Bomber som ser ut som leksaker

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av sonderling » 17 mars 2015, 12:06

Har inte sett den här tråden förrut endå har jag för mig att jag har diskuterat ämnet tidigare?
Sovjet släppte ner butterfly minor.http://en.wikipedia.org/wiki/PFM-1
Nånstans längs vägen har detta blivit leksaker.....har även sett anklagelsen mot USA att de ska ha gjort detta i Vietnam. Och då med kommentaren liknande det Hexmaster refererar till i början.
Jag tror inte ett dugg på att nån vapentillverkare avsiktligt gör bomber som ska likna leksaker (eller matpaket) men, ja ni vet hur ungar är. Allt är ju leksaker för dom.
Tänkte stryka detta då det inte tillför nått men ja det kanske ska vara kvar....

Men förvisso kan jag tänka mig individer som försåts minerar leksaker men det är en annan sak.

Tillägg: Nu såg jag Hexmasters eminenta faktoidsida i ämnet. Perfekt, den ska jag komma ihåg nästa gång nån "peacenik" uttalar sig. :)
Detta med Vietnam och dragosn teeth hade jag inte hört förrut. Utan det var föst på 00-talet i en krönika av Croneman som skroderade om sin FNL-ungdom. Intressant om propaganda-myten förekom innan Sovjet gick in i Afghanistan. Som att faktoiden ärvdes från vänstern till högern?

Sonderling
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 17 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av millgard » 17 mars 2015, 12:08

Sannolikt att det inte var en "leksak", tillverkad för det ändamålet. Däremot något som barn uppenbarligen plockade upp och lekte med...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Hexmaster » 17 mars 2015, 20:26

Spridda internationella trålningar ger samma AFP-text, som TT:s är direktöversatt från. Tippar att det inte är någon försåtminering utan den gamla myten ännu en gång.

Skriv svar