Några gamla pistoler

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
varjag
Stödjande medlem

Re: Automatrevolvern Webley-Fosbery

Inlägg av varjag » 01 nov 2013 05:11

forts......

Det är oklart hur mycket Fosbery hjälpte till, men troligen gjordes det mesta arbetet av Webley själva utgående från sin standard armérevolver
Webley WG Army Model .455.jpg
De första revolvrarna torde torde ha kommit på marknaden 1901 och användes av officerare under Boerkriget. Dessa köptes privat – och var inte ’’army issue’’, dessutom var Fosbery-modellen betydligt dyrare än Webley’s standardtyper. Det är en stor och tung revolver – väger 200 gram mera än t.ex. den maffiga Mk VI
Mark VI.jpg
I likhet med en pistol, utnyttjar den rekylen, till att omladda vapnet och spänna hanen. Den är byggd i två delar, ramen med avfyrningsanordning – och pipa med trumma som rekylerar på ramen, vrider trumman till nästa kammare via en lite tapp på ramen som rastar in i zig-zag- spåren på trumman.
Trummans zig-zagfräsning.jpg
En stark fjäder för tillbaka pipa/trumma till skjutläge och lämnar hanen spänd.
Fullt rekylslag omkring 12mm.jpg
Nästan unikt för en revolver, har denna en säkring nödvändig för ett vapen av denna typ.
manuell säkring.jpg
Som alla Webley-revolvrar laddas den genom att tippa pipa/trumma framåt, vilket medgav
mycket snabb omladdning – speciellt med s.k. ’’full-moon clips’’. (en äldre typ av dagens
’’snabbladdare’’) då tippningen av pipan omedelbart kastar ur tomhylsorna.
Vapnet har enbart single-action, m.a.o. avtryckaren lyfter inte hanen.
Man måste göra manuell ’’mantelrörelse’’ – alternativt spänna hanen, skjuta första skottet – sen kommer automatiken i spel.

Ja så till skjutupplevelsen med Webley-Fosbery. Vad jag minns hade jag bara en ask om 50
patroner (dyra som fan) plus nån näve piller ur varjagskafferiet....

Uppfattad rekyl, mildras en hel del via rekylrörelsen i jämförelse med en Mark VI som ’’känns’’ i handleden när en 17-grams blydank susar iväg med ytterst blygsamma 198 meter per sekund. Omladdningen sker lika snabbt som med en automatpistol! Jag minns att provade 6...12 skott snabbeld, så fort avtryckarfingret hann med – inga problem. Ingen automatpistol jag känner kunde hade gjort det snabbare.

Fosbery’n var också mycket pricksäker på 30-40 meter ngnting....och behaglig att skjuta med.
Någonting som officerarna i England upptäckt tidigt. Webley-Fosberyägare vann övertygande över kollegor vid tävlingar. Så mycket så, att efter 1:a Världskriget – förbjöds användning av ’’automatrevolvern’’ vid arméns skyttetävlingar! Den gav osportslig fördel gentemot medtävlarna...... :cry:

Dess militära bana under samma krig, visade dock att den var helt olämplig i Flanderns
leriga skyttegravskrig. Smuts tog sig lätt in i den känsliga mekanismen = eldavbrott.
Dessutom har jag läst att om rekylmekanismen havererade – ’’var det bara att kasta bort
pistolen’’....Webley var fullt upptagna tillverka andra mera nödvändiga revolvrar, än reservdelar till Fosbery.
Men i friska luften tyckte flygarna om dessa pistoler och Royal Flying Corps köpte och
utrustade några hundra till flygande personal. Att skjuta på tyska flygplan med.
Som jag nämnt tidigare i tråden, deltog Webley-Fosbery i de amerikanska pistolproven 1907.
Men var bland de första att gallras bort då amerikanerna antagligen insåg att vapnet inte var helt fältmässigt – vilket skulle bevisas 1914-18.
Den total produktionen var ganska liten, omkring 4200 revolvrar och slutade så sent som
1924 då marknaden för dessa vapen torkade upp.

Jag sålde min Fosbery ngt år senare för den då furstliga summan av $5200

(Ehhhrmmm?!!!!)
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Re: Några gamla pistoler

Inlägg av CvD » 01 nov 2013 06:15

Tackar och bockar för den intressanta informationen. :)
Inte funderat på författarbanan?

