Claymore

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Claymore

Inlägg av predator » 20 december 2013, 20:02

Hej

Vet ej om denna fråga varigt uppe tidigare. Claymore är lika hatad som älskad.

När man ser filmen med Claymore så klipper dom tråden som är framlagd för att få minan att gå av. Efter dom har stoppat en en gren eller liknande i hålet där tråden går in. Funkar det eller exploderar den bara när tråden dras ut?


Upplös en gammal man tack

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Claymore

Inlägg av Bjernevik » 20 december 2013, 21:10

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men försvarsladdning 21/22 (svensk version av Claymore) har en vanlig slagtändare när man använder den med dragutlösning. Dvs, när sprinten i slagtändaren dras ut så tänder den. Klipper man dragtråden så händer ingenting.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Claymore

Inlägg av predator » 20 december 2013, 21:16

I filmer när claymore är med. Så sätter dom alltid ett hinder i vägen "pinne" liknande när dom ska klippa tråden så inte den går av. Men som du säger så är detta film och man inte behöver det. klipp tråden och du lever för att slåss en annan dag.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Claymore

Inlägg av Lasse O » 21 december 2013, 01:36

Påminner mig om en C lvkomp som jag stötte på under en övning på 80-talet. Denne hade monterat tre truppminor 12 på sidorna och fronten på sin tgb 21 med syfte att "om det blir eldöverfall så utlöser jag minorna och sopar bort de som skjuter på oss!"
Jag gratulerade honom förstås till hans snillrika lösning, särskilt som jag alldeles nyligen under en annan övning dragit av en skarp truppmina 12 från ett skydd och stötvågen tog andan av både mig och de tre beväringar som befann sig i samma skydd som jag.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Claymore

Inlägg av predator » 21 december 2013, 10:02

Det var ju en bra idé tills man får lite mer förståelse för minor och andra saker som säger pang

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Claymore

Inlägg av frodeh » 7 januari 2014, 18:27

Jeg har ingen erfaring med Claymore som våpensystem men jeg antar her at våpenet var rigget som en "ekte" landmine med en trådutløst tenner. I så fall er det avgjørende at man blokkerer selve tenneren slik at man ikke utløser den. Minetennere har mange utforminger så presis hvordan man går fram er situasjonsavhengig. Trykkavlastningstennere må blokkeres før man avlaster dem f. eks(no shit..)

På enkelte miner er det også sekundære utløsningsmekanismer som kan gå av om man forsøker å desarmere den.

Skriv svar