Inspirerad av tråden om stridsvagnar på flygflotiljerna.
Finns det någon sammanställning av vilken matriel som fanns i mobförråden en sådär 1990?
x spett
y bårar
z m/96
Någon som vet eller vet var man skall leta?
MVH
Hans
Vad fanns i ladorna ~1990
Re: Vad fanns i ladorna ~1990
Detta med bårar nämndes väl här på forumet förr. Typ det fanns flera miljoner...?
Man måste nog forska rejält får hitta alla summor.
Ska se vad jag kan luska fram.
Tills vidare kan jag meddela att man fann i ett förråd för något år sedan 40 milj 8 mm skarp patron.

Ska se vad jag kan luska fram.
Tills vidare kan jag meddela att man fann i ett förråd för något år sedan 40 milj 8 mm skarp patron.
- J.K Nilsson
- Medlem
Man upptäckte samtidigt den genanta bristen på 5.56 samtidgt. Men lösningen innebar en snabbladdare, den tackar jag för.MD650 skrev:Tills vidare kan jag meddela att man fann i ett förråd för något år sedan 40 milj 8 mm skarp patron.
J.K Nilsson
De senaste bristerna på 5.56 har bl.a. berott på att IntUtbE inte budgeterade för sitt behov av 5.56.J.K Nilsson skrev: Man upptäckte samtidigt den genanta bristen på 5.56 samtidgt. Men lösningen innebar en snabbladdare, den tackar jag för.![]()
J.K Nilsson
Och nu mer grundar sig amtillgången på vilka beställningar som gjorts d.v.s. vilken budgetering som ligger som grund.
Det som fanns i förråden var bl.a. "krigsplacerad" mtrl enl. resp. förbands U-lista (utrustningslista).
Förutom det fanns det s.k. E-mtrl ( ersättningsmateriel) som inte fick röras.
Exempel på E-mtrl var maskeringsnät, tält och allt möjligt.

Förutom det fanns det s.k. E-mtrl ( ersättningsmateriel) som inte fick röras.
Exempel på E-mtrl var maskeringsnät, tält och allt möjligt.