Några gamla pistoler

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Re: ERIKA-pistolens patron

Inläggav Per Andersson » 01 nov 2015 19:42

varjag skrev:Jag och många andra ‘’studenter’’ av Pfannl’s ammunition – är överens om att dessa mini-patroner INTE tillverkades på detta vanliga sätt.
Utan troligast svarvades/borrades - ur massiv mässing – till sin slutliga form,

Vid senare skjutning med Liliput-pistol märkte jag en svag lukt som nog var krutgas – evakuerad bakåt, vilket stöder teorin om hur de tillverkades.
I så fall ett otroligt dyrbart och långsamt sätt framställa ammunition – men kan förklara dess höga priset

"Oerhört dyrbart och långsamt", sa Bill.

Om det längre fram visar sig att konstruktören/tillverkaren går i konkurs och dör ensam, olycklig och ruinerad, så blir jag inte jätteöverraskad...

varjag
Stödjande medlem

Re: Några gamla pistoler

Inläggav varjag » 01 nov 2015 20:56

Om det längre fram visar sig att konstruktören/tillverkaren går i konkurs och dör ensam, olycklig och ruinerad, så blir jag inte jätteöverraskad...

:) Måste göra Per Andersson besviken. Den gode Franz Pfannl, syltade in sig med Tredje Riket - hans firma jobbade åt Herr Hitler
under 2:a VK som Rottan-Werke.
På sin 60-årsdag, 1928 - utnämndes han till ''Kommersråd'' i sin hemstad Krems.
Han avled vid den aktningsvärda åldern av 95 år - så sent som 1961. Han hade varit lyckligt (?) gift i 63 år med sin gnädige Ehefrau Sohnie....

https://de.wikipedia.org/wiki/Franz_Pfannl

mvh, Varjag

varjag
Stödjande medlem

Re: Menz ''Liliput'' pistolen

Inläggav varjag » 03 nov 2015 10:44

Fortsättning......

''Räddaren, var tysk ........

Vapenfabrikanten August Menz med sin Waffenfabrik Menz i Suhl i Tyskland. Suhl, nära Erfurt var en välkänd vapensmedja med ett flertal tillverkare av olika skjutvapen och hans firma tillhörde de mindre i staden. 1920 tyckte han att världen var mogen för ännu en miniatyrpistol och satte sig ned att konstruera ett litet behändigt vapen som han kallade ‘’Liliput’’ för att accentuera dess minimala dimensioner.
Førtjænar namnet Liliput.....jpg

Till det hade han god hjälp genom att välja Pfannl’s 4,25mm’s Erika-patron till pistolen vilken också antydde till något mycket litet.
Och liten var den – 107 mm lång, 70mm hög och 12mm bred. Pipans längd var 45 mm och den vägde bara 200 gram med 6 patroner i magasinet.

När man greppar den måste man klämma ihop handen för att ‘’känna’’ den lilla kolven och halva manteln försvinner i tumseglet….
Magasinet påminner om en remsa svart tuggummi och det är mycket pillrigt att passa in patronerna. Den har en siktskåra på manteln med ett diminutivt korn, säkringsspärr på vänster sida. Loppet är inte bara borrat genom ramens främre del – utan har en insleevad pipa med fyra höger-räfflor. Greppskalen är assymetriska för att ge plats till avfyrningsmekanismen och bär kalibern ‘’4,25’’ i lagerkrans på båda sidorna.Isärtagning är lätt – slagfjäder-guiden dubblerar som låsbult. Trycks in och man lyfter av manteln och blottlägger innanmätet.

http://www.ovguide.com/liliput-pistol-9 ... 0004675c04

Som synes en mycket enkel konstruktion. En lite ovanlig detalj är att slagstiftet dubblerar som utkastare – när manteln rekylerar hejdas slagstiftet halvvägs och sköter utkastningen av tomhylsan. Utdragaren, av storlek ‘’nubb’’ sitter ovanpå manteln.
Ytbearbetning och blånering på de bägge jag haft var av god standardklass, inte mer. Den ena, hade haft ett hårdare liv än de andra – ovanligt för miniatyrvapen.

När en man tittar på en Liliput, ser han liten pistol. Men en kvinna, som varjagfrun – såg den med andra ögon: Oh va liten och gullig! Den vill jag ha!!!

