Bra att museerna slipper krav på vapenlicens!

Skriv svar
pansarskalle
Ny medlem

Bra att museerna slipper krav på vapenlicens!

Inlägg av pansarskalle » 30 augusti 2010, 19:14

Jag har ju tittat en massa på all möjlig information och jag tycker i alla fall att det är skitbra att man med hjälp av de nya bestämmelserna från RPS nu slipper kladda med vapenlicenser och förvaring och annat sånt tjafs för gamla vapen som är brukbara.

RPS har, som säkert alla vet, godkänt en rad ombyggnadsregler för alla möjliga vapen. Om man följer ombyggnadsreglerna blir vapnen automatiskt licensfria. Det behövs inget godkännande och man måste inte använda sig av nån vapensmed som gör ombyggnaden. Kan man bara hantera en svets, funkar det hur bra som helst.

RPS har låtit militärhistoriska privata museer vara de första kunderna till det bolag som gör ombyggnader av vapen. Ystads militärmuseum har luftvärnskanoner, Teknikland Optand har 20 mm akan, på Flygande museet västerås finns det en kanon och på ytterligare ett par ställen finns det licensfria vapen.

Det här är en skitbra affärsidé :idea: , kanske skulle man be att få ut ombyggnadsbestämmelserna, så kan man börja importera. I o f s tror jag att alla på detta forum visste det här redan, så det är väl redan på gång som affärsidé. :( att man aldrig får vara först.

Vojensky
Ny medlem

Re: Bra att museerna slipper krav på vapenlicens!

Inlägg av Vojensky » 30 augusti 2010, 19:48

Beredskapsmuseets privata vendetta genom olika trådar på allehanda forum börjar nu bli lite väl påfrestande.

Vi har nog alla förstått budskapet - Beredskapsmuseet är förbannade på SFHM. Det finns ett otal JO/JK/Polisanmälningar inlämnade. Take a break och låt nu systemet (JO/JK/Polisen osv) ha sin gång - tids nog visar det sig vem som hade rätt.

pansarskalle
Ny medlem

Inlägg av pansarskalle » 30 augusti 2010, 20:45

Vojensky skrev:Beredskapsmuseets privata vendetta genom olika trådar på allehanda forum börjar nu bli lite väl påfrestande.

Vi har nog alla förstått budskapet - Beredskapsmuseet är förbannade på SFHM. Det finns ett otal JO/JK/Polisanmälningar inlämnade. Take a break och låt nu systemet (JO/JK/Polisen osv) ha sin gång - tids nog visar det sig vem som hade rätt.

.
Men, det här har ju inte med Beredskapsmuseet att göra? Hur menar du? Jag har inte ett dugg med Beredskapsmuseet eller nåt annat museum att göra. Däremot har jag varit inne och läst på. Och jag gillar militärmuseer. Och jag tycker det är en bra idé att militärmuseerna och andra som vill får rekvisitavapen. Så vad är problemet med att diskutera RPS tillstånd och SFHMs meddelande i den här tråden?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 30 augusti 2010, 21:22

Ett antal inlägg har redigerats i mindre omfattning.

Vojensky
Ny medlem

Inlägg av Vojensky » 30 augusti 2010, 21:36

Ett antal inlägg har redigerats i mindre omfattning.
Tack

Skriv svar