På enstaka fotografier kan man se att vissa fordon som ingick i den svenska räddningsaktionen till koncentrationslägren var utrustade med tyska mörkläggningsstrålkastare och baklyktor för avståndshållning i konvoj av typ Notek.
Vet någon hur detta kan komma sig?
De vita bussarna
Re: De vita bussarna
Att man använder tyska prylar behöver väl inte betyda "köpt i Tyskland". Vi importerade ju varor från Tyskland, det var mer eller mindre DET ENDA land vi kunde importera ifrån.
Så man tager svensk buss i Sverige, utrustar'n med vad mörkläggningsbelysning som finns (Made in Germany) och åker. Till Tyskland, i detta fall, för räddningsuppdraget. Således: inget misstänkt i det hela.
Så man tager svensk buss i Sverige, utrustar'n med vad mörkläggningsbelysning som finns (Made in Germany) och åker. Till Tyskland, i detta fall, för räddningsuppdraget. Således: inget misstänkt i det hela.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: De vita bussarna
Vad det inte så att man inte ville avslöja vad syftet var?
En intressant tråd om bussarna förresten:
viewtopic.php?f=6&t=8631
Det var ett tag sedan denna tråd var aktuellt, men det är värt att länka till den.
Stefan
En intressant tråd om bussarna förresten:
viewtopic.php?f=6&t=8631
Det var ett tag sedan denna tråd var aktuellt, men det är värt att länka till den.
Stefan
Re: De vita bussarna
Tack för svar!
Fordonen jag sett utrustningen på har uteslutande varit i konvojen ingående lastbilar.
Jag har inte lyckats se om dessa varit tysk- eller svensktillverkade.
Jag funderade närmast på om det kunde vara så att tysken även tillhandahöll fordon, om svenskarna lånade/snodde övergivna tyska lastbilar efter vägen (även civila bilar hade åtminstone strålkastaren), eller om armén ställde upp med lastbilar som man tagit in från Tyskland innan kriget.
På de bilder jag sett av tyska militärfordon som importerats innan kriget har dock inga Notek-lampor synts till.
Lastbilar som tagits in från Norge och/eller Danmark är också en möjlighet.
Mvh!
Fordonen jag sett utrustningen på har uteslutande varit i konvojen ingående lastbilar.
Jag har inte lyckats se om dessa varit tysk- eller svensktillverkade.
Jag funderade närmast på om det kunde vara så att tysken även tillhandahöll fordon, om svenskarna lånade/snodde övergivna tyska lastbilar efter vägen (även civila bilar hade åtminstone strålkastaren), eller om armén ställde upp med lastbilar som man tagit in från Tyskland innan kriget.
På de bilder jag sett av tyska militärfordon som importerats innan kriget har dock inga Notek-lampor synts till.
Lastbilar som tagits in från Norge och/eller Danmark är också en möjlighet.
Mvh!
Re: De vita bussarna
Bussarna, lastbilarna och motorcyklarna som användes togs direkt från arméns förråd och det fanns inga tveksamheter från vare sig från de svenska eller tyska myndigheternas sida om syftet med aktionen. Av bilder att döma är lastbilarna och bussarna av Volvos tillverkning av arméns standardmodeller, ambulansbussar och vanliga lastbilar, motorcyklarna ser ut att vara Albin. Om det fanns tysktillverkade detaljer på fordonen är det en ren tillfällighet. Det tycks ha funnits en civil engelsk Humber med i karavanen, som ägdes och kördes av en av officerarna.
Lite kuriöst är att den vita färgen i all hast målades på just innan fordonen färjades över till Danmark. Detta på begäran av de allierade som hade blivit informerade om vad som var på gång genom en begäran från den svenska regerigen om att inte utsätta Rödakorskaravanen för krigshandlingar. Detta kunde förstås inte den allierade krigslednigen garantera. Det var så tajt att den sista bussen målades vit ombord på färjan till Danmark av medföljande målare.
Tillägg:
Senare ansluter en dansk avdelning till operationen, med egna fordon som kanske inte är av Volvos tillverkning.
Lite kuriöst är att den vita färgen i all hast målades på just innan fordonen färjades över till Danmark. Detta på begäran av de allierade som hade blivit informerade om vad som var på gång genom en begäran från den svenska regerigen om att inte utsätta Rödakorskaravanen för krigshandlingar. Detta kunde förstås inte den allierade krigslednigen garantera. Det var så tajt att den sista bussen målades vit ombord på färjan till Danmark av medföljande målare.
Tillägg:
Senare ansluter en dansk avdelning till operationen, med egna fordon som kanske inte är av Volvos tillverkning.
Re: De vita bussarna
Tack för ett mycket intressant inlägg!
Den danska avdelningen kan säkert ha haft tyska mörkläggningslampor.
I själva Tyskland hade även civila bilar strålkastaren på framskärmen och det kanske dom hade också i Danmark.
På ebay.de fanns det nyligen en kopia av en sån där noteklampa och i säljarens beskrivning stod det att den förmodligen var av svensk tillverkning och det verkade ju vara lite intressant.
På frågan om vilka belägg han hade för det svarade han att den som sålde den till honom hade sagt det så jag vet inte jag..
Det gjordes kopior av Noteks mörkläggningslampor i Tjeckoslovakien efter kriget och det är väl troligast att det rör sig om en sådan.
Mvh!
Den danska avdelningen kan säkert ha haft tyska mörkläggningslampor.
I själva Tyskland hade även civila bilar strålkastaren på framskärmen och det kanske dom hade också i Danmark.
På ebay.de fanns det nyligen en kopia av en sån där noteklampa och i säljarens beskrivning stod det att den förmodligen var av svensk tillverkning och det verkade ju vara lite intressant.
På frågan om vilka belägg han hade för det svarade han att den som sålde den till honom hade sagt det så jag vet inte jag..
Det gjordes kopior av Noteks mörkläggningslampor i Tjeckoslovakien efter kriget och det är väl troligast att det rör sig om en sådan.
Mvh!
Re: De vita bussarna
Hej!
Imorgon är det temadag om de vita bussarna på Armémuséum i Stockholm mellan kl. 11 och 16.
Så vet ni det
Mvh
Imorgon är det temadag om de vita bussarna på Armémuséum i Stockholm mellan kl. 11 och 16.
Så vet ni det
Mvh