Hon fick den naturligtvis – men inga patroner! Man kan ju aldrig veta :roll:

Tillsammans med det första – och bättre exemplaret kom 1½ ask patroner, som sagt askarna angav ingen tillverkare. Men härstammade som vi nu vet – från Herrn Pfannl i Krems. Vars ammunitonsaffär fick ett bra uppsving då Menz sålde åtminstone ett par-tre tusen i den kalibern fram till tidigast 1927 – men troligen även in på 30-talet.

Med ett sånt överflöd av ammunition – måste jag ju helt enkelt kolla – vad jag läst om patronens prestanda, mot verkligheten……
Med en Menz Liliput – behöver man inte gå till skjutbanan! Det räcker med ett garage, eller som jag hade tillgång till – ett jättelikt skjul disponerat av min arbetsgivare. Med en bastant timmervägg som kulfång…

Först ville jag prova träffsäkerhet och bild – mot en normal 10x-pistoltavatavla – och 10 meters avstånd. Jodå, träffade tavlan – men träffbilden låg högt. Siktena var nog inte avsedda för annat än ‘’närkamp’’. ☺ Kulfånget bakom tavlan – bestod av gammal australisk ‘’hardwood’’ och det visade sig att jag kunde pilla ut kulorna med skruvmejsel och kniptång efteråt - djupare var inte inslagen……Men, detta var ju ammunition, minst 50 år gammal.
Den fungerade oklanderligt, knallen var mycket dämpad – ungefär som ett luftgevärs – och rekylen knappast märkbar.
Därefter, gjorde jag ett ‘’telefonkatalogsprov’’ – hur många sidor slår den igenom på 0-avstånd ? Inslaget i telefonkatalogen var
omkring 8-10 mm…..

Jag drog slutsatsen att välkände ‘’pistolero och guru’’ – W.H.B. Smith, skrivit smörja om Liliputen! Han hävdade 1½ tums genomslag av torr furuplank….
Antagligen hade han bara läst broschyrbladet som kom med varje ny pistol….och skrev av vad han läst utan att pröva - :lol:

(Man kan inte alltid lita på – vad man läser, inte ens av välkända gurus!)

Jag ‘’drog’’ projektilen ur ett par patroner för att titta på innehållet. Den helmantlade kulan vägde på min Redding krutvåg 13 grains = 0,84 gram.
Tändhatten, var en ovanlig en – 2½mm’s diameter och med Berdan-tändning, d.v.s. två eldhål och ‘’städet’’ en del av hylsan.
Hylsans volym, var omkring 101 kubikmillimeter. Den innehöll ett konstigt krut, jag aldrig sett – såg ut som finmalet torrt gräs – betydligt mindre än en ‘’knivs-udd’’ som det heter inom kokkonsten…..
Jag försökte väga ‘’laddningen’’ på krutvågen – men den gav knappast utslag – som jag minns…kanske ett halvt ‘’grain’’ = 0,03 gram eller så.

Det sagt var den ingen leksak – utan ett verkligt skjutvapen. Som måste behandlas med samma respekt som alla skjutvapen förtjänar.

forts. följer

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem

Re: Menz ''Liliput''

Inläggav varjag » 03 nov 2015 11:15

Menz Liliput blev en stor framgång för tillverkaren. Ganska snart, erbjöds en variant i den mycket vanligare och billigare kalibern .25 (6,35mm Browning) Dessa är betydligt vanligare idag, än 4,25:orna och krävde inga yttre ändringar på vapnet – utom att magasinet bara fick plats med fem skott.
innanmætet paa en 6,35a.jpg

Menz tillverkade pistolen också under andra namn – Bijou, Kaba, Kaba Spezial och Okzet. KaBa-varianterna gjords för Karl Bauer Waffenhandel i Berlin och såldes exklusivt för den fiman under det nya namnet men bibehöll ‘’Liliput’’-namnet på manteln.
KABA Spezial.jpg

Pistolen kopierades även i Polen under namnet SMOK
Smok - polsk Liliputkopia.jpg

August Menz sålde sin firma till Lignose (en annan tysk pistoltillverkare) 1937.(?) Jag tror det var mycket tidigare…c:a 1931-32. Lignose ägdes på underliga vägar vilka jag inte känner i detalj, av Theodor Bergmann – helt eller delvis. Bergmann avled 1931 och Lignose opererade en tid under namnet Bergmann Erben (= Bergmann’s Efterträdare). Detta gav upphov till Liliputs med namnet Bergmann Erben
Bergmann Erben Liliput.jpg

som denna, på manteln. Däremot känner jag inte till någon Liliput under Lignose’s namn.

