Några gamla pistoler

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Re: Några gamla pistoler

Inläggav Hans » 24 apr 2015 09:49

Jodå, du har pratat om Hamilton tidigare men jag kan inte påminna mig att du talat om japanen, än.

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 24 apr 2015 10:00

Hans skrev:Jodå, du har pratat om Hamilton tidigare men jag kan inte påminna mig att du talat om japanen, än.

MVH

Hans

Be my guest.....
HIno-Komuro blow-forward automatic.....png

Nuff said!, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
KoteGaeshi
Medlem

Inläggav KoteGaeshi » 21 okt 2015 22:09

En mycket intressant kanal på youtuben som visar en hel del historiska och kuriösa puffror: https://www.youtube.com/user/ForgottenWeapons/videos

Bland mycket annat är kanske genomgången av Mausers 06/08 det mest intressanta för den här tråden, eller möjligen Bergmanns projekt :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 21 okt 2015 23:53

KoteGaeshi skrev:En mycket intressant kanal på youtuben som visar en hel del historiska och kuriösa puffror: https://www.youtube.com/user/ForgottenWeapons/videos

Bland mycket annat är kanske genomgången av Mausers 06/08 det mest intressanta för den här tråden, eller möjligen Bergmanns projekt :milwink:

Tack f länkarna KoteGaeshi!
Har aldrig sett en Mauser 06/08 ''in the flesh'' - eller läst exakt hur - mekanismen funkade - jätteintressant!
Men den där ''mauser-finessen'' med att vapnen kamrar en patron - när magasin isättes, fanns på både M 1910 och Hsc.
Dessutom på C/96 - med fast magasin. När man tryckt ned patronerna ur laddramen i magasinet - och drog bort laddramen -
kamrade bössan den översta i magasinet och pronto - var eldberedd!

Betr Bergmann No.3 i 6,5mm kaliber - har jag ägt - men aldrig skjutit med en sån. Jag blev lurad på den - rekylfjädern
var i två delar....... :x
Min var en ''No. 3 n.a.'' - där n.a. betydde neuer Art - I motsats till de första 1896:orna - var den försedd med hylsutdragare.
Vilket inte var fallet med de första modellerna.....
6,5mm Bergmann utan utdrgsskaara.jpg

- vad jag kallade ''morotspatroner'' i pistoltråden - :)

mvh, Varjag

varjag
Stödjande medlem

Re: Gullivers Liliputs...

Inläggav varjag » 26 okt 2015 11:37

Mina läsare har säkert noterat att trådens fokus hela tiden varit på militära pistoler - och deras användare.
Trådrubriken är ju ''Militär teknikhistoria - men jag hittade i mina gömmor en artikel jag skrev för 31 år sedan ( :roll: )
i Australian Shooters Journal - om några andra ''gamla pistoler'' - Lilliputarna.

De flesta läsare är säkert konversanta med Jonathan Swift's - Gullivers Resor, vari han skapade ordet Liliput

Welcome to Liliput.jpg

Och med risk att bryta trådens ämne, vill jag gärna berika ''gamla pisoler'' - med några rader om, vad som absolut inte - var
militära vapen, men absolut ''Liliputar'' ......
...Liten...jpg

...mindre....jpg

..Minst....jpg

forts. följer,

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 26 okt 2015 17:04

Har jag hållit i :D Dock ej skjutit :oops:

Hade en kollega som var samlare av flickpistoler.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
KoteGaeshi
Medlem

Inläggav KoteGaeshi » 26 okt 2015 17:39

Hans skrev:Hade en kollega som var samlare av flickpistoler.

Hans

Freudiansk felskrivning eller medvetet? :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 26 okt 2015 20:34

Du som känner mig, vad tror du - vid närmare eftertanke undanber jag mig svar på den frågan :wink:

Vi kommer snart att få veta mer om Kolibri pistoler men min kollega hade en bunt olika. Det är bara den jag har hållit i.

Det finns machopistoler, som Desert Eagle och allt annat fånigt överkalibrerat oftast amerikanskt, normala pistoler från .45 till 9x39, dampistoler typ .32 och gränsfall mellan dam och flick måste vara .22 - men 2,7mm måste vara (en liten) flickpistol.

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem

Re: Världens minsta automatpistol - Pfannl ''Kolibri''

Inläggav varjag » 27 okt 2015 04:59

Det är lite svårt att definiera vad en ‘’liliput’’ eller miniatyrpistol är. Många tillverkare har under åren erbjudit mycket
kompakta pistoler. Men dom har alla, av praktiska-och kostnadsskäl, kamrats för existerande och vanliga standardkalibrar
som .22 LR, .22 Short eller .25 Browning - lätt överkomliga i handeln.

Miniatyrpistolerna, som detta handlar om – skiljde sig markant från de ovanstående då dessa tillverkades tillsammans
med specialpatroner, enbart avsedda för sådana vapen.
Dom har kallats många olika namn som - puderdosepistoler, strumpebandspistoler, handväskevapen etc etc – och nu allra
senast, har vår verbose och fertile Hans – funnit ett nytt – Flickpistoler! :lol:
(som jag hörde f.f.g. – tack Hans. Akademins Ordbok tage notam!)

Vi kan nog dra slutsatsen, av alla strumpeband och puderdosor – att dessa avsågs säljas till kvinnor som i trängda
lägen behövde försvara sin dygd.
Måste ha varit en helt underbar epok – då det täcka könet ansågs ha rätten försvara sig mot Kåta Karlar – med skjutvapen!

Början till detta, finns att söka bland de s.k. Berlockpistoler ....
berlockpistoler.jpg

....som var (är?) mycket vanliga på den tiden. Och fanns både utan-och med diverse knalleffekter. Då oftast av typen ‘’knallpulver’’.

En viss Georg Grabner, troligen urmakare – i den österrikiska staden Rehberg, måste ta tyckt att damerna förtjänade ha
rejälare don till hands i form av ett riktigt skjutvapen. Och anses varit den som uppfunnit, vad som är – väldens minsta
kommersiellt tillverkade pistolpatron – 2mm’s Kolibri.
Den sägs ha patenterats antingen 1910 eller 1913. Och debuterade 1914 då de första pistolerna kom på marknaden.
Dessa tillverkades inte av Grabner, utan Franz Pfannl – en urmakare och vapensmed i Krems a.d. Donau.

http://www.vestpockets.bauli.at/archiv/pfannld.htm

https://de.wikipedia.org/wiki/Franz_Pfannl

Pfannl patenterade, tillverkade och maknadsförde vapnet som gått till historien som 2mm Kolibri Pistole.
Kolibri – efter en av världens minsta fågelarter
2mm Kolibripistol.jpg

(notera en .45 Colt ACP-patron som jämförelseobjekt t.h.)

Vapnet är bara 70mm långt och 11mm brett, väger futtiga 70 gram oladdad. Magasinet tog 6 patroner och det måste
varit mycket pillrigt att ladda det, patronerna var bara 11mm långa och hylsans diameter 3½ millimeter.

Ett så.litet vapen med så små ytor, krävde minsann goda ögon och urmakarverktyg för full isärtagning…...
kolibri-5.jpg

och säkert en manual med i köppaketet då beskrivningar av sekvenserna låter komplicerade.
Inte minst då den har flera skruvar – som kräver minimejsel. (skruvar är ovanliga i pistoler – dom tenderar skruva upp
sig själva vid eldgivning…)
maanga skruvar.....jpg

Pipan, bara 25mm lång – var en slätborrad kanal, under rekylfjädern. Antagligen då det inte fanns räfflingsverktyg
för en så avig kaliber.

Hela kalaset kostade enligt dåtida annonsering R.M. 24.- (Reichsmark) Inte billigt précis, då en Walther 6,35:a kunde
köpas för RM 42.- Ett portmonnähölster betingade RM 2.5o. Jag har ingen aning om vad ammunitionen kostade – men
den kan inte ha varit billig. Å andra sidan gjordes det nog inte mycket övningsskjutning med Kolibri’s heller ☺
Samlare påstår att ett 1000-tal såldes, kanske de flesta till mera besuttna socitetsdamer i Wien och Berlin
med portmonnæhølster.jpg

Patronen, 2mm Kolibri – var som väntat ett litet muspip. Projektilen vägde 0,2 gram, drivsatsen var svartkrut och
mynningshastigheten 200 meter per sekund. Gissar den senare en uppskattad siffra. Ballistiska kronografer fanns
inte. ( när jag provade 4,25mm Liliput-patroner över en sådan, visade det sig att projektilen var för liten för att
säkra tydbara värden.) Den verkliga kuldiametern var 2,7mm och alla projektiler jag sett – var helmantlade.

forts. följer

Varjag

varjag
Stödjande medlem

Re: Pfannl ''Kolibri''

Inläggav varjag » 27 okt 2015 05:08

Med så minimala krafter-att omladda pistolen råder det tvivel om dess funktionssäkerhet……kanske bäst bevisat av att
redan tidigt, konstruerades patronen om – kalibern blev 3 mm och vapnet såldes då som ‘’3mm’s Koilibri-Pistole’’’- men
forfarande annnserad som ett ‘’självförsvarsvapen’’ ……

Man kortade hylsan med ungefär 1¼mm, från 9,4mm till 8,2 – och laddade den med rökfritt krut. Samt – i de flesta av
mig kända fallen – med omantlad blykula.
Kolibri 2,7 och 3,0.jpg

Jag forestaller mig att man även borrade upp pipan en liten snudd, även om blyet i den omantalde kulan nog kunde
‘’omforma sig’’ till den ngt trängre – men slätborrade pipan.

Självförsvarsvapen ja….. :lol: Genomslagskraften är omdebatterad – jag har läst allt från 10mm furuträ – till svårighet
genomslå en ordentlig skinnjacka……?
Då patronerna på samlarmarknaden idag betingar nånting $70 - $105 per styck (!) och är snart 100 år gamla är det
svårt bevisa vad de presterade i sin ungdom.
mindre skillnader førekommer mellan olika vapen.jpg

Det kanske trevligaste vittnesmålet jag läst var att patronen möjligen lämpade sig mot – aggressiva möss! :thumbsup:

forts. följer

Varjag

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 27 okt 2015 08:24

Kan kanske fungera som avskräckande om damen siktar mot ansiktet eller längre söderut.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 27 okt 2015 10:05

mrsund skrev:Kan kanske fungera som avskräckande om damen siktar mot ansiktet eller längre söderut.

Du är mycket insiktsfull!

Jag skrev nämligen precis det -

eller längre söderut.....[/
-

....i den där magazine-artikeln för Trettioett år sedan - :lol:

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inläggav Per Andersson » 27 okt 2015 20:43

Liliput-pistolerna var förhållandevis vanliga i Alistair MacLeans alster.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 27 okt 2015 21:02

Per Andersson skrev:Liliput-pistolerna var förhållandevis vanliga i Alistair MacLeans alster.

Alldeles riktigt, McLean - av okänd anedning - ''använder '' sådana i ett par (?) olika romaner.
Jag kommer framöver till ''Liliputen'', varav jag ägt och skjutit med två stycken. Liliput - namnet var tillverkarens (Menz) eget
påhitt. Vilket också - helt oförtjänt, gällde dess patron!
Stay tuned!

Varjag

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 27 okt 2015 23:56

Fick en förfrågan om vad en strumpebandspistol - var för nåt..... :)

En bild - säger mera än tusen ord -
...strumpebandspistol..en Frommer Liliput.jpg

Denna täcka dam, har beväpnat sig med en annan ''Liliput'', en modern ungersk Frommer ''Liliput'' om 6,35mm's kaliber.

Understundom, krävdes det att damen lyfte på kjolen - före eldöppnande - som denna bild visar -
garter pistol.jpg

(teckningen visar henne sittande på en Frommer ''Stop'' från 20-talet

:thumbsup: , Varjag

Återgå till "Militär teknikhistoria"