Flodkrigföring i Vietnam

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Flodkrigföring i Vietnam

Inlägg av Hans » 3 november 2013, 15:01

Under hopplöst trålande efter varjags T54 (som jag trodde var en stridsvagn) fastnade denna artikeln - jag tyckte den var intressant.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... _vTZsv_fHw

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Flodkrigföring i Vietnam

Inlägg av Donkeyman » 3 november 2013, 18:44

Oj, det var en intressant artikel. Som var av särskilt intresse för undertecknad därför att jag i slutet av 1970-talet jobbade ihop med en Svensk sjökapten som hade jobbat nere i VietNam under kriget. Och han jobbade för Yankees. Han hade varit skeppare på bogserbåtar som drog pråmar med förnödenheter upp och ned för det som den gången hette Mekong River. Det var en karl som älskade att berätta historier som var vad man i efterhand kan beteckna som färgstarka. Båten beskjöts ofta från stränderna och var väl förberedd för detta. Bland annat med överbyggnad av stål, men också med staplar av sandsäckar runt om. Vad som var skrönor och vad som var verklighet har jag inte någon aaaaning om. Men som sagt - det var färgstarka berättelser.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Flodkrigföring i Vietnam

Inlägg av NIL » 12 november 2013, 15:18

Om man ytterligare vill fördjupa sig i ämnet så rekommenderar jag boken Brown water, black berets av Thomas J Cutler.
Boken är strukturmässigt lättillgänglig även för den oivigde men man känner sig inte skriven på näsan bara för att man har lite förkunskaper.
Äh, det löser sig.

Skriv svar