Amerikansk fältflaska tillverkad i Norge?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Tricky_Trotsky
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 oktober 2013, 00:10

Amerikansk fältflaska tillverkad i Norge?

Inlägg av Tricky_Trotsky » 8 oktober 2013, 00:45

Hej!

I helgen gjorde jag ett litet fynd på en loppis. Vid första ögonkastet en amerikansk fältflaska m1910 ifrån 1942.
Fodralet verkar i alla fall vara orginal men när jag studerade själva flaskan lite noggranare fan jag att den var märkt "Høyang" i botten, vilket var/är ett företag i Norge som nu för tiden tillverkar stekpannor, kastruller och dyligt.
Det känns onekligen lite mysko.

Sen i söndags har jag klurat, googlat och funderat på hur det kan komma sig och har två teorier.
Är det antingen:
a) En amerikansk fältflaska som har tillverkats i Norge?(och eventuellt brukats av norrmän)
b) Någon som har tagit en norsktillverkad campingflaska ifrån typ 50-talet och frammåt och stoppat ner den i ett gammalt fodral
c) Något annat?

När jag har sökt lite på nätet hittar jag inget som styrker teorin att flaskorna skulle ha tillverkats i Norge. Det+att flaskan och "kåsan" är rätt rena styrker teori b).
Å andra sidan, varför skulle ett Norskt företag ha tillverkat "campingutrustning" som på pricken liknar amerikansk krigsutrustning?
Sen har jag kört fast, och vet inte hur jag ska komma vidare eftersom det är svårt att hitta information om något så specifikt.

Finns det någon där ute som är expert på fältflaskor, Norsk alluminium produktion eller likande som har någon anning?
Eller någon amatör som bara tycker, alla spekulationer är välkommna :)



Hoppas det är en relevant tråd för det här forumet och att den har hamnat rätt :thumbsup:
Bilagor
DSC_2148.jpg
DSC_2147.jpg
B - G. INC. 1942
DSC_2146.jpg
DSC_2144.jpg
DSC_2142.jpg

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Amerikansk fältflaska tillverkad i Norge?

Inlägg av Stefan Karlsson » 8 oktober 2013, 08:22

En spekulation
Norge fick ju en hel del surplus från bla USA och behovet av flaskor var kanske större än tillgången. Man hade kanske tillräckligt med fodral och koppar och beställde av en lokal tillverkare en exakt kopia för att få samma typ som man redan hade, istället för att köpa en helt ny uppsättning av allt och kasta det man hade haft tidigare.
Jag vet att detta förekommit i andra sammanhang där man när en viss reservdel eller pryl tar slut tvingas återuppta produktionen igen och det är inte alltid som man kan köpa från ursprungliga tillverkaren utan får vända sig till någon annan.

Att det skulle vara en "civil" kopia avsedd för folk på tur är väl inte omöjligt, men kanske inte så sannolikt.
Att USA redan under kriget skulle ha beställt flaskor från en norsk tillverkare ser jag som omöjligt. Skulle USA importera något man kan tillverka själva?

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28545
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Amerikansk fältflaska tillverkad i Norge?

Inlägg av Hans » 8 oktober 2013, 09:20

Välkommen.

Regga dig och kolla här, det kanske finns något och bevisligen är det fler som ställt frågan.
http://www.wwiireenacting.co.uk/forum/
Unusual M1910 Alum Canteen Stamped HOYANGwww.wwiireenacting.co.uk › ... › American › General US Related Topics‎CachedApr 26, 2010 - 3 posts - ‎2 authors
Just dug this out of a box and was wondering what the HOYANG stamp is- Foreign maybe? Its not a cheap and nasty jobby like the repros or ...

http://www.wwiireenacting.co.uk/forum/v ... 0&p=738756

Annars kan du fråga direkt: http://www.hoyangpolaris.no/web/hoyangp ... is_kontakt

MVH

Hans

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Amerikansk fältflaska tillverkad i Norge?

Inlägg av frodeh » 8 oktober 2013, 10:15

For meg høres det sannsynlig ut at man har valgt US-modellen som standard og så kombinert en egenprodusert feltflaskekopi med et amerikansk futteral. Jeg tror ikke dette var uvanlig i etterkrigstiden. For Norges vedkommende ble dette senere erstattet med en annen vannflaske i plast og et egenprodusert kokekar etter tysk modell.

Her er et eksempel på en Sivilforsvarsmodell, 100% norskprodusert, men som man ser er det den amerikanske feltflaskemodellen:
Bild

Høyang var en viktig fabrikk for denne typen aluminiumsmateriell.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Amerikansk fältflaska tillverkad i Norge?

Inlägg av Donkeyman » 8 oktober 2013, 15:55

En ting som man skall beakta vid detta detektivarbete är att aluminiumsindustri på den tiden inte kunde utvecklas "var som helst". Det krävdes nämligen råvaror. Och råvaran (malmen) till metallen finns "lite här och där". Men för att skapa aluminiumindustri krävs stora mängder med elkraft. Detta gjorde att storskalig produktion av aluminium inte förekom förrän just före andra världskriget. Och en av de stora producenterna var Norge. Detta därför att man hade gott om el och byggde vattenkraftverk enbart för att betjäna just aluminiuminfabriker. Till exempel Årdal och Höyanger. Malmen inporterades från till exempel Karibien.

Så efter WW2 hade Norge en av världens ledande aluminiumindustrier. Som sedan dess har passerats av många länder i takt med att produktionen av elkraft har underlättats och blivit billigare. Därför är det nog inte så långsökt att anta att även USA skulle ha köpt aluminiumprodukter från Norge på säg 1950- eller 1960-talen. Alternativt att en Norsk industri skulle ha sålt fältflaskor till ett antal andra Europeiska länder.

Som sjöman har jag varit med om att frakta stora mängder råvara till Norska aluminiumindustrier under 1980- och 90-talen. Samt att frakta färdigt aluminium i forma av profiler därifrån till Nordeuropa.

Tricky_Trotsky
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 oktober 2013, 00:10

Re: Amerikansk fältflaska tillverkad i Norge?

Inlägg av Tricky_Trotsky » 4 november 2013, 17:18

Tack för alla svaren, jätteintressant!

Det Donkeyman påpeker är intressant när man kombinerar det med faktumet att den amerikanska tillverkningsindustrin inte fick tillgång till alliminium för tillverkning av fältflaskor förens i slutet av 1942, om man ska tro sidan 17 i denna pdf http://www.history.army.mil/html/museum ... Jul09).pdf.
Det hela pekar ju på att flaskan mycket väl kan ha tillverkats i norge för att användas av USA.

Något närmare exakt svar är väl svårt att få, om man inte tar reda på vad B-G Inc. står för.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Amerikansk fältflaska tillverkad i Norge?

Inlägg av sonderling » 5 november 2013, 14:08

Jag har också köpt en fältflaska på loppis i Norge? Det var 1985 och jag har ingen aning om var jag har den nu.
Den hade oxå skruv kork av aluminium och om jag inte minns fel så stod det två årtal. Dels ett andra världskrigs årtal på tyghöljet (minns inte vad det var) men så har jag för mig att det stod 1919 stämplat på aluminum flaskan?

Suck jag har flyttat så många ggr att jag inte vet var jag har allt skit och med jämna mellan rum gör jag mig av med saker men dyker jag på den bland kartongerna hojtar jag till.

I detta fall tror jag på teori B.

Sonderling

Skriv svar