Några gamla pistoler

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Tankspridd
Medlem

Re: Några gamla pistoler

Inläggav Tankspridd » 20 apr 2016 01:15

Nu kan jag inte avhålla mig från att fråga : Varjag vad är det mest udda relik till eldhandvapen du haft förmånen att hantera ?

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 20 apr 2016 23:39

Tankspridd skrev:Nu kan jag inte avhålla mig från att fråga : Varjag vad är det mest udda relik till eldhandvapen du haft förmånen att hantera ?

Jadu det är inte så lätt att minnas. Jag skrev tidigare om en Webley Fosbery automatrevolver - en ganska sällsynt klenod som jag hade
nöjet leka med.
viewtopic.php?f=26&t=43025&start=120
En trevlig bekantskap som gav fin eftersmak. Det finns inte så många som skjutit med en sån numera.....

Jag bytte till mig den mot en ''fullfartsmauser'' -
Betr. halv/fullfartsvarianten - Modell 712 eller ''Schnellfeuer'' så är uppgiften om 17 skott per sekund ren Bullshit!
Jag har ägt och lekt med tre stycken - (skrev lite om skjutningen tidigare i tråden) - och just detta om 1000 skott/minut eller mera
är skitprat lånat ur 50-70 år gamla böcker.

som var ''licensfri'' - dom slank igenom posttullen utan kontroll. Vilket - gjorde dom extra värdefulla :lol: Schnellfeuers
var billiga i Tyskland p.g.a. svårigheterna i EU/USA att få licens för dom.

En tid hade jag lite ''pippi'' på Bergmann-pistoler - ägde en Bergmann No. 3 av M.1896....
Bergmann No. 3.jpg

med en (oerhört sällsynt..) magasins-clip och patroner..... :lol:
Här snackar vapengurun lite om den -
https://www.youtube.com/watch?v=UdZYr0oGMSU

Och som vanligt inte alltsamman ren sanning. Bergmann's Industriewerke i Gaggenau, hade ett flott brevpapper - som ''i tidens anda''
visade väldiga fabriksanläggningar med rykande skorstenar......
Bara det att ingen Gaggenauare som jag frågat - har det minsta minne av en sån anläggning i den lilla staden....då eller senare :)

I videon svävar talesmannen på målet om var - dessa tillverkades. Min och flera andra, bar en liten stansad logo ''V.C.S.''
vilken tillhörde tillverkaren, V.C. Schilling, Suhl. Jag tror att alla hans tidiga pistoler - gjordes av samma firma.

Min No. 3 var inte i lika fint skick som videons, rekylfjädern var brusten - så jag fick aldrig nöjet skjuta med den - :(
Fascinationen med Theodor Bergmanns många pistolmodeller - (varav ingen blev storsäljare!) - ligger mera i den fantastiska
flora av pistolpatroner/kalibrar - som bär hans namn. En veritable djungel! Eller vad tycks om denna uppräkning:
5mm M1894, 5mm M1896, 6,5mm M 1894, 6,5mm M1896, 7,5mm No. 4a, 7,5mm No.7a, 7,5mm No. 5, 7,65mm M1897,
7,65mm No.8, 7,8mm M1897, 8mm No. 4, 8mm No. 4a, 8mm No. 7, 8mm Bergmann-Schmeisser 1897 och 8mm Bergmann-Simplex

Theodor - gjorde samma misstag som flera andra - att skapa specialpatroner för de egna vapnen - gör en INTE till millionär
på att sälja patronerna......den slacken tas snabbt upp av ammunitionstillverkarna!

mvh, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Tankspridd
Medlem

Inläggav Tankspridd » 21 apr 2016 14:02

Nu blev jag ännu mer förundrad :-D Hur fungerade egentligen magasinet på den där Bergmanpistolen ?

Den har dessutom ett sådant utseende att den skulle passa i vilken modern science fiction som helst :-)

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 21 apr 2016 20:52

Tankspridd skrev:Nu blev jag ännu mer förundrad :-D Hur fungerade egentligen magasinet på den där Bergmanpistolen ?

Den har dessutom ett sådant utseende att den skulle passa i vilken modern science fiction som helst :-)

Här en bild av -
Bergmann No. 2.jpg

- med clip insatt bakom den pivoterande sidoplåten.
No. 2 var en liten ''fickpistol'' - samtidig med No. 3 - men i kalibern 5mm Bergmann. och identisk i funktion med No. 3.
Under clip-en, ser du en hävarm aktiverad av en mycket stark spiralfjäder - som tvingar patronerna uppåt.
Clip-en är öppen nedtill - så att hävarmen är i direkt kontakt med den understa patronen.
En No.3 - isærtagen.jpg

Här ses hela hävarmen i det övre läget. Magasinsutrymmet - had slitsar undertill....så att när clipen var tom - skulle
den helt enkelt ''falla ur'' vapnet'' nedåt.....

Hur väl detta fungerade - fick jag tyvärr aldrig prova - :( Men gissar att eldavbrott inte var ovanliga......speciellt
på 1894-årsmodellerna som saknade utdragare och använde randlösa ''morotspatroner''
6,5mm patroner med och utan utdragarskaara.png

Att dom - inte funkade bra bekräftas av övergången till randpatroner med 1896-modellerna.
Konstruktören - Louis Schmeisser, tog ''blow-back'' principen till absurdum. I teorin - då rekylen enbart - skulle kasta ut tomhylsan...
Namnet Schmeisser fick en speciell betydelse ett helt halvsekel - då det var vad britter & amerikaner kallade alla tyska
kulsprutepistoler fram till 1950....Men det var Louis son - Hugo, som konstruerade den första tyska K-pisten - Bergmann M.1918.

Vad beträffar utseendet - titta igen! Du ser en revolverkolv och avtryckare - med automatikens finesser framtill.
Automatpistolen - hade ännu inte ''funnit sin rätta form''.

mvh, Varjag

KoteGaeshi
Medlem

Inläggav KoteGaeshi » 13 jan 2017 16:37

Ian från bloggen/encyklopedin/youtubekanalen "Forgotten Weapons" har dragit igång en liten feuilleton kring just Bergmanns pickadoller: https://www.youtube.com/user/ForgottenWeapons/videos
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 14 jan 2017 22:51

KoteGaeshi skrev:Ian från bloggen/encyklopedin/youtubekanalen "Forgotten Weapons" har dragit igång en liten feuilleton kring just Bergmanns pickadoller: https://www.youtube.com/user/ForgottenWeapons/videos

Tack f.länken! Fick f.f.g. se bild av -
Bergmann No. 4 8mm reglad pistol.jpg

- alltid undrat hur den såg ut - :thumbsup:

Varjag

Återgå till "Militär teknikhistoria"