Ak 4 vs ak 5

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Fredrik Andersson » 5 december 2011, 22:58

Var det enbart anslagsenergin och genomslagskapaciteten som talade för 7,62?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Stellan Bojerud » 5 december 2011, 23:14

Ja, i huvudsak, men främst att 5,56 kulbana påverkades även av lätta hinder såsom en plywoodskiva, brädstump, bilplåt o s v och ändrade riktning. En soldat sade "5,56 ändrar riktning om kulan träffar ett löv". Bäst genomslag hade 6,5 mm gevär m/96 (testades mest för skojs skull).

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Fredrik Andersson » 5 december 2011, 23:21

Intressant. Det är även min erfarenhet av 5,56. På stridsskjutningar ute i terrängen kunde man under min grundutbildning under tidigt 90-tal ofta hitta många spår i måltavlorna efter 5,56-projektiler som "vobblat" in i målet efter att ha träffat kvistar och liknande.

Tillägg: Intressant det där med gamla m/96:an. En bekant har en ombyggd sådan för jaktändamål. Den bästa klass 1-studsaren han haft säger han.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Krook » 6 december 2011, 21:26

Stellan Bojerud skrev:
MD650 skrev:
Fredrik Andersson skrev: Men jag har för mig att stadsskytte-förbanden höll kvar vid AK4 efter att övriga FM gått över till AK5 just med hänvisning till vad Stellan skriver om genomslagskraft.
Jo, det stämmer.
:)
Ja, det var inte så konstigt, för det var jag som då var chef för territorialförsvarssektionen. Jag lät genomföra jämförande truppförsök, som klart utföll till fördel för 7,62. En marginell fördel var även att stadsskytte och samverkande hemvärn kunde nyttja samma ammunitionstyper.
MOUT/SIB är mer än bara anslagsenergi och penetreringsförmåga och med nuvarande metoder för rensning så finner jag AK5 som bättre än AK4 eftersom de flesta snabbare får eld i målet och kan begränsa verkan till där man vill ha den.

KSP90 är dessutom ett vapen som i SIB vida övertrumfar AK4 trots den mindre kalibern.

På längre avstånd föredrar jag absolut AK4 (gärna med optiskt riktmedel).

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av MD650 » 6 december 2011, 21:31

Krook skrev: MOUT/SIB är mer än bara anslagsenergi och penetreringsförmåga och med nuvarande metoder för rensning så finner jag AK5 som bättre än AK4 eftersom de flesta snabbare får eld i målet och kan begränsa verkan till där man vill ha den.

KSP90 är dessutom ett vapen som i SIB vida övertrumfar AK4 trots den mindre kalibern.

På längre avstånd föredrar jag absolut AK4 (gärna med optiskt riktmedel).
Som jag skrev tidigare... för- och nackdelar finns både med ak 4 resp. ak 5.
Personligen så föredrar jag ak5 i SIB.
:)

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Fredrik Andersson » 6 december 2011, 22:43

Krook skrev:MOUT/SIB är mer än bara anslagsenergi och penetreringsförmåga och med nuvarande metoder för rensning så finner jag AK5 som bättre än AK4 eftersom de flesta snabbare får eld i målet och kan begränsa verkan till där man vill ha den.
En annan aspekt som jag faktiskt inte tagit upp tidigare är att ak5 faktiskt upplevs som lättare av mig personligen. David-modellen med kort pipa, vertikalt främre handgrepp och rödpunktssikte är riktigt, riktigt tilltalande.

Men som jag påpekat flera gånger tidigare, för oss I NS kommer detta aldrig att bli verklighet så det är bara att försöka övertala sig om att man har det för ändamålet bästa vapensystemet i AK4:an.
Senast redigerad av 1 Fredrik Andersson, redigerad totalt 7 gånger.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Hans » 6 december 2011, 23:02

Stellan Bojerud skrev:En soldat sade "5,56 ändrar riktning om kulan träffar ett löv".
Det stämmer inte för SS109 även om jag vet att M193 fick kritik för liknande saker. Jag har aldrig skjutit M193 men jag tror att det är viktigt att inte angripa 5,56 på grund av hörsägen om M193 utan faktiskt ha fakta om hur SS109 fungerar innan man dissar kalibern.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Stellan Bojerud » 7 december 2011, 06:08

Anakronism?
Jag talar om förhållandena för 20 år sedan. Ni talar om begrepp som jag aldrig hört-

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Der Löwe » 7 december 2011, 08:49

Jag anser att det är direkt felaktigt att korta pipan på 5,56 karbiner. Deras verkan bygger på att kulan ska tumla vid anslag. Oavsett vad svenska politiker med vietnamn hysteri tycker om tumlande kulor så beror verkan av "höghastighetsvapen" på dels tumling och dels den "pumpsugeffekt" som ger svallskador i mjukdelar. när man kortar pipan så minskas Vo vilket minskar banhastigheten och därmed verkan i målet. Det har skett ett trendbrott när det gäller utveckling av nya karbiner där kalibern inte längre minskar utan snarar ökar. Det finns nya kalibrar i mellanskiktet mellan 5,56 och 7, 62 tillsammans med dessa "gamla" kalibrar i nya eller modifierade automatkarbiner. Ett exempel i länken.
http://www.remingtonmilitary.com/Firear ... s/ACR.aspx

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Fredrik Andersson » 7 december 2011, 14:05

Ja faktum är ju att till syvende och sist förväntas en projektil orsaka så stor stoppverkan i mänsklig vävnad som möjligt. Så krasst ligger det ju till.

De erfarenheter jag har av David-modellen är dock att den mer än väl fyller sin funktion och gör sitt jobb inom normala stridsavstånd (0-300 meter). Den kortare pipan har jag inte upplevt som något problem under dessa premisser.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av FredH » 7 december 2011, 18:33

Fredrik Andersson skrev:Ja faktum är ju att till syvende och sist förväntas en projektil orsaka så stor stoppverkan i mänsklig vävnad som möjligt. Så krasst ligger det ju till.

De erfarenheter jag har av David-modellen är dock att den mer än väl fyller sin funktion och gör sitt jobb inom normala stridsavstånd (0-300 meter). Den kortare pipan har jag inte upplevt som något problem under dessa premisser.
Nu blir jag lite nyfiken, när du skriver, att den fyller sin funktion och att du inte upplevt något problem. Menar du verkan i mål eller handhavande av vapen då?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av MD650 » 7 december 2011, 18:41

Dock har ju till del ak 5D visat sig vara lite för klen avseende avstånd.
Om jag förstått rätt så avvecklas ak 5D men det kan vara ett rykte.
:)

Tankspridd
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 18 juli 2010, 10:25

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Tankspridd » 7 december 2011, 19:20

Jag har en vag aning om att AK4 kommer överleva AK5 som ett vapensystem i Svensk tjänst

Det kommer ta väldigt lång tid att skjuta upp all den ammonution som finns till den ( och det är billigare än att störta den )

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Bjernevik » 7 december 2011, 21:56

Tankspridd skrev:Det kommer ta väldigt lång tid att skjuta upp all den ammonution som finns till den ( och det är billigare än att störta den )
Just mängden 7,62 ammunition är dock inget argument för AK4, eftersom den lika gärna kan användas av ksp 58B/B2/C2...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Hans » 7 december 2011, 22:21

Om vi försöker att strukturera det hela lite:

1) Fram till en sådär 1940-1950 så var förmågan att bekämpa mål på långa avstånd viktig, läs kilometern eller så
2) Typ då kom några smarta på att huvudelen av all eldhandvapenavändning skedde på betydligt kortare avstånd - läs upp till kanske 300m
3) Konservativa militärer ville inte gå riktigt hela vägen = 7,62x51. Andra gick längre, 7,62x39.
4) Sedemera kom slutsatser av SALVO m.m. och vi fick 5,56x45 och 5,45x39 (kopiering är en fin form av smicker)
5) Årgångar av värnpliktiga utbildades men sen bröt den eviga freden ut och vi (västvärlden) gick plötsligt ut i krig
6) Nu räckte det inte med en ren AK, för att träffa måste man ha julpynt på med riktiga sikten, främre grepp m.m.
7) Sedan blev ett avlägset bergslandskap stridfält, ser inte ut som Europa där tredje världskriget skulle ha avgjorts och plötsligt gäller inte 300m regeln längre, panik, vad göra
8) Min slutsats, vi skall inte skapa en armé som är enbart optimerad för strid i Afganistan
9) Visst, kläm in ett Psg 90 i skyttegruppen så någon kan verka på långt håll
10) Behåll korta AK 5'or för huvudelen
11) Lyssna inte för mycket på kaliberkåta jänkare även om en kompromiss mellan 5,56 och 7,62 kanske vore att föredra
12) Lyssna inte på Stellan som bara vill skjuta genom väggar :wink: (sorry, kunde inte låta bli, hoppas du ursäktar)

Mina 2 € cent (mindre värda nu, jag vet)

MVH

Hans

Skriv svar