man den till? Är den till för kalibrering av något slag?

Söker man på "krutinskjutningsprojektil" på Google så får man 0 träffar. Söker man på "kiprj" så får man träffar men på orelaterade saker.
Intressant. Var hittade du ursprungsinformationen?
Jag är utbildad på 103C och aldrig att någon nämnde det här ammunitionsslaget, och det är heller inte med i instruktionsboken.
Har svårt att tänka mig att det är något som använts annat är på Bofors provskjutningsplats... eller kanske hos den som tillverkade "krutet"
(som är en drivladdning i form av pellets).

F.ö. fanns det förr speciella "krutprovare", en liten mekanism där man laddade en noga uppmätt mängd svartkrut, avfyrade det och avläste hur högt det orkade lyfta en vikt. Vikten styrdes av vajrar/stångar och fastnade i sitt översta läge. Sedan visste man kvaliteten på krutet man nyss köpt, och visste hur mycket man borde ladda sina mynningsladdare med. Fanns i varianter med roterande hjul osv.
Bilagor
TEKS0037741.jpg
Krutprovare, Tekniska museet.

Skriv svar