militär utrustning med lång livslängd
militär utrustning med lång livslängd
Igår på Gp så stod det att dom skulle börjar flyga U2 spionplan igen.
Har dock inte hittat det på nätet. Är det ett april skämt eller något nytt?
Har dock inte hittat det på nätet. Är det ett april skämt eller något nytt?
Re: April skämt.
Det låter som ett april-skämt tycker jag.
Varför skulle USA börja med spionplanet U2 igen när de har sina UAV:s som är mycket effektivare och dessutom modernare?
Morgan
Varför skulle USA börja med spionplanet U2 igen när de har sina UAV:s som är mycket effektivare och dessutom modernare?
Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"
Nej, det är inget skämt. Den är fortfarande operativ och kommer som tidigast tas ur tjänst 2013.
http://www.nytimes.com/2010/03/22/busin ... wanted=all
Vilken looser 1955-2013, tacka vet jag Buff. 1952-2040.Daniel L skrev:Nej, det är inget skämt. Den är fortfarande operativ och kommer som tidigast tas ur tjänst 2013.
Tänk att säga min farfarsfar flög samma plan
MVH
Hans
Till skillnad från kalla kriget så ser ju motståndaren och konfliktnivån annorlunda ut idag vilket torde förklara livsförlängningen av vissa vapensystem eller vapenplatformar.
Seså, var nu inte så trist med att hitta logiska förklaringarDaniel L skrev:Till skillnad från kalla kriget så ser ju motståndaren och konfliktnivån annorlunda ut idag vilket torde förklara livsförlängningen av vissa vapensystem eller vapenplatformar.
Nu kapar vi hejdlöst tråden för att hitta vapensystem som har varit i tjänst länge.
-Lee-Enfield
-Buff (inte i närheten än)
-DC 3 (är den i militätjänst fortfarande?)
-Har för mig att i början av VKI så använde fransoserna någon mörsare med modellnummer m/17##
Vad har vi mer?
MVH
Hans
Brittisk.Hans skrev:-Har för mig att i början av VKI så använde fransoserna någon mörsare med modellnummer m/17##

Coehorn mortar
Först använd vid Culloden 1748 och fortfarande i tjänst 1914.
Källa: (Purnells) The Big Guns, artillery 1914-1918. 1973 BPC Publishing ltd.
MVH
Hans
Det där förklarar ju inte alls förklara livsförlängningen. Som du skriver så är ju såväl motståndare som konfliktnivå helt annorlunda idag - vilket också innebär helt andra förutsättningar att verka på och helt andra uppgifter att lösa. Snarare får man fundera på varför så många vapensystem och vapenplattformar fortfarande är i användning, trots att dagens motståndare ser helt annorlunda ut än under kalla kriget.Daniel L skrev:Till skillnad från kalla kriget så ser ju motståndaren och konfliktnivån annorlunda ut idag vilket torde förklara livsförlängningen av vissa vapensystem eller vapenplatformar.
I mångt och mycket handlar det nog om ekonomi, det är billigare att använda gamla men modifierade system än att utveckla helt nya.
Men för att återknyta till Hans uppräkning av lång tjänstgöring: En annan långlivad flygare är C-130 Herkules som flög första gången 23 augusti 1954 och gick i tjänst i december 1957 - mot B52ans första flygning den 15 April 1952 och tjänstgöring från februari 1955.
Å andra sidan går väl fortfarande nya Herkules i produktion, så de lär väl överleva ännu längre än 2040.
Vilket var precis vad jag menade.Wooster skrev:I mångt och mycket handlar det nog om ekonomi, det är billigare att använda gamla men modifierade system än att utveckla helt nya.
M1911 pistol

Anvands fortfarande av en del militara forband. Det vapensystemet fyller 100 ar i 2011. Kulan som anvands uppfanns i 1904 och ar fortfarande i omfattande bruk.
Anvands fortfarande av en del militara forband. Det vapensystemet fyller 100 ar i 2011. Kulan som anvands uppfanns i 1904 och ar fortfarande i omfattande bruk.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Re: militär utrustning med lång livslängd
Jag ändrade namn och flyttade tråden.
/Martin
/Martin
Åke Sagrén var för feg att låta gevär m/96 bli 100 år i tjänst.Hans skrev: Och vi beklagade oss att m/96 var krigsplacerade för länge.
MVH
Hans
Ska den nyproduceras?Wooster skrev:Å andra sidan går väl fortfarande nya Herkules i produktion, så de lär väl överleva ännu längre än 2040.
Vet inte exakta årtal för produktionen, men C-130J är väl i produktion. Vet inte hur mycket gap det är mellan modellerna.MD650 skrev: Ska den nyproduceras?
http://en.wikipedia.org/wiki/C-130J_Super_Hercules
Re: militär utrustning med lång livslängd
en svensk långkörare är annars kanon m/1889 som fortfarande är i tjänst, dock bara som salut bateri.
En annan långkörare är bofors kända 40mm lvkanoner m/36 och m/48.
En annan långkörare är bofors kända 40mm lvkanoner m/36 och m/48.