/CvD

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 01 nov 2013 11:19

CvD skrev:Tackar och bockar för den intressanta informationen. :)
Inte funderat på författarbanan?

/CvD
We aim to please :D - men det får nog räcka med ''föjetongerna'' på Skalman......Varjag

varjag
Stödjande medlem

Re: Litteratur om Gamla pistoler

Inlägg av varjag » 14 nov 2013 23:24

Jag fick en privat förfrågan av en intresserad läsare - om det finns någon ''sammanfattande bok'' i ämnet.

Och ja, men - det fanns mera än finns. ... :(

Överstelöjtnanten vid Royal Artillery, Robert Kenneth Wilson publicerade den 1943 -
Wilsons Bibel.jpg
Wilson föddes 1899 på Madagaskar och levde i en period då han kunde studera, skjuta och leka med tidiga automatpistoler
på ett sätt som den senare varjaggenerationen aldrig kunnat. :(

Han ''hoppade'' vid Arnhem 1944 då han var 45 år gammal (ingen dag kyckling precis...) utan en riktig tuffing.

Quote from inte helt obekante Ian Hogg:

"Wilson's explanations of the various weapons have never been bettered, and are never likely to be; and his opinions of their worth, while not to everyone's taste, represent the opinions of a man who, above all else, was a practical man -- a man who looked at pistols from the viewpoint of a fighting soldier and assessed their worth in that light."

Boken finns antikvariskt, men hugade köpare måste skiljas från väl över $100 för ett tummat exemplar inkl. frakt.

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Textbook of Automatic Pistols

Inlägg av Hans » 15 nov 2013 09:49

varjag skrev:Boken finns antikvariskt, men hugade köpare måste skiljas från väl över $100 för ett tummat exemplar inkl. frakt.
Goda nyheter, från $ 45.

http://www.amazon.com/Textbook-Automati ... 0853684804

Eller £ 35

http://www.amazon.co.uk/Textbook-Automa ... 0853684804

1999 skedde senaste nytrycket.

http://www.worldcat.org/title/textbook- ... sView=true

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 15 nov 2013 09:54

varjag skrev:...

Den total produktionen var ganska liten, omkring 4200 revolvrar och slutade så sent som

Varjag, du har ljugit för oss om din ålder.

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 15 nov 2013 10:16

Hans skrev:
varjag skrev:...

Varjag, du har ljugit för oss om din ålder.

MVH

Hans
:lol: :lol: :lol: - If only.... :milwink:

Användarvisningsbild
KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 18 dec 2013 18:20

varjag skrev: Överstelöjtnanten vid Royal Artillery, Robert Kenneth Wilson

Som även "sköt" ett måhända bekant foto ;)
Bild
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 20 dec 2013 12:18

KoteGaeshi skrev:
varjag skrev: Överstelöjtnanten vid Royal Artillery, Robert Kenneth Wilson

Som även "sköt" ett måhända bekant foto ;)
Bild
Tack för det skottet, hade ingen aning - han också lyckades plåta ''Nessie''!

Synd kanske - han inte skjöt med .416 Rigby ' i.s.f. en kamera - då hade han kanske ''nedlagt en legend'' också - :lol:

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 05 apr 2015 13:22

FN Herstal Browning Hi Power, vad tycker Herr Varjag om den?

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 06 apr 2015 11:12

Hans skrev:FN Herstal Browning Hi Power, vad tycker Herr Varjag om den?
MVH
Hans
Konspiration!!!!! Vår Hans lierad med -
Hans skrev:

KoteGaeshi skrev:
Välkommen tillbaka! Se nu till att posta i Rödkallen- och historiska pistoler-trådarna! ;) ;)
OK OK - eftersom FN Hi-Power är en av historiens bästa och mest använda pistoler - behöver jag ett par dagar för att
summera mina uppfattningar - återkommer.....Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 06 apr 2015 11:26

Klart det är en konspiration :D

Vi (illuminati) väntar med spänning.

