Bomber som ser ut som leksaker

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
map358
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 8 december 2003, 23:17
Ort: Sveriges framsida

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av map358 » 20 maj 2008, 16:10

Man kan nog utgå från att det är den amerikanska BLU-43 som är originalet och att den ryska PFM-1är en kopia.
Tog med länken till PFM-1 mest för att visa hur denna typ av substridsdelar ligger packade i kapslar. Det blir lättare att förstå varför de har just den form de har om man ser bilder av dem.

Det är förresten möjligt att jag minns fel om att det påstods i media att Dragon's Tooth var avsiktligt utformade att likna leksaker men i TV-reportage från kriget i Indokina talade man i alla fall om minor eller substridsdelar vilka av barn uppfattades som leksaker. Huruvida man påstod att det också var avsikten med dessa minor är jag inte helt säker på. Men jag tror det eftersom jag senare läste artikeln i Militärteknisk tidskrift med så stort intresse. Dock är jag säker på att det sades i svensk statstelevision att den ryska PFM-1 (även om man då inte visste dess namn visade man bilder av den), när den användes i Afganistan, var tillverkad för att likna en leksak och att jag avfärdade detta som trams eftersom jag visste varför Dragon's Tooth, och därmed även PFM-1, såg ut som de gjorde. (Hade ett par fruktlösa diskussioner i ämnet med några inkokta pacifistpjattar på jobbet.)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Hans » 20 maj 2008, 20:42

Intressant tråd.

Att barn skulle var målet för krigföring och liknande har hävdats sedan Biblisk tid, bokstavligt talat, i propagandan.

Jag tror inte heller ett smack på serieproducerade sprängladdade leksaker tills jag ser en och knappt då. Sen kan naturligtvis morbida individer vid tillfälle ha försåtminerat olika saker däribland leksaker.

Jag tycker att det är viktigt att man har skillnanden klar för sig mellan substridsdelar och minor (det har så gott som alla här men inte allmänheten). Idag inbillar jag mig att så gott som alla tragiska olyckorna idag händer då barn hittar odetonerade substridsdelar.

Blingångare är farliga och har alltid varit. Rör inte okända föremål. Utan att avdramatisera tragiken så är naturligtvis uppfostran en viktig del. Första steget för att spara liv är ju en "folkupplysningskampanj" i drabbade områden innan man börjar med att hitta en syndabock. Hur lång var nu halveringstiden på utarmat uran, i pressen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av J.K Nilsson » 22 maj 2008, 11:32

map358 skrev:vilka av barn uppfattades som leksaker.
Vad uppfattar barn inte som leksaker?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Hans » 14 september 2008, 20:35

Relaterat, i https://www.visier.de/1566.html nämns kolbitar som är laddade med sprängämne för att detonera i lokomotiv eller i kaminer.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Hexmaster » 6 oktober 2008, 13:44

Sådär:

http://www.faktoider.nu/leksaksbomber.html

Kommentarer? - Ska även be att få tacka för alla hittills.


Not: Jag citerade en rapport från "Helsinki Watch" vari den afghanska regimens uppvisning av imperialisternas "instruments of terror" nämns. Den organisationen kände jag inte till, men det var den som 1988 omorganiserades till den betydligt namnkunnigare Human Rights Watch. Jag hittade även belägg för att Reagan skulle ha kritiserat ryssarnas "bombs disguised as toys" vid samma tid, uppenbarligen ovetandes om att det var frågan om en kopia av en amerikansk konstruktion.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Faktoid

Inlägg av Hans » 6 oktober 2008, 14:27

Det blev väl bra, saknar bara;
Hans skrev:Att barn skulle var målet för krigföring och liknande har hävdats sedan Biblisk tid, bokstavligt talat, i propagandan.
:wink:

MVH

Hans

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Stefan » 11 oktober 2008, 15:00

Hexmaster skrev: Jag vill gärna läsa in en god dos ironi i formuleringen "apparently produced"

Engelskans produced är ett vidare begrepp än "tilllverka". Kan också betyda "ta fram". Så t.ex. kortspelare producerar ett visst kort med jämna mellanrum...
så uttrycket behöver på intet vis varit en underförstått ironi.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Hexmaster » 11 oktober 2008, 16:57

Stefan skrev:
Hexmaster skrev: Jag vill gärna läsa in en god dos ironi i formuleringen "apparently produced"
Engelskans produced är ett vidare begrepp än "tilllverka". Kan också betyda "ta fram". Så t.ex. kortspelare producerar ett visst kort med jämna mellanrum...
så uttrycket behöver på intet vis varit en underförstått ironi.
Betydelsen "tillverka" tänkte jag inte ens på, ironin jag tänkte mig var i ordet "apparently".

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Stefan » 11 oktober 2008, 17:20

På tal om de israeliska clusterbomberna.

Clusterbombernas dåliga rykte kommer sig från tiden när de innebar även specialsplitter som dessutom var ytterst skört och bröts av i kroppen när kirurgerna skulle avlägsna dem. Allt för att binda fiendens sjukvårdsresurser så mycket som möjligt. Använt flitigt i bombningar mot Nordvietnam. (hoppas det är ytterligare en myt i kön för att avfärdas).


De israeliska clusterbomberna ifråga var alltså visserligen inga trevligheter, men INTE dylika djävulska anordningar.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av tryggve » 11 oktober 2008, 18:54

Hexmaster skrev: Här är det alltså Israel som tillskrivs leksaksbomber, och därmed skurk-rollen. (Det största felet som görs är väl antagandet, att folk enbart sprider osanningar med flit. Men det kan vi ju lämna därhän i just detta sammanhang.) Det vore intressant att läsa mer om dessa bombningar, såväl faktiska uppgifter som (förvrängda?) återgivningar.
Ren kuriosa: jag läste om första Hamiltionboken "Coq Rouge" i somras, och där besöker ju Hamilton ett flyktingläger i Libanon och pratar med en svensk läkare som arbetar där. När läkaren pratar om sitt jobb så är även detta med barn som skadas av leksaksbomber en del av denna vardag...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Hexmaster » 11 oktober 2008, 21:45

Stefan skrev:Clusterbombernas dåliga rykte kommer sig från tiden när de innebar även specialsplitter som dessutom var ytterst skört och bröts av i kroppen när kirurgerna skulle avlägsna dem. Allt för att binda fiendens sjukvårdsresurser så mycket som möjligt. Använt flitigt i bombningar mot Nordvietnam. (hoppas det är ytterligare en myt i kön för att avfärdas).
Låter inte helt osannolikt, om man säger så. Men man vet ju aldrig. Någon som känner till detta? - Påminner förresten om ett tips jag fick, minns inte om jag eller någon annan skrivit om detta på forumet tidigare:
Under Vietnamkriget gick ett rykte att USA använde stridsdelar som man med avsikt gjort sådana att de skapade splitter av plast, avsedda att inte kunna upptäckas med röntgen. Avsikten skulle vara att skada utan att döda, och att skada så att röntgen inte kunde användas för att söka upp splittren i en kropp.
Tryggve; glänsande tips! Coq Rouge gavs f.ö. ut 1986, eller rätt nära såväl Afghanistan-ryktena som uppgiften om just de israeliska bombningar jag citerade för några inlägg sedan.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Blixten » 11 oktober 2008, 22:01

Stefan skrev:På tal om de israeliska clusterbomberna.

Clusterbombernas dåliