Några gamla pistoler

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
varjag
Stödjande medlem

Re: ERIKA-pistolen

Inläggav varjag » 29 okt 2015 01:33

Som framgått var inte Kolibri-pistolen någon speciell framgång, i alla fall inte kommersiellt. Franz Pfannl insåg tidigt detta
och konstruerade nästan genast ett nytt, dubbelt så stort och säkert mera tillförlitligt vapen som han gav namnet ERIKA.
Redan av namnet framgår det ju att hans tilltänkta köpare – fortfarande var kvinnor.
ERIKA - betydligt større æn Kolibri.jpg

Till den nya pistolen, konstruerade han själv en helt ny patron, 4,25mm Erika. Han fick troligen någon hjälp med denna
av Hirtenberg ammunitionsfabrik, men såvitt bekant stod hans egen firma för tillverkningen också av ammunitionen.

Det nya vapnet hade magasinet framför den hårt vinklade kolven, i vilket det fanns plats för fem patroner. Den fick en
varbygel, i vilken bara smala eleganta damfingrar fick plats – valkiga arbetarnävar, göre sig icke besvär ☺
En titt på Erika avslöjar genast släktskapt med Kolibri – funktionsprinciperna och lay-outen var densamma. I motsats
till den tidigare hade Erika både sikte och korn….även om de vanligaste ‘’stridsavstånden torde varit = samlag’s’’
riktanordningar - før samlags avstaand.jpg

Vad vapnet kostade har jag ingen aning om – men gissar något dyrare än den tidigare Kolibri. Däremot, var ammunitionen –
4,25 Erika – lättare och billigare (inte så plottrig) att tillverka – vilket kanske kompenserade köparen något.

Den fick också räfflad pipa. Vilket inte innebar några svårigheter – kalibern – 4,25mm var nämligen redan då nästan allenarådande
för luftgevär och pistoler, .177 (tusendels tum) och verktyg för borrning av den kalibern – fanns det gott om…..
Erika torde tillverkats och sålts från omkring 1914, såvitt känt – upphörde tillverkningen den 1926 (???).
Det totala antalet tillverkade är okänt, delvis då de flesta bevarade saknar serienummer. Men uppskattas av kännare till
ej flera än circa 3500 vapen.

Vilket förefaller otroligt :roll: ….12 år i prodution ger bara 291 pistoler per år, en helt orimlig och olönsam siffra. Även med
snigelfart, borde man tillverkat minst – 1000 vapen per år . Vilket pekar mot produktionsstopp omkring senast 1917.
Sanningen kan vara, att konstruktionen och kalibern, som var avig – omkördes efter bara få år – av bättre vapen. Och –
Pfannl’s fanns sig med osäljbart restlager redan innan krigsslutet 1918.
Jag minns reproduktioner i den tyska vapenpressen från 60-talet, av annonser för ERIKA som torde stammat från 20-talet
men minns inte säljare och pris - :( Kanske Herrn Grabner…se nedan)

Erika-pistoler är sällsynta samlarobjekt idag och i gott skick, betingar priser om ‘’flera tusen dollars’’.

http://www.horstheld.com/0-kolibri.htm

Vapnet erbjöds med med kort eller lång pipa….skillnaden var inte stor; valet stod mellan 37mm eller 57mm. Det råder lite
förbistring om vapnets namn – somliga uppgifter kallar Erika-modellen för – Kolibri :? Hur detta hänger ihop är grumligt.
Men misstankar har fallit på Georg Grabner (som konstruerade den 2,7mm’s-patron som användes i Pfannl’s Kolibri-pistol, se ovan.)
som möjligen övertagit och sålt, eller slumpat bort - samma vapen – men kallat DET Kolibri??
Erika-pistolernas greppskal, bär namnet ERIKA på det ena och Pfannl’s initial på det andra, eller ERIKA på bägge. Någon ERIKA-pistol
med namnet Kolibri på greppskalen – är inte mig bekant.

Nu dags berätta om patronen – 4,25mm Erika.
4,25mm ERIKA patron.jpg

Hylsans dimensioner framgår av ovanst. bild och alla jag sett – hade nickelmantlad kula.

Projektilen vägde 1 gram och mynninghastigheten var 250 meter/sekund, vilket ger den omkring tjugofaldig anslagskraft jämfört med muspipet Kolibri.
Tillräckligt i alla fall för en ung dam att ge en påträngande herre ‘’något att tänka på’’ – och UTAN att behöva rikta mot dennes ‘’nedre regioner’’ ...... :)

Alla patronaskar jag sett, 4-5 stycken, vardera med 50 patroner och utan tillverkarnamn – var klart märkta med:

Zum 4,25m/m Selbstlade Pistole Erika
ask 50 patroner.jpg

forts. följer

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem

Re: ERIKA-pistolens patron

Inläggav varjag » 29 okt 2015 01:49

Erika - fortfarande mycket skruvar.jpg

Det förefaller som om Franz Pfannl’s firma i Krems, var den enda tillverkaren av denna, liksom de mindre kalibrerna jag beskrivit ovan.
Hylsorna saknar alla en tillverkarstämpel/märke på hylsbotten. Ingen annan dåtida ammunitionstillverkare, DWM, Rotteweil, Hirtenberg eller
Roth hade någon katalog som innefattade dessa udda kalibrer. Så jag drar slutsatsen att Pfannl hade sitt eget lilla monopol på dessa patroner.
Den nästa måste bli – att de stora ammunitionstillverkarna, medvetna om den klena efterfrågan, aldrig ansåg det lönt tillverka dessa patroner.

Stackars Franz Pfannl – lyckades där många andra försökte – utan att lyckas, han hade monopol på både vapnen och ammunitionen - :D
(Notabelt Theodor Bergmann, som provade egna specialkalibrer för nästan varenda av sina många pistolmodeller – varav ingen enda blev en succé.)
Men – liksom Bergmanns – gick affärerna trögt i Krems…..

Några rader om dessa unika patroner är här på sin plats.Vid tillverkning av patronhylsor börjar processen med en ‘’cup’’ – som ‘’dras’’ via flera
processer – tills man har en hylsa
fraan cup - till hylsa.png

Jag och många andra ‘’studenter’’ av Pfannl’s ammunition – är överens om att dessa mini-patroner INTE tillverkades på detta vanliga sätt.
Utan troligast svarvades/borrades - ur massiv mässing – till sin slutliga form, innan de laddades med knallhatt, krut och kula. Många företer verktygsspår på utsidorna och mässinggodset i dem är grovt. Se bilden ovan av 4,25-patronen – och skillnaden mellan kuldiameter och hylsdiametern – mycket grövre än i en ‘’dragen’’ hylsa. Pfannl var ju urmakare och kanske fann nya vägar till att tillverka vad han ville ha. Detta gav i alla fall ett mycket definitivt ‘’headspace’’ i kammaren. (vad heter headspace på svenska??) En annan aspekt av förfarandet är att hylsorna är alldeles för starka – för att tillåta den expansion av dem i kammaren vid avfyrning – som är normal med ‘’dragna’’ hylsor. Och som ger en automatisk gastätning vid avfyrningsögonblicket.

Vid senare skjutning med Liliput-pistol märkte jag en svag lukt som nog var krutgas – evakuerad bakåt, vilket stöder teorin om hur de tillverkades.
I så fall ett otroligt dyrbart och långsamt sätt framställa ammunition – men kan förklara dess höga priser.

Men fredsutbrottet 1918 och den följande kollapsen – skulle komma att rädda, om inte Franz Pfannl’s vapensmedja – så i alla fall hans lilla ammunitionsmonopol.

Räddaren, var en tysk ........
August Menz i Suhl.jpg

forts. följer....

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Re: Några gamla pistoler

Inläggav mrsund » 29 okt 2015 09:50

Tur att jag inte behöver sätta ihop den igen.
Hur mycket väger en liliput, hur står sig en .22 eller .38, blir de för tunga och otympliga?

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 29 okt 2015 10:26

mrsund skrev:Tur att jag inte behöver sätta ihop den igen.
Hur mycket väger en liliput, hur står sig en .22 eller .38, blir de för tunga och otympliga?

Nästa kapitel kommer att handla om Liliput-pistolen - stay tuned!
Många moderna .22:or kan matcha den i storlek, vikt och effektivitet.
.38:or är givetvis för stora och klumpiga för att passa in i kapitel om ''miniatyrpistoler'' ...