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem

Re: FN Browning ‘’High-Power’’ automatpistol 1935

Inlägg av varjag » 08 apr 2015 08:26

Varjagen var milt stämd den dagen, så Konspiratörerna och diverse Illuminati - kastas harmed ett smakligt hogleg - :P

Först av allt måste jag säga att jag inte har haft så mycken beröring med detta vapen .
Ägt och sålt några – 3-4 vad jag minns. Under min vapenhandlartid – jobbade jag mest med pistoler/revolvrar
som hade samlar - och raritetsintresse. FN HP tillhörde inte den kategorin – den var alltför vanlig och billig –
för att satsa på komersiellt. UTOM de FN-tillverkade Pistole 640(b) med Waffenamt-stämpel – men sällsynta som hönständer… :x

Jag har väl skjutit med 6-7 stycken, de flesta Kanadatillverkade Inglis-varianter som – OM dom hade det
optionella trähölstret/demonterbar stödstock - kunde väcka lite samlarintresse…… :wink:
Totalt – kanske 250-300 skott, inte mera. Vilket inte räcker för att ‘’bli riktigt bekant’’ med en bössa av denna arten.

Det sagt, är vapnet en av pistolhistoriens höjdpunkter.
Tillverkad,oavbrutet sedan 1934 – till dags dato! I 81 år, i minst nio olika länder och ingen vet hur många….
(Argentina,Belgien, Canada, China, (Norinco clone) England, Indien, Indonesien, Ungern (Fegyver clone) och USA)
Men det totala antalet måste räknas i flera millioner. Den har accepterats och använts av arméer i femtio olika länder….
Ett högre betyg kan knappast något vapen få!

HP’n är i FN’s tappning mycket välgjord av finaste material och blåneringar. Om kvalitén på de tyska leveranserna kan
jag inte yttra mig, hara bar sett en eller två – hårt slitna.
Den andra stora tillverkaren, John Inglis & Co. i Toronto, Kanada – gjorde en krigsprodukt under forcering. Vapnen har så klart
sämre ytbehandling och var ofta fosfaterade i.s.f. blånerade men vad jag minns – var passform och funktion i klass
med de belgiska orginalen.

Den var ju världsbekante John Moses Brownings sista konstruktion, som han jobbat med sedan slutet av 1:a VK
hemma i Ogden, Utah.
HP’n är i FN’s tappning mycket välgjord av finaste material och blåneringar. Om kvalitén på de tyska leveranserna kan
jag inte yttra mig, hara bar sett en eller två – hårt slitna.
Den andra stora tillverkaren, John Inglis & Co. i Toronto, Kanada – gjorde en krigsprodukt under forcering. Vapnen har så klart
sämre ytbehandling och var ofta fosfaterade i.s.f. blånerade men vad jag minns – var passform och funktion i klass
med de belgiska orginalen.

Den var ju världsbekante John Moses Brownings sista konstruktion, som han jobbat med sedan slutet av 1:a VK
hemma i Ogden, Utah.
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Browning

John Browning hade ‘’haft barn med’’ Fabrique Nationale d'armes de guerre, Herstal sedan 1890-talet
då han blev osams med Winchester och erbjöd FN tillverka både hans halvautomatiska hagelspruta och – han första
automatpistol som gått till historien som FN Browning M.1900.
Han avled f.ö. vid sin arbetsbänk i Herstalfabiken november 1926 av en hjärtattack. Efter Brownings död övertog
FN-ingenjören Dieudonné Saive arbetet och fullständigade Brownings idéer till det vapen i känner idag.
Som synes av prototypen 1925
andra prototypen 1925.jpg
som saknade extern hammer – och den från 1928
Model 1928.jpg
så ser vi att pistolen inte fått sin slutliga form förrän ett par år efter Brownings frånfälle.

I stort sett, kan man säga att ‘’HP’’ är en väsentlig förbättring av hans, lika klassiska M. 1911 Colt .45 Automatic.

Frigöringsmekanismen – sker med en klack som tippar pipan och frigör manteln, inte 45:ans svänglänk vilket ledde till färre delar
och enklare isärtagning/sammansättning. Den stora nyheten – var det rymliga ‘’zig-zag’’-magasinet med dubbla rader av
patroner - hela 13 stycken vilken gav vapnet en eldkraft - bortom alla konkurrenter.

Browning hade sett den tyska 9 mm’s parabellumpatronens triumftåg, fattade genast att denna var framtidens pistolpatron….och –
gav pistolen den kalibern. Vilken – medgav det rymliga magasinet. Ja, t.o.m. 14 patroner för pessimister som
stoppar en i kammaren – innan dom laddar magasinet……☺
Pistolen har även en ‘’magasinssäkring’’ – den fungerar bara om magasinet är infört i kolven…..(varjag gillar inte!)