Av miniatyrpistolerna är Menz Liliput den bäst kända. Vapnet såldes i tusentals exemplar och är fortfarande överkomligt till vettiga priser på
samlarmarknaderna. Dess minimala dimensioner gör den mycket lätt att dölja – och har gett den en viss nimbus bland ‘’pistolerics’’.
Som någon var vänlig erinra om ovan – har författaren Alastair McLean låtit Liliput’s figurera i ett par tre av sina romaner. Vad jag minns-
var dock den i Kanonerna på Navarone av 6,35mm’s kaliber.

Till de mera illustra Liliput-ägarna, räknas Adolf Hitler – som enligt sägnen presenterades detta förgyllda och dekorerade exemplar som gåva av en Herrn P.G. Kehl i München. Men som påstås stammat från Suhl – och ville erinra Der Führer om denna sin Heimatstadt
HitlersPistol.jpg

Hur mycket av detta som är sanning – vet jag inte. Men antalet ‘’Hitlerpistoler’’ som dyker upp då och på samlarmarknaderna – är flera än mannen
rimligen någonsin kan ha ägt. :o

I det sammanhanget vill jag inte undanhålla forumet en av de bättre historierna…..I amerikanska annonstidningen SHOTGUN NEWS dök på 70-talet denna annons upp, Till Salu:

Hitler’s personal P.38 Pistol , with which he shot himself! There are still traces of his blood on the gun!!

‘’There is a sucker born every minute’’ ! :lol:

Slut på miniatyrpistolerna....

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 03 nov 2015 12:29

Vad är ungefärliga prestanda på .25?

På mobilen så ingen trål.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 03 nov 2015 18:15

https://en.wikipedia.org/wiki/.25_ACP#Performance

Alltså jämförbar med en .22 som kan vara dödlig.

Tack vare Wiki så såg jag en annan intressant automatpistol, med möjlighet att skuta inte bara halvautomat men också helautomat! Tja, med .25 så kan man nog hyfsat kontrollera den.

Bild

http://www.forgottenweapons.com/lercker-machine-pistol/

MVH

Hans

Edit: http://www.forgottenweapons.com/ kan man förlora mycket tid på :D

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 03 nov 2015 20:19

Hans skrev:Vad är ungefärliga prestanda på .25?

På mobilen så ingen trål.

MVH

Hans

https://en.wikipedia.org/wiki/.25_ACP

Enligt min uppfattnng är .22LR ett bättre val än .25. Med omantlad blykula, billig och vanlig - har betydligt flera homo sapiens
dragit hädan medelst .22LR - än .25 Browning - :roll:

Varjag

KoteGaeshi
Medlem

Inläggav KoteGaeshi » 21 nov 2015 18:00

Hans skrev:

Yep, till exempel kan man hitta en provskjutning av en Bergmann-Bayard https://www.youtube.com/watch?v=81Om4R3gPfQ.

Däremot säger han att både Bergmann, Mauser och Mannlicher var tyskar - i alla fall Mannlicher var väl österrikare?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 21 nov 2015 22:40

KoteGaeshi skrev:
Hans skrev:

Yep, till exempel kan man hitta en provskjutning av en Bergmann-Bayard https://www.youtube.com/watch?v=81Om4R3gPfQ.

Däremot säger han att både Bergmann, Mauser och Mannlicher var tyskar - i alla fall Mannlicher var väl österrikare?

Jag köpte en gång fyra stycken Bergmann-Bayards i Køpendanmark och skjöt lite med dem. Tre var dansktillverkade modell 10/21
från Hærens Rustkammer, den fjärde orginal belgisk från Pieper et Cie i Liege.
b-Bayard hølster.jpg

10/21 överst på bilden. Kommentatorn har helt rätt i att danskarna satte bastanta kolvplattor på vapnet - orginalen var inte mycket
att hålla i....
De danska hölstren (se bilden) var otroligt välgjorda. Hade fickor för två reservmagasin och läskstång, samt metallskoning i spetsen-
de finaste pistolhölster jag ngnsin sett.
Vapnet var knepigt ta isär - läskstången var nödvändig för det jobbet. Dom var dyra vapen tillverka - och ser otroligt starka och
robusta ut...men är det inte i verkligheten.
Magasinen med futtiga sex patroner - var inte mycket, säkringsspärren lång med svår använda - och både magasinsfjäder och
slagfjäder på mina - uppvisade svagheter med funktion - :roll:

Ammunition - dansk, var oerhört dyr & sällsynt på 80-talet och några skjutorgier blev det aldrig tal om.

