Ak 4 vs ak 5

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av varjag » 26 december 2011, 11:24

Bjernevik skrev:
varjag skrev:Har du provat - och träffat????
Om det var exakt 300 meter kan jag inte säga - men i det häradet, ja. Nu var det i och för sig under övning och inte i strid med allt vad det innebär av stress, så jag kan inte svära på att det hade gått lika bra då.
Hmmm...tack Bjernevik. Någon - måste ju ha försökt det från 300-metersvall....?
Mina egna k-pisterfarenheter (mest 45B på talrika fältskjutningar), var ju att om målavståndet bedömdes +100 meter - uppstod gny, busvisslingar och tandagnisslan bland skyttarna..... :D

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Hans » 26 december 2011, 11:34

Kpist, känt avstånd, helfigur, 300m - träff får jag nog 8-) * - men verkan kan väl sägas vara måttlig.

MVH

Hans

*jag var faktiskt näst bäst i Sverige i ungdomslagskpistskytte en sådär 1978

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av varjag » 26 december 2011, 12:51

Hans skrev:Kpist, känt avstånd, helfigur, 300m - träff får jag nog 8-) * - men verkan kan väl sägas vara måttlig.

MVH

Hans

*jag var faktiskt näst bäst i Sverige i ungdomslagskpistskytte en sådär 1978
Tack Hans, utan att ens ha försökt - tycker jag en träff på helfigur på 300 M med kopist - låter otroligt.

Stellan - where are U??

Gjordes det skjutförsök med k/pist m/45 över 300 meter - med träffar????? Och mot vilka mål....?

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Hans » 26 december 2011, 14:09

varjag skrev:Tack Hans, utan att ens ha försökt - tycker jag en träff på helfigur på 300 M med kopist - låter otroligt.

Stellan - where are U??

Gjordes det skjutförsök med k/pist m/45 över 300 meter - med träffar????? Och mot vilka mål....?

Varjag
1) Siktet var graderat upp till 300m och det gick att träffa, med medvind, solen i ryggen och lite tur. Förtusan, jag har bekämpat SAAB-mål 1/3 figur med min Glock på 200m - dock tog det ett antal skott innan jag hittade riktpunkten (någom meter eller två ovan målet).

2) Stellan vill vi gärna höra av.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av predator » 26 december 2011, 14:35

när man skjuter så långt finns det någon fart kvar i kulan då ? för även om man träffar så vill man ju att fi lägger sig ner och dör

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Hans » 26 december 2011, 15:21

predator skrev:när man skjuter så långt finns det någon fart kvar i kulan då ? för även om man träffar så vill man ju att fi lägger sig ner och dör
En blöt vindrock räcker nog inte, trots ryktet, men en 39b på 300m har inte så våldsamt mycket anslagsenergi kvar, nej.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Urban » 26 december 2011, 16:47

Vid den PEK som jag gjorde på kpisten 1989 så fick vi göra en övning med att skjuta på 300m liggandes mot en helfigur för att vi skulle få se hur svårt det var.

Minns att jag siktade mot huvudet och träffade på underbenet på figuren och det var ett skott av flera men träffade bara med ett enkelskott.

Hade även en fänrik som drog detta om vapenrock och penetrering på 300 meter men han ville inte vara skjutmål... :)

Så det är möjligt men inte praktiskt användbart i strid annat än för att irritera fienden enligt min åsikt.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Psilander » 26 december 2011, 17:18

Minns den PEK övningen...den var skoj och lite annorlunda, skulle vara kul att testa nya PEKen med Kpisten, övningarna är nog rätt bra för Kpist skyttar tror jag istället för att öva inför VK1 som man gjorde i gamla PEKen, om man skall raljera lite.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av varjag » 27 december 2011, 11:54

Jag finner detta mycket intressant - vad var en PEK-övning?
OK - m/45 månde haft sikte graderat till 300 meter....Men VAR i svensk stridsterräng skulle det användas??
...för ''störande eld'' på Ravlunda skjutfält - eller???

Även om - som Bjernevik hävdar - ''eldskur'' - INTE övades alltför mycket, till förmån för det mera ammuntionssparande
punktskottet så var ju eldskuren mera effektiv. När den avgavs MED KORREKT RIKTNING!

Vilken var - mot ett mål 0600-1200 - att rikta ''skuren'' mot 0700, vapnets naturliga stegring - gjorde resten!

Det gällde alla mål...men jag har aldrig provat mot ett huvudmål på trehundra ''klickar'' - :roll:

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av millgard » 27 december 2011, 12:01

Jag har deltagit vid militär fältskyttetävling där kpistskyttarna (duktiga sådana) sköt träffbilder på 300m som jag hade svårt att matcha med ak4. Att hävda att 9mm skulle vara ofarlig på dessa avstånd är direkt felaktigt, även om anslagsenergin på de hållen naturligtvis är betydligt lägre än för en .308NATO. Men ingen reser sig upp likt förbannat om man skjuter kpist mot en .

Däremot var det för bästa precision viktigt att pipan inte demonterats, enligt "gubbarna" som faktiskt var fantastiska skyttar. Och jag fick en helt annan respekt för M/45B efter detta. Även vid eget skytte märkte jag att den var förvånansvärt bra att skjuta med på 100m-tavlan. Självklart inte i klass med ak4 och ffa ak5, men klart bättre än vad ryktet förtäljde.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av MD650 » 27 december 2011, 12:01

varjag skrev:Jag finner detta mycket intressant - vad var en PEK-övning?
OK - m/45 månde haft sikte graderat till 300 meter....Men VAR i svensk stridsterräng skulle det användas??
...för ''störande eld'' på Ravlunda skjutfält - eller???

Även om - som Bjernevik hävdar - ''eldskur'' - INTE övades alltför mycket, till förmån för det mera ammuntionssparande
punktskottet så var ju eldskuren mera effektiv. När den avgavs MED KORREKT RIKTNING!

Vilken var - mot ett mål 0600-1200 - att rikta ''skuren'' mot 0700, vapnets naturliga stegring - gjorde resten!

Det gällde alla mål...men jag har aldrig provat mot ett huvudmål på trehundra ''klickar'' - :roll:

My tuppence, Varjag
PEK är förkortning för Pansarskott, eldhandvapen och kulsprutor. I PEK:en ingår ett antal grundläggande skjutövningar och grundläggande stridsövningar.
Det kanske inte är optimalt att skjuta med kpist på 300 m men att ha möjligheten att göra det är viktig.
Ungefär som man konstaterat att vi de senaste åren övat mycket personlig färdighet med ak + pistol på avstånden 0- 100 m och till del tappat förmågan och kunskapen att bekämpa mål på längre avstånde 300+.

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av MD650 » 27 december 2011, 12:04

millgard skrev: Att hävda att 9mm skulle vara ofarlig på dessa avstånd är direkt felaktigt,
Jo, det där nog en lite "råttan i pizzan"-historia.
I dagens utbildningspaket för pistol så ingår skjutövningar i ett av blocken där man skjuter på 100 m.
Träffsannolikheten är inte direkt hög men > 50%.
Med duktiga skyttar ligger den på > 80%.
:)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av millgard » 27 december 2011, 12:07

varjag skrev:Jag finner detta mycket intressant - vad var en PEK-övning?
OK - m/45 månde haft sikte graderat till 300 meter....Men VAR i svensk stridsterräng skulle det användas??
...för ''störande eld'' på Ravlunda skjutfält - eller???

Även om - som Bjernevik hävdar - ''eldskur'' - INTE övades alltför mycket, till förmån för det mera ammuntionssparande
punktskottet så var ju eldskuren mera effektiv. När den avgavs MED KORREKT RIKTNING!

Vilken var - mot ett mål 0600-1200 - att rikta ''skuren'' mot 0700, vapnets naturliga stegring - gjorde resten!

Det gällde alla mål...men jag har aldrig provat mot ett huvudmål på trehundra ''klickar'' - :roll:

My tuppence, Varjag
PEK var/är övningsskytte enligt vedertagen metod, kallad PEK. En speciell bok innehöll olika övningar som bockades av. I minnet avhandlades detta under några veckors övningar i olika progression. Rätt kul, och jag har kvar min PEK.bok någonstans.
PEK står normalt för Pansarskott Eldhandvapen och Kulspruta men när man talar om "Nya" PEK avses alltså endast AK-delen.

För skjututbildning med kulspruta m/58 och pansarskott 86 gäller fortfarande SkjutR A PEK 1994.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av millgard » 27 december 2011, 12:08

På min tid och norrlandsskytteförband sköt vi mestadels på längre avstånd, korthåll avhandlades på två övningar i form av "röjning" med ak4/ak5 (vi hade bägge)...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av MD650 » 27 december 2011, 12:10

millgard skrev:På min tid och norrlandsskytteförband sköt vi mestadels på längre avstånd, korthåll avhandlades på två övningar i form av "röjning" med ak4/ak5 (vi hade bägge)...
Det var den gamla PEK:en. I den nya är fördelningen avsevärt större avseende skjutning på korta håll.
:)

Skriv svar