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 29 okt 2015 11:16

Sorry, .38 blir lite tung, tänkte mig inte för där, jag hade bilden av detective modellen i huvudet och den ser ju ganska liten ut.

KoteGaeshi
Medlem

Re: ERIKA-pistolens patron

Inläggav KoteGaeshi » 29 okt 2015 17:06

varjag skrev:(vad heter headspace på svenska??)

Headspace är det begrepp som handladdningsmasturbatörerna på Robsoft använder även på svenska i alla fall. Är det "friflykt" som är motsvarande på svenska kanske?

Gällande f/l/ickpistoler, så måste det väl vara mycket smidigare och mer "effektfullt" att bygga vapen av bryttyp med en till fyra pipor än att försöka göra automatpistol av det hela?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 29 okt 2015 18:11

Instämmer, skall man ha en liten pistol att bära dolt för korta avstånd och förhoppningsvis med bara en motståndare vore detta mitt val.

Bild

Varjagen kommer snart att berätta mer om pistolen för hen.

MVH

Hans

KoteGaeshi
Medlem

Inläggav KoteGaeshi » 29 okt 2015 19:00

Hans skrev:Instämmer, skall man ha en liten pistol att bära dolt för korta avstånd och förhoppningsvis med bara en motståndare vore detta mitt val.

Det var en liten hagelbössa det. :D

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 29 okt 2015 23:21

Beklagar - men jag har plötsligt fått datorproblem, kan inte posta bilder.... :x
Så denna tråden får vila - tills det är fixat.....

Sorry, mvh, Varjag

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 30 okt 2015 03:33

Det var en liten hagelbössa det.

Jag noterar att Hans's val för självförsvar är i kalibern >

https://en.wikipedia.org/wiki/.45_Colt 8O Nåt betydligt kraftigare än .45ACP ......
Kruxet med dessa små Derringers, är att dom är inte mycket att hålla i - och risken att man vid skott tappar vapnet - är ''inte obetydlig''...
Vilket - vid enhandsbruk, är nästan garanterat.....

https://www.youtube.com/watch?v=e-eOyDdv4P4

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 30 okt 2015 08:11

Ja fyförfan, det är tunga grejor, man skall ju komma undan levande som skytt också.

KoteGaeshi
Medlem

Inläggav KoteGaeshi » 30 okt 2015 10:51

varjag skrev:https://en.wikipedia.org/wiki/.45_Colt 8O Nåt betydligt kraftigare än .45ACP ......
Kruxet med dessa små Derringers, är att dom är inte mycket att hålla i - och risken att man vid skott tappar vapnet - är ''inte obetydlig''...

Undras om det är lättare med en 2,5 tum lång .410-patron.. Med slug i kanske.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 30 okt 2015 12:14

KoteGaeshi skrev:
varjag skrev:https://en.wikipedia.org/wiki/.45_Colt 8O Nåt betydligt kraftigare än .45ACP ......

Undras om det är lättare med en 2,5 tum lång .410-patron.. Med slug i kanske.

Tro inte att man inte tänkt på det redan...... :lol: Notera tvåhandsgreppen......

https://www.youtube.com/watch?v=5SoWsLdxUTs

mvh, Varjag

KoteGaeshi
Medlem

Inläggav KoteGaeshi » 30 okt 2015 14:29

Den rejält tilltagne herren i rutig skjorta verkar väldigt skotträdd i alla fall 8O

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 31 okt 2015 11:21

KoteGaeshi skrev:Den rejält tilltagne herren i rutig skjorta verkar väldigt skotträdd i alla fall 8O

Helt OT, men din observation är alldeles korrekt!
Jag har vandrat genom många Gun-Shows och Gun-Shops.......och noterat att ''den genomsnittlige vapen-nörden''
- ofta är just av hans typ!
Storvuxna, överviktiga - känner varenda eldhastighet, mynningsbroms, kaliberhundradel och blåneringskemikalie i detalj!

Och kan prata om dom - till döds.....

Men på skjutbanan - inte sällan som tjockisen i rutig skjorta.......blunda och tryck av! 8-)

mvh, Varjag

Återgå till "Militär teknikhistoria"