Stealth

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Stealth

Inlägg av Patrik » 10 oktober 2002, 10:33

Satt och läste lite böcker om tyska bombplan, och då slog det mig - hur nu det egentligen hör ihop - vad hände egentligen med det där Stealthplanet som kraschade under kriget mot Jugoslavien.

Sköt verkligen juggarna ner det, eller var det mekaniska/mänskliga fel bakom det hela?

Vad det än nu var så måste det varit en rejäl propagandamiss för jänkarna som i princip framställt flygplanet som ett supervapen.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5036
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

F-117 nerskjuten

Inlägg av Battler » 10 oktober 2002, 10:44

Läckage inom NATO, en fransk officer blev gripen och anklagad för spioneri. Juggarna hade information om färdvägen och fyllt en dal med eldrör. Är färdvägen avslöjad hjälper det inte med stealthteknik, då räcker det med gammal WW II-teknik som lyssnarposter, luftvärnsstrålkastare och luftvärnskanoner.

MVH

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: F-117 nerskjuten

Inlägg av Patrik » 10 oktober 2002, 11:05

Battler skrev:Läckage inom NATO, en fransk officer blev gripen och anklagad för spioneri.
Har någon dom fallit i målet eller?

[uot€]Juggarna hade information om färdvägen och fyllt en dal med eldrör. Är färdvägen avslöjad hjälper det inte med stealthteknik, då räcker det med gammal WW II-teknik som lyssnarposter, luftvärnsstrålkastare och luftvärnskanoner.
[/quote]

Jo, men det måste ju ändå varit en rejäl näsbränna för US Airforce att deras flaggskepp och skrytbygge ändå blev nedskjutet.
Samt - kan man förmoda - att både Kina och Ryssland var snabba att ta del av informationen från vraket.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5036
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 10 oktober 2002, 11:17

Patrik skrev:Har någon dom fallit i målet eller?
Jag vet inte (kommer inte ihåg, skrev svaret bara direkt ur minnet, det har ju gått några år sen det hände)
Samt - kan man förmoda - att både Kina och Ryssland var snabba att ta del av informationen från vraket.
Man kan tänka sig att dalen och vraket bombades av mer synliga (B-52) plan, efter att piloten bärgats.

MVH

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 10 oktober 2002, 11:23

Battler skrev:Man kan tänka sig att dalen och vraket bombades av mer synliga (B-52) plan, efter att piloten bärgats.
På bilderna så brann vraket rejält iaf har jag för mig.
Men det fanns säkerligen saker kvar...

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5036
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 10 oktober 2002, 11:55

Jag spånade bara lite med tanke på att NATO hade luftherraväldet :D ...även jag blev nyfiken, så är det någon som har en länk i ämnet, så motages den tacksamt.

MVH

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 oktober 2002, 10:21

Hittade faktiskt lite bilder på den nedskjutna F-117:an. :)

Bild

Bild

Bild

Källa: F-117A Nighthawk

På de här bilderna, och några till så ser man att vraket inte verkar allt för förstört.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5036
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Nerskjuten F-117

Inlägg av Battler » 12 oktober 2002, 20:54

Patrik skrev:Samt - kan man förmoda - att både Kina och Ryssland var snabba att ta del av informationen från vraket.
Vraket ser inte så sönderslaget ut, kan tänka mig att de kan klia ryssland på gentjänster i utbyte mot att ryska tekniker får ta del av vrakresterna.

MVH

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 16 oktober 2002, 12:31

Det här var intressant läsning. Det är ingen som vet var man kan få mer info om NATO operationen 1999.
Träffade man några tanks eller var det bara skenmål.
Man attackerade även de man skulle skydda (flyktingar) hur många sådana incidenter inträffade?

Sonderling

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Inlägg av Haegg » 21 oktober 2002, 16:34

Jag har en rapport liggande någonstans där resultaten av NATOs bombningar granskas. Jag kommer inte ihåg nåra siffor nu utan återkommer med det när jag funnt rapporten.

Det jag kan säga ur minnet är att när man väl fick tillträde till Kosovo så kunde man konstatera att i stort sett all rapportering från piloterna hade varit mycket överdriven. Någon skrev att glädjerapportering upphöjdes till norm. Både det skrala resultatet och överdrifterna kan till stor del tillskrivas den höga operationshöjd som NATO-flyget var tvungen att operara på pga politiska begränsningar. Kombinerar man den höga flyghöjden med order att attackera ensilda stridsfordon m.m har man nästan lagt en beställning på misslyckande.

Skriv svar