Några gamla pistoler

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Re: Några gamla pistoler

Inlägg av Hans » 16 apr 2015 11:19

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 16 apr 2015 11:48

Tackar Hans...jag kan se att att de olika mantellängderna - fungerar oklanderligt - ☺

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem

Inlägg av Vargas » 16 apr 2015 15:58

Fick den stora äran att testskjuta en version utav High Power året 2003. Jag fann rekylen i den vara snärtig. Kanske berodde det på ammunitionen i den. Sköt en Colt 1911A1 många år senare och tyckte rekylen i det vapnet var både mjukare och lugnare än i Highpowern. Stort tack för tråden. Vapenhistorik är lite som hjärngodis för mig.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 16 apr 2015 21:10

Vargas skrev:Fick den stora äran att testskjuta en version utav High Power året 2003. Jag fann rekylen i den vara snärtig. Kanske berodde det på ammunitionen i den. Sköt en Colt 1911A1 många år senare och tyckte rekylen i det vapnet var både mjukare och lugnare än i Highpowern. Stort tack för tråden. Vapenhistorik är lite som hjärngodis för mig.
Tack Vargas -
Precis min egen uppfattning!! (Gäller f.ö. alla 9mm Para-pistoler tycker jag....)
Bägge väger ungefär lika fulladdade - med skillnaden ligger i Para's m/v - 340-360 m/sek. som skakar om vapnet mera ä Colten's
beskedigare 240-255 m/sek med standard ''Hardball-ammo''.

Tycker - Varjag

varjag
Stödjande medlem

Re: FN Browning ''Hi-power'' automatpistol 1935

Inlägg av varjag » 17 apr 2015 03:32

forts.

1928 hade flera av Brownings patent, applicerade i M.1911 förfallit och en del av dessa utnyttjade Dieudonné Saive i den nya modellen som kan anses varit färdig för produktion omkring 1934.
Pistolens första militära kontrakt blev – inte oväntat, för Belgiens armé som antog den som Browning P-35. Så när lilla Belgien angreps av tyskarna 1940 – hade armén i alla fall ‘’väldens bästa militärpistol…..’’
Men som bekant hjälpte inte det – men det hjälpte britterna……!

Några förutseende vapentekniker i Herstal, flydde till England och tog med sig fullständiga ritningar och en hel del matriser för tillverkningen på resan.
Och, garanterat några dussin färdiga pistoler. Det ultrakonservativa Albion – hade gratis & franco fått tillverkningsritningar och
en del verktyg samt provexemplar av en hypermodern armépistol. Och ett Jättekliv framåt inom vapentekniken.

Som överlämnades i brittiska händer – med rekommendation att bums starta tillverkning!

England var då – ett halvsekel efter automatpistolernas debut – fortfarande beväpnat med revolvrar…..Någon bra pistolkonstruktion hade aldrig emanerat från De Förenade Kungadömena – trots excellens på andra tekniska områden :roll: Och att sälja en hypermodern automatpistol till gamla knarriga konservativa gråskägg – tycks inte ha varit lätt.
Men sent skall Syndarn vakna…. Exemplar har siktats med stämplar som tyder på – att ett fåtal tillverkats i England….av vem, var och när – vet inte? 1941/2??

Hela rasket översteg vad England orkade med. Istället skickades de belgiska teknikerna, ritningar, matriser och några FN-pistoler över Atlanten – till Kanada.

Där John Inglis & Co i Toronto fick ta över. Inglis tillverkade för övrigt redan bl.a. de flesta BREN-kulsprutegevären…..

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Inglis_and_Company

Exakt när och hur Inglis startade pistoltillverkningen är höljt i mörker. Men de första kanadensiska HP’s kom inte förrän andra halvåret 1944.
I första hand utdelades dessa till Airborne Forces, Commandos och SAS. Plus – att stora delar av produktionen skickades till Chiang-kai-Shek’s Nationalistkina.
Kineserna , var ju vana vid Mausers med stödkolv – och majoriteten av HP’s till Kina tycka också innefattat lejonparten av de – numera sällsynta stödkolvarna.
Kinesisk HP med kolv.jpg
Påstås att Kina också beställde – och fick några Hel-och-Halvfartsexemplar med fullfartskapacitet - :thumbsup:
Now THAT would be a real Fun-Gun!

Jag går inte in på de många variationerna som använts i imperiet….mest Pistol No.2 Mk 1 och Pistol No. 2 Mk 1* - men som synes användes den i nästan Hela Imperiet - :lol: (länken amplifierar...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Browning_Hi-Power

Den Ärligaste formen av Smicker – är som bekant Kopiering, och som berörts ovan är Browning Hi-Power en av de mest kopierade pistolerna i vapenhistorien.

