Några gamla pistoler
-
- Medlem
Re: Några gamla pistoler
Nu kan jag inte avhålla mig från att fråga : Varjag vad är det mest udda relik till eldhandvapen du haft förmånen att hantera ?
-
- Stödjande medlem
Jadu det är inte så lätt att minnas. Jag skrev tidigare om en Webley Fosbery automatrevolver - en ganska sällsynt klenod som jag hadeTankspridd skrev:Nu kan jag inte avhålla mig från att fråga : Varjag vad är det mest udda relik till eldhandvapen du haft förmånen att hantera ?
nöjet leka med.
viewtopic.php?f=26&t=43025&start=120
En trevlig bekantskap som gav fin eftersmak. Det finns inte så många som skjutit med en sån numera.....
Jag bytte till mig den mot en ''fullfartsmauser'' -
som var ''licensfri'' - dom slank igenom posttullen utan kontroll. Vilket - gjorde dom extra värdefullaBetr. halv/fullfartsvarianten - Modell 712 eller ''Schnellfeuer'' så är uppgiften om 17 skott per sekund ren Bullshit!
Jag har ägt och lekt med tre stycken - (skrev lite om skjutningen tidigare i tråden) - och just detta om 1000 skott/minut eller mera
är skitprat lånat ur 50-70 år gamla böcker.

var billiga i Tyskland p.g.a. svårigheterna i EU/USA att få licens för dom.
En tid hade jag lite ''pippi'' på Bergmann-pistoler - ägde en Bergmann No. 3 av M.1896.... med en (oerhört sällsynt..) magasins-clip och patroner.....

Här snackar vapengurun lite om den -
https://www.youtube.com/watch?v=UdZYr0oGMSU
Och som vanligt inte alltsamman ren sanning. Bergmann's Industriewerke i Gaggenau, hade ett flott brevpapper - som ''i tidens anda''
visade väldiga fabriksanläggningar med rykande skorstenar......
Bara det att ingen Gaggenauare som jag frågat - har det minsta minne av en sån anläggning i den lilla staden....då eller senare

I videon svävar talesmannen på målet om var - dessa tillverkades. Min och flera andra, bar en liten stansad logo ''V.C.S.''
vilken tillhörde tillverkaren, V.C. Schilling, Suhl. Jag tror att alla hans tidiga pistoler - gjordes av samma firma.
Min No. 3 var inte i lika fint skick som videons, rekylfjädern var brusten - så jag fick aldrig nöjet skjuta med den -

Fascinationen med Theodor Bergmanns många pistolmodeller - (varav ingen blev storsäljare!) - ligger mera i den fantastiska
flora av pistolpatroner/kalibrar - som bär hans namn. En veritable djungel! Eller vad tycks om denna uppräkning:
5mm M1894, 5mm M1896, 6,5mm M 1894, 6,5mm M1896, 7,5mm No. 4a, 7,5mm No.7a, 7,5mm No. 5, 7,65mm M1897,
7,65mm No.8, 7,8mm M1897, 8mm No. 4, 8mm No. 4a, 8mm No. 7, 8mm Bergmann-Schmeisser 1897 och 8mm Bergmann-Simplex
Theodor - gjorde samma misstag som flera andra - att skapa specialpatroner för de egna vapnen - gör en INTE till millionär
på att sälja patronerna......den slacken tas snabbt upp av ammunitionstillverkarna!
mvh, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
Nu blev jag ännu mer förundrad
Hur fungerade egentligen magasinet på den där Bergmanpistolen ?
Den har dessutom ett sådant utseende att den skulle passa i vilken modern science fiction som helst

Den har dessutom ett sådant utseende att den skulle passa i vilken modern science fiction som helst

-
- Stödjande medlem
Här en bild av - - med clip insatt bakom den pivoterande sidoplåten.Tankspridd skrev:Nu blev jag ännu mer förundradHur fungerade egentligen magasinet på den där Bergmanpistolen ?
No. 2 var en liten ''fickpistol'' - samtidig med No. 3 - men i kalibern 5mm Bergmann. och identisk i funktion med No. 3.
Under clip-en, ser du en hävarm aktiverad av en mycket stark spiralfjäder - som tvingar patronerna uppåt.
Clip-en är öppen nedtill - så att hävarmen är i direkt kontakt med den understa patronen. Här ses hela hävarmen i det övre läget. Magasinsutrymmet - had slitsar undertill....så att när clipen var tom - skulle
den helt enkelt ''falla ur'' vapnet'' nedåt.....
Hur väl detta fungerade - fick jag tyvärr aldrig prova -

på 1894-årsmodellerna som saknade utdragare och använde randlösa ''morotspatroner'' Att dom - inte funkade bra bekräftas av övergången till randpatroner med 1896-modellerna.
Konstruktören - Louis Schmeisser, tog ''blow-back'' principen till absurdum. I teorin - då rekylen enbart - skulle kasta ut tomhylsan...
Namnet Schmeisser fick en speciell betydelse ett helt halvsekel - då det var vad britter & amerikaner kallade alla tyska
kulsprutepistoler fram till 1950....Men det var Louis son - Hugo, som konstruerade den första tyska K-pisten - Bergmann M.1918.
Vad beträffar utseendet - titta igen! Du ser en revolverkolv och avtryckare - med automatikens finesser framtill.
Automatpistolen - hade ännu inte ''funnit sin rätta form''.
mvh, Varjag
-
- Medlem
Ian från bloggen/encyklopedin/youtubekanalen "Forgotten Weapons" har dragit igång en liten feuilleton kring just Bergmanns pickadoller: https://www.youtube.com/user/ForgottenWeapons/videos
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva
-
- Stödjande medlem
Tack f.länken! Fick f.f.g. se bild av - - alltid undrat hur den såg ut -KoteGaeshi skrev:Ian från bloggen/encyklopedin/youtubekanalen "Forgotten Weapons" har dragit igång en liten feuilleton kring just Bergmanns pickadoller: https://www.youtube.com/user/ForgottenWeapons/videos

Varjag
-
- Medlem
Ny Forgotten Weapons-video om 1800-talets automatpistoler:
https://www.youtube.com/watch?v=igi3y3bgAHQ
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva
-
- Stödjande medlem
Tack KoteGaeshi för en superb bild/ord-presentation - av ett av mina favoritämnen !KoteGaeshi skrev: ↑30 sep 2018 13:48Ny Forgotten Weapons-video om 1800-talets automatpistoler:
Inte minst för att den beskriver de korta tid under vilken automatpistolerna utvecklades; från trevande och värdelösa försök -
till dagens supereffektiva vapen.
Man kan säga, att alla de patent som togs ut under nio år - 1891-1900 - alla används idag i stort sett oförbättrade.
mvh, Varjag