Prototyperna torde alla ha framställts i Belgien även om handgjorda experimentvapen togs fram redan i USA. (?)
Såsom kanske detta utförande från 1923.....
Modele 1923.jpg
(forts......)

Varjag

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 apr 2015 08:27

Ett par bra hemsidor med äldre vapen är oldguns.net och auktionssidan Flayderman.

Stefan

varjag
Stödjande medlem

Re: FN Browning ''Hi-power'' automatpistol 1935

Inlägg av varjag » 16 apr 2015 10:21

forts....

Kolven – är massiv och passar bäst i händerna på verkligt ‘’fullvuxna karlar’’ ( Yes Hans - pun intended!!!! :P )
varjagens händer är i minsta laget, för att optimalt avnjuta Browningen.
Dessutom, gillade varken jag eller tusentals andra skyttar – vapnets tendens ‘’att bita tumseglet’’….☻
Hanen på de flesta standardmodellerna – tenderade att ‘’ta en tugga’’ om man inte var noga med handgreppet….

Den var en av de sista moderna pistoler, som erbjöds med löstagbar axelkolv av trä – i form av ett hölster.
hoelsterstock.png
Både från FN och – Inglis krigsproduktion. Även om pistolerna var många fler än kolvarna – att döma av de senares
sällsynthet idag. Det finns två typer, ihålig kolv dubblerar som hölster –
Browning_HP_(Finnish)_with_stock.jpg
eller en enkel bräda med vidhäftat läderhölster.
Varför – man gjorde detta vet jag inte. Antagligen ngt som hängde med sedan Mauserepoken fyrtio år tidigare.
Det enda land jag vet som verkligen använde stödkolvarna i strid, var Kina – som också tog emot tiotutsentals från Kanada.
Olika modeller, hade allt ifrån enkla fasta sikten – till hyperoptimistiskia graderade ut till 500 – ja 1000 meter - :lol:

Att skjuta pistol med löstagbar stödkolv – bringar knall, krutgaser och flygande tomhylsor i otäck närhet av skyttens ansikte
och hjälper sannerligen inte riktning och målhållning…..tvärtom.
Tvåhandsskytte med pistol – vet vi nu, ger mycket bättre träffresultat än stödkolven!

Browning hade sålt tillverkningsrätten för patenten till Fabrique National och sägnen säger att FN nappat på ett franskt kontrakt för en ny armépistol….(?)

Jag är tveksam här, killarna vid FN – var väl medvetna om att det stolta Frankrikie sällan eller aldrig – accepterade ngt
‘’icke-franskt’’ för sina väpnade styrkor. Och att FN skulle ha prisgett Brownings superba pistol för ett nebulöst franskt kontrakt –
strider mot sunt förnuft.
Det enda jag vet med säkerhet. är att några ''Hi-powers'' kamrades för den franska patronen nämnd nedan - försedda med ett 10-skottsmagasin.Troligen en halvhjärtad ''friarfärd'' åt Parishållet - mera blev det aldrig av den franska flirten....
Fransoserna påstås (Wiki) ha propsat på 9mm’s-kalibern med minst 10 patroners magasin, vilket förefaller underligt – då de själva anskaffade
en egen pistolmodell 1935 baserad på Petter-patent – och kamrad för den rätt löjligt klena patronen 7,65mm French Longue med futtiga
8 patroners magasin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mod%C3%A8le_1935_pistol

HP'n kamrades även tidigt för den tyska 7,65x21mm’s Parabellumpatronen – men igen med bara ett fåtal tillverkade.
9mm Parabellum – är ju vapnets forte och det enda avsteget jag känner till är tävlingsvapen i kalibern .40 S&W, avsedda för ‘’Praktiskt
Pistolskytte’’ inom IPSC.
Av okänd anledning har aldrig Hi-Power blivit speciellt popular inom IPSC-sporten, som domineras av Glock, Colt, Smith&Wesson
och italienska Tanfoglio vad jag vet.

Browning Hi-Power, med alla dess robusta kvaliteter -, pallar INTE för verkligt ‘’kryddad föda’’. Jag känner till två fall i Sverige där vapnen
matats med den svenska k-pistpatronen m/39B. Och – i likhet med vår svenska m/40 uppstod sprickbildningar i manteln
vid utkastaröppningen. Det ena vapnet var ‘’licensfri FN-vara’’ och skjöts sällan, så problemet uppstod nog ganska snart – med den starkare dieten…

(forts.)

Varjag