Den sentida Indiska tillverkningen, tycks vara baserad på verktyg och matriser från Inglis som exporterats till Indien och möjligen använts också i Indonesien?
Den första och bästa jag minns – dök upp omkring 1977, från Ungerska Fegyvar, Gud allena vete – var de fått matriserna – eller om de gjorde verktygen själva…
I likhet med de flesta ungerska vapen, var de av bra kvalité, med snygg höglanspolering och – kostade hälften av vad FN begärde för den ‘’äkta varan’’.
FEG-PJK-9HP.jpg
Kineserna hängde som vanligt med i valsen – Norinco erbjöd tio år senare NP-18 ‘’9mm Hi-Power’’ baserad på den ungerska pistolen!
Betydde antagligast, att ungrarna sålt sina verktyg – till Kina - :)

https://www.marstar.ca/dynamic/product. ... ctid=75651

Har aldrig sett en NP-18, men om de 9mm’s Makarovpistoler som Norinco sålde under 70-80-talen och priset - är någon vägledning – var det ‘’vanliga kinesiska skräpet’’......

Vad tycker då varjag om Browning Hi-Power???

Tja, jag kom tidigt in i Coltåldern och betraktade Browning HP som en sorts ‘’Ford eller Cheva som andra använde’’ - :P
Vapnet är välkonstruerat, lätt att rengöra, ligger väl i handen och ger någorlunda bra ‘’målupptagning’’ efter varje skott, med de begränsningar 9mm Para-ammunitionen medför.
Avtrycket på de jag skjutit med, var definitivt inte av tävlingsklass (Inglis- och FN-produkter) och har aldrig prövat en HP ‘’race-gun’’. Men hört – att de är svåra trimma till ett ‘’Coltavtryck’’. Om sant eller inte – vet jag inte….
Det där med ‘’hanbettet i tumseglet’’ upplevde jag två-tre ganger – vilket ökade min respekt – men inte min aktning för vapnet!

Under mina tävlingsår, fältskytte i Sverige och IPSC i Australien, minns jag aldrig en enda medtävlare som utmärkte sig med en HP.
IPSC skilde ju också mellan ‘’minor’’ och ‘’major’’ kalibrer, där 9mm Parabellum förblev en ‘’minor’’. Vilket – oavsett magasinskapaciteten
var en black om foten för HP- och andra Parafanatiker med feta magasin.

Vad jag förstått efteråt, är att .40 Smith&Wessonpatronen togs fram JUST för att medge ‘’major’’-effekt OCH store magasinskapacitet – och
att FN svarade med en betydligt fetare och mera ‘’köttig’’ Model HP 40 vars magasin fattade tio patroner av den kraftigare och grövre kalibern….
Browning HP-40.jpg
http://blog.cheaperthandirt.com/full-si ... died-time/

som tycks ‘’ha dött i förtid’’ - ☻

Jag skrev redan 2013 i denna tråd > ‘’ ''Gamla Pistoler'' för mig - är ungefär 1892 - 1935. Då FN's Browning HP 1935 - lyfte ridån för ''nya pistoler''. Varmed jag föga umgåtts, inte mycket älskat eller ens brytt mig om........

Tycker - Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Redaktionen

Inlägg av sveahk » 19 apr 2015 22:52

Efter så mycket och många Brownings känner jag mig manad att besvära varjag och andra med ett par bilder från en ett par år gammal USA-trip. Browning-familjen och deras produkter dök upp vid tre olika tillfällen: Illinois, Wyoming och Utah.

Först ut blev tillfälligtvis Nauvoo i Illinois, just vid Mississippi River. Mormonerna kom dit på slutet av 1830-talet, och med dem Jonathan Browning...
2011 Amerika 313-1.jpg
...som öppnade en vapensmedja i orten. Han ramlade in i mormon-sällskapet, var polygamist med tre fruar...och 19 barn (om jag räknat rätt...). Däribland John Moses Browning, vapensmidare per excellence.
2011 Amerika 312-1.jpg

De gamla byggnaderna i Nauvoo har restaurerats med mycket omsorg och många mormonpengar - allt mycket propert - däribland Browning Home and Gun Shop.
2011 Amerika 323-1.jpg

Vi går dit. Som enda besökare möts vi av Elder Thomas, som för oss runt huset - tyvärr med mindre sakkunskap om de visade vapnen än med religiös iver :roll: ...
2011 Amerika 319.jpg
Nåja, intressant var det alligevel. Som denna "30 caliber air cooled machine gun" - placerad i familjens vardagsrum...
2011 Amerika 309.jpg
Naturligtvis en av John Moses Brownings skapelser.

forts.

