Ak 4 vs ak 5

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av KoteGaeshi » 5 december 2011, 03:58

Fredrik Andersson skrev:Var på KFÖ i förra veckan. Jag hörde tissel och tassel om "AK 6", FM:s framtida huvudsakliga automatkarbin. Är det någon som vet hur tidsplanen ser ut för detta hemlighetsfulla vapen? Något om vilka specifikationer som FM letar efter?

Personligen tror jag att OM ett "Projekt AK 6" pågår så kommer vi att få se de första leveranserna 2032. På hösten. :roll:

Och våren 2033 beslutar riksdagen att den moderne soldaten bara behöver en 9mm pistol för att hävda rikets suveränitet varför AK 6 förrådsställs, skrotas eller skänks till Baltikum. :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av frodeh » 5 december 2011, 11:18

I likhet med Fredrik er jeg nysgjerrig på hva som er alternativene for et evt AK6, og spesielt hvilke tanker man gjør seg hva angår kaliber.
Jeg har merket meg en nokså gammel men i intensitet økende debatt i alle fall her på berget og i enkelte NATO-land om at overgangen til 5.56 ikke bare har positive sider. For de som er innvidd er det sikkert kjent stoff, men argumentasjonen tyder på at man i praksis ofte opplever lengre skyteavstander enn det som 5.56 fungerer optimalt innenfor (<300m har vært nevnt). Det har også vært hevdet at 5.56 har mindre stoppeevne enn 7.62 ved ikke-vitale treff på kortere hold, men dette er mer diskutabelt har jeg forstått.

Det skulle altså ikke forundre meg om vi vil se, både i Sverige og andre land, en gjeninnføring av kraftigere kalibre, om ikke til 7.62x55 så til noe i 6.5-7 mm-klassen.

Ofte sitert artikkel i denne sammenheng: "Taking back the infantry half kilometer"
Artikkelen tar for seg et bredt spekter av utfordringene med å gi infanteriet lengre våpenrekkevidde, men diskuterer nokså grundig kaliberutfordringene. (Vær obs på en nokså grov feil på s. 36 om MOA i fotnoten. 5MOA er IKKE 5 tommer på 500m)

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Fredrik Andersson » 5 december 2011, 12:48

Ju mer jag har diskuterat vapenfrågan med mina kamrater i Firman så har jag kommit till ett antal slutsatser.

7,62 är en effektiv kaliber och ak4 ett driftsäkert vapen. Den duger för att lösa de uppgifter som det svenska Hemvärnet kan komma att ställas inför. Å andra sidan så fungerar det liga bra med en hagelbrakare om du ska vakta en grind eller liknande. När vi nu arbetar med en modifierad version (ak4B) har vapensystemets livslängd utökats. Med kort kolv och Aimpointsikte är det en riktigt trevlig upplevelse.

Alternativet, ak5, har också sina föredlar givetvis. Annars hade ju aldrig Firman bytt vapensystem. Som jag ser det är tre saker som talar för femman:
- Du har tio skott extra i magasinet och hela bärsystemet är anpassat till femman.
- Du kan komprimera femman genom att vika in kolven när så krävs. En klar fördel vid fordonstransporter och liknande.
- Du arbetar med samma kalibersystem som övriga Försvarsmakten. Enhetligt är alltid eftersträvansvärt och förenklar verksamheten.

Jag ger mig inte in i en diskussion om vilken kaliber som är bäst eller sämst, det är lite som att diskutera vilken färg som är snyggast. Men hittills har jag varken i NS eller inom annan verksamhet inom FM haft behov av eldgivning över avstånd högre än kanske 3-400 meter. Jag kan mycket väl tänka mig att om du blir påskjuten utanför Masaar al Sharif eller liknande att avstånden är betydligt längre och att femman inte riktigt kommer till sin rätt där. Å andra sidan så undrar ju jag vilket vapensystem som egentligen fungerar bra när avstånden till insurgenterna i bland överstiger 5-600 meter?

