Kan det finnas minsta gnutta verklighet bakom detta?It was reported that there was interest shown in a bomb in which the thermal properties of its reaction were endothermic -- that is, intense cold would be produced on detonation instead of strong heat. The purpose was supposed to be the freezing of large areas -- maybe a mile radius from the site of detonation -- and the quick destruction of all living beings from the affected area which would soon recover. The effect is the same as that of a neutron bomb -- removal of all life forms without destroying the buildings. No efforts were ever made to even test the possibility of such a device. Just another high-flown and completely impracticable idea. However, reports surfaced at the end of 1954, and were confirmed by former President Harry Truman, that the Soviet Union supposedly got hold of the records of the ice bomb experiments and developed it further, with some success.
Isbomber
Isbomber
Såg en anmärkning om bombe congelanti, blev nyfiken och försökte hitta mer. Isbomber?
Re: Isbomber
Frågan är ju hur man så snabbt kan suga ur energi ur ett område? Värme från en explosion är ju bara överskottsenenegri, men att skapa kyla? Kyla är ju brist på värme, vilket skulle innebäre att skapa ett energiunderskott. Det enda sätt jag skulle kunna tänka mig var något ämne som reagerar med atmostsfären och suger upp energi ur den.
Normalt sett kräver det ju mer energi och teknik att skapa kyla än att skapa värme, dessutom är den mänskliga organismen bättre för att hantera kyla än värme. Så visst har kanske tanken funnits, men jag tror inte att detta spår utvecklats särskilt långt...
[Dock mina egna reflektioner]
[Dock mina egna reflektioner]
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Det borde gå att bygga någon form av kylbomb genom att släppa ut en stor mängd kraftigt komprimerad gas plöstsligt. Men jag har inte räknat på det så om det är en praktisk genomförbar lösning vet jag inte.
Jag tror inte ett ögonblick på att det skulle gå.
Har folk arbetat på principen på allvar? Jag tvivlar.
Har politiker (Truman?) o.dyl. tagit idén på allvar? Nu blev det genast mycket svårare.
Har folk arbetat på principen på allvar? Jag tvivlar.
Har politiker (Truman?) o.dyl. tagit idén på allvar? Nu blev det genast mycket svårare.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nej, jag har knappast inte hört talas om det själv.
Lite OT: Jag kommer ihåg att stora hagelkulor föll över München i början av 1980-talet med skador som följd, om man kan betraktar det som himmelska isbomber återstår att se.
Stefan
Lite OT: Jag kommer ihåg att stora hagelkulor föll över München i början av 1980-talet med skador som följd, om man kan betraktar det som himmelska isbomber återstår att se.
Stefan
Stålmannens pust
Jeg har vanskelig for å forestille meg kulde som en primær energivåpenvirkning. Den raskeste måten å avkjøle et stort volum på er vel å skape et vakuum eller et sterkt fall i lufttrykk - noe man kanskje kan gjøre for et svært kort tidsrom veldig lokalt, men dette medfører vel gjerne sterk ødeleggelse andre steder i form av varme, ref. også termodynamikkens 2. lov.
PS: Jeg fant igjen den innledende sitatteksten fra noe som kaller seg "Free energy blog" om Nazi Secret Weapons - ikke et godt tegn..
PS: Jeg fant igjen den innledende sitatteksten fra noe som kaller seg "Free energy blog" om Nazi Secret Weapons - ikke et godt tegn..
Re: Stålmannens pust
frodeh skrev:PS: Jeg fant igjen den innledende sitatteksten fra noe som kaller seg "Free energy blog" om Nazi Secret Weapons - ikke et godt tegn..
Kanske lite OT men har det inte testats helt oavsiktligt när ett kommersiellt flygplans septi-tank (stavning?) har tömts oavsiktligt på 10.000m höjd? Tror inte skadorna, de fysiska alltså, blev så stora men tror det berott på turlig landning.
Om du googlar på dessa händelser så får du nog ett svar på hur det kan funka i verkligeheten...
Om du googlar på dessa händelser så får du nog ett svar på hur det kan funka i verkligeheten...
Jag... Tror jag kan tänka själv. (Försöker att låta bli.)
Men nog duger det för att slå världen med häpnad. No shit.
Men nog duger det för att slå världen med häpnad. No shit.
Let og du skal finne, som det heter:
Og da tror jeg vi har dekket det meste om temaet isbomber..
Fra http://www.cbc.ca/news/canada/calgary/s ... -roof.htmlFirefighters found two to three 15-centimetre chunks of ice on a bed inside the home, along with pieces of shingles, plywood, drywall and insulation.
The falling ice broke a hole about 30 centimetres wide in the roof.
John Lee, a manager with the Transportation Safety Board, confirmed the ice — made up of toilet water, antifreeze, disinfectant and human waste — came from an airplane bathroom.
Og da tror jeg vi har dekket det meste om temaet isbomber..
Stopp och belägg frodeh, detta är ju både kemiska och biologiska vapen kombinerat med hemska dödliga (som slår med samma kraft mot civila) isbomber! Varför ingriper inte svenska (och norska samt danska) freds och skiljedomstolsföreningen med kraft?frodeh skrev:Og da tror jeg vi har dekket det meste om temaet isbomber.
MVH
Hans
Lite sent påtänkt kanske, men här får vi inte glömma salig Hutte Benckerts ispistol, en av andra världskrigets hemligaste vapen. Allt som träffades med skott från denna pistol förvandlades till is. Detta kan gräddan av den svenska generalstaben och många andra höga officerare i den svenska armen intyga. Hutte hade inbjudit samtliga betydande svenska officerare till en av honom anordnad demonstration av detta ytterst hemliga isvapen. På Huttes oefterhärmeliga och seriösa sätt lnledde han demonstrationen med en noggrann beskrivning av vapnet hur hemligt det var etc. I en buske satt en dold kumpan med en tändapparat sammakopplad med en laddning under målet, en helfigor, vilken också var preparerad med massor av nedgrävd is. Händelsen utspelade sig mitt i sommaren. Så avfyrar Hutte ispistolen varvid målet lyfter sig i en explosion. Hela den intet ont anande generalstaben inbjöds att studera verkan, varvid en stor hög med krossad is visar sig i målområdet. Det hela var alltså arrangerat av Hutte i förväg. De flesta av de höga militärerna som bevittnade händelsen lär ha gått på bluffen.
Jag såg föreställningen många år senare då Hutte upprepade demonstrationen på ett SVEVAP-träff på Kaknäs då han fyllde 75 år. Då visste alla vad som skulle hända men han genomförde det hela med känd enfas och det var mycket trovärdigt. Pistolen var ett slaktredskap av lite speciellt utseende.
Jag såg föreställningen många år senare då Hutte upprepade demonstrationen på ett SVEVAP-träff på Kaknäs då han fyllde 75 år. Då visste alla vad som skulle hända men han genomförde det hela med känd enfas och det var mycket trovärdigt. Pistolen var ett slaktredskap av lite speciellt utseende.