sveahk
Redaktionen

Inlägg av sveahk » 19 apr 2015 23:15

Vapen"tavlor" pryder väggarna lite överallt - mer stora puffror än små...
2011 Amerika 318.jpg
2011 Amerika 314.jpg
...men det påminns gärna att Browning har haft sina finger med i världens viktigaste vapen.
2011 Amerika 311.jpg
Nästa Browning-möte är i staden Cody, Wyoming. Buffalo Bill Historical Center.
2011 Amerika 751.jpg
Ett utsökt museum med mängder av påminnelser på gott och ont om svunna tider i den amerikanska vilda västern. Däribland Val A. Browning Gallery. Val, son till John Moses, var i familjen Browning sålunda nästa generations vapensmed.
2011 Amerika 747.jpg
forts.

sveahk
Redaktionen

Inlägg av sveahk » 19 apr 2015 23:47

Huvudsakligen en stor mängd gevär och nästan inga pistoler, så vi nöjer oss med en bild från den samlingen...
2011 Amerika 748.jpg
...och denna Colt Model 1873, som tydligen Gary Cooper använde i ett par filmer, t.ex. Vera Cruz, och möjligtvis också i High Noon! Ja, vi får väl tro det...
2011 Amerika 750.jpg
Sista mötet med Browning skedde - naturligtvis - i mormonernas huvudstad Salt Lake City i Utah, där vi besöker The Pioneer Memorial Museum.
2011 Amerika 831.jpg
Till stora delar fyllt med skurrila memorabilia från mormonernas tidiga historia - ansvariga för samlingarna är The Daughters of Utah Pioneers, så det var icke att förundra att vi möttes och fördes runt av sedefullt klädda ädre damer 8-) !

Även här få Browning-produkter (som jag av någon anledning inte fotograferade - hade väl långsamt nog av varan... :roll: ). Troligtvis fanns det mer att se i Ogden utanför huvudstaden, där Browningsmedjan fanns under andra hälften av 1800-talet - men det fick jag veta först senare...

Avslutningsvis ändå denna bild från Pionjärmuseet - någorlunda passande till varjags tråd.
2011 Amerika 847.jpg
I Nauvoo tillfrågades vi av Elder Thomas om vi "var av tron", och om vi så önskade kunde unge Elder John gärna föra oss på "vägen till tron"....
Vi tackade för oss och flydde snabbt...

Hans K

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 20 apr 2015 01:49

Whoops! Efter Blenheim, N.Z. - är det varjags tur bli grön av avund......
sveahk har besökt Jonathan Brownings Gunshop ''museum'' -
https://www.lds.org/locations/jonathon- ... d-gun-shop

- nåt som jag aldrig gjort.... :(
Som framgår av skylten utanför hans verkstad/butik - var han förutom vapensemd, också vanlig smed och ''farrier'' - skodde hästar!

Det sista, en yrkesgrupp man får leta efter idag...... :)

För den som undrar över hans skylt om tillverkning av ''slide-guns'' med 5-25 skotts kapacitet.....dessa kallas vanligare idag
för ''harmonika-pistoler'' (som i munspel) med ett tvärlagt manuellt flyttbart magasin -
1024px-Ten_Shot_Harmonica_Pistol_9mm_(2).jpg
Tack för bilderna och kommentarer sveahk!

Varjag

Igår kom jag på det svenska ordet för ''farrier'' - hovslagare! heter det ju - :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 20 gånger.

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 apr 2015 10:17

Under de oroligheter som var på Cypern under 1970-talet tillverkades en pistol/revolver som bokstavligen avfyrades om den kom i beröring med en levande kropp-------kan man verkligen kalla för ett närstridsvapen.

Finns med i "Den stora boken om vapen".

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 20 apr 2015 10:34

Tack han med det trevliga namnet för bilderna - finns det något museum med krigspryttlar i världen där du inte har varit?

Och naturligtvis tack igen till varjagen som bygger vidare på denna excellenta tråd.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 20 apr 2015 18:03

Så vad var vitsen med en slide gun? Många skott i magasinet? Torde ha givit vissa balansproblem som nackdel? Samt opraktisk form?

Användarvisningsbild
KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 20 apr 2015 18:16

gunship skrev:Så vad var vitsen med en slide gun? Många skott i magasinet? Torde ha givit vissa balansproblem som nackdel? Samt opraktisk form?
Nu är jag ingen expert, men jag tänker mig att revolvern som vi känner den inte hade tagit form än och att man fortfarande spånade ganska fritt vad gällde pistolmagasin
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 24 apr 2015 09:30

Jag får via skytteklubben en fransk vapentidning på cirkulation, Cibles.

Bild
http://www.journaux.fr/cibles_armes-cha ... 84043.html

Där berättar de om två gamla pistoler, Hamilton och Hino-Komuro (sidan 42-43) som jag aldrig hade hört talas om innan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hino-Komuro_Pistol

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 24 apr 2015 09:47

Där berättar de om två gamla pistoler, Hamilton
....har jag använt i kvissfråga lääängesedan.... :P

mvh, Varjag