Men om vi nu tittar på jämförelsen mellan fyran och femman så måste vi ju titta på vad fyran används till i dag. På de avstånd som HV/NS jobbar i dag så skulle femman fungera ypperligt och ha en del fördelar gentemot fyran (de extra skotten i magasinet t ex) men fyran fyller sin funktion.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Stellan Bojerud » 5 december 2011, 17:33

Ak 4 är överlägsen vid strid i bebyggelse p g a bättre genomslagskraft.

Tankspridd
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 18 juli 2010, 10:25

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Tankspridd » 5 december 2011, 17:42

Genomslagskraften kan vara både en nackdel och en fördel misstänker jag ( Med tanke på hur hus och lägenheter byggs idag )

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Fredrik Andersson » 5 december 2011, 19:00

Stellan Bojerud skrev:Ak 4 är överlägsen vid strid i bebyggelse p g a bättre genomslagskraft.
Å andra sidan kan jag uppleva fyran som lång och otymplig i trånga miljöer som ofta är verkligheten i MOUT/SiB.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av MD650 » 5 december 2011, 19:45

Fredrik Andersson skrev:
Stellan Bojerud skrev:Ak 4 är överlägsen vid strid i bebyggelse p g a bättre genomslagskraft.
Å andra sidan kan jag uppleva fyran som lång och otymplig i trånga miljöer som ofta är verkligheten i MOUT/SiB.
För- och nackdelar.
:)

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Fredrik Andersson » 5 december 2011, 20:38

Jo precis. Beroende på vem du frågar så får du förmodligen olika svar på vilken AK som är att föredra. Smaken är som bekant ofta delad.

Men jag har för mig att stadsskytte-förbanden höll kvar vid AK4 efter att övriga FM gått över till AK5 just med hänvisning till vad Stellan skriver om genomslagskraft.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av MD650 » 5 december 2011, 21:21

Fredrik Andersson skrev: Men jag har för mig att stadsskytte-förbanden höll kvar vid AK4 efter att övriga FM gått över till AK5 just med hänvisning till vad Stellan skriver om genomslagskraft.
Jo, det stämmer.
:)

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Krook » 5 december 2011, 21:53

Tankspridd skrev:Genomslagskraften kan vara både en nackdel och en fördel misstänker jag ( Med tanke på hur hus och lägenheter byggs idag )
Precis!
Det är inte bara fördelar med stor genomslagskraft.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Fredrik Andersson » 5 december 2011, 21:55

Har hänt mer än en gång att soldaterna har sprängt sig själva när de kastat blå "spräng" in i ett rum med gipsväggar utan att tänka sig för... :roll:
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av predator » 5 december 2011, 22:03

nu har jag inte varigt med på att storma ett hus men går man inte igenom hur huset är uppbyggd och vad väggarna är byggda av??

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Fredrik Andersson » 5 december 2011, 22:11

Nu glider vi bort lite från ak4/ak5-debatten men ändå:

I den bästa av världar hinner du kanske gå igenom och undersöka den byggnad du ska ta. Men som regel är det snabba inbrytningar och improvisation som gäller. Lokalerna är så gott som alltid okända och det blir inte lättare om det finns busar i lokalerna. Eventuellt kan du knacka i väggen du står intill för att undersöka om det är trä, gips eller betong. Men det innebär ju inte att du vet vad väggarna i intilliggande rum har när du kastar in en granat för att rensa.

Strid i bebyggelse är ett helsicke. Jag föredrar ett psg långt ute i skogen...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av predator » 5 december 2011, 22:15

vad är det man säger . första stridsplanen över inte första kontakt med Fi

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Stellan Bojerud » 5 december 2011, 22:54

MD650 skrev:
Fredrik Andersson skrev: Men jag har för mig att stadsskytte-förbanden höll kvar vid AK4 efter att övriga FM gått över till AK5 just med hänvisning till vad Stellan skriver om genomslagskraft.
Jo, det stämmer.
:)
Ja, det var inte så konstigt, för det var jag som då var chef för territorialförsvarssektionen. Jag lät genomföra jämförande truppförsök, som klart utföll till fördel för 7,62. En marginell fördel var även att stadsskytte och samverkande hemvärn kunde nyttja samma ammunitionstyper.

Skriv svar