I korthet - en föga fältmässig pistol, men begärlig i samlarkretsar p.g.a. namnet 'bergmann'' och sin aviga form....... :D

Kom just på ett ''bildfel'' ovan.....killarna som arrangerade bilden - hade ingen dansk laddram/6 patroner - så dom la istället in
en österrikisk 8-patroners för Steyr M12, säkert med Steyr-patroner. Bägge är 9x23mm's - men Steyr's kamrar inte i Bergmann's
eller vice versa......

my tuppence, Varjag

KoteGaeshi
Medlem

Inläggav KoteGaeshi » 22 nov 2015 14:43

varjag skrev:Vapnet var knepigt ta isär - läskstången var nödvändig för det jobbet. Dom var dyra vapen tillverka - och ser otroligt starka och
Magasinen med futtiga sex patroner - var inte mycket, säkringsspärren lång med svår använda - och både magasinsfjäder och

Vad är det som oftast pajar?

Och ja, det verkar onekligen väldigt futtigt att inte ens få några extra smällar när man byter upp sig från revolver. I tidens anda borde det väl gå att få fram extra stora magasin?

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 23 nov 2015 12:07

KoteGaeshi skrev:
varjag skrev:Vapnet var knepigt ta isär - läskstången var nödvändig för det jobbet. Dom var dyra vapen tillverka - och ser otroligt starka och

Vad är det som oftast pajar?

Och ja, det verkar onekligen väldigt futtigt att inte ens få några extra smällar när man byter upp sig från revolver. I tidens anda borde det väl gå att få fram extra stora magasin?

Vet inte - efter fyra pistoler. Men alltsammans verkar ''lättgods'' -
Bergmann-Bayard1910_09.jpg

Att fjädrar - magasin/slag/rekyl... var trötta på alla fyra ex jag hade -pekar mot svagheter i den änden.

Visst - kunde na gjort ett större magasin. Men konstigt nog hade alla Bergmanns konstruktioner någon sorts aversion mot dom...

http://www.forgottenweapons.com/early-a ... -19031908/

Inte ens hans ''Mars-pistol'' (efter krigsguden Mars - tog mera än sex patroner....

mvh, Varjag

KoteGaeshi
Medlem

Inläggav KoteGaeshi » 10 dec 2015 17:08

Har varjagen sett många kinakopior då?

https://www.youtube.com/watch?v=4HNaB7l2GQk

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 11 dec 2015 00:04

KoteGaeshi skrev:Har varjagen sett många kinakopior då?

https://www.youtube.com/watch?v=4HNaB7l2GQk

Nej tyvärr....sett en kopia av FN 1900 som också figurerade i filmen.
En kopia av en spansk Jo-Lo-Ar....
https://en.wikipedia.org/wiki/JO.LO.AR.
varav ngn i filmen liknade. Men vad jag minns fanns inga tecken på ursprungsland på den jag sett.....behöver inte varit kinesisk.
Vad jag däremot sett -
Shansi-mauser kaliber .45.jpg

Ngn smart amerikansk vapehandlare, lyckades ''mejsla ut'' flera hundra av dom från MIttens Rike omkring 1980 och dom
blev vanliga på samlarmarknaderna i ngt år, innan alla ''funnit nya hem'' :)
http://www.dieselpunks.org/profiles/blo ... mhandle-45

mvh, Varjag

sveahk
Stödjande medlem

Inläggav sveahk » 05 jan 2016 09:29

Att besöka Paris - viewtopic.php?f=37&t=45915 - betyder om möjligt också ett par söndagstimmer på loppmarknaden, Marché aux Puces i Clignancourt. Vapen hittas sällan, och när de förekommer har de garanterat uppåt och mer än 150 år på nacken, som det här praktstycket...

IMG_2009.jpg

Min fråga är om den går att identifiera?

Mvh Hans K

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 05 jan 2016 10:08

går att identifiera?

Svårt!
Nästan säkert fransk (....eller billigare belgisk...) perkussionsrevolver c:a 1855-1865. Fanns flera tillverkare med nästan identiska utbud...här -
ett liknande vapen.jpg

en Houllier-Blanchard i kaliber .46

mvh, Varjag

Återgå till "Militär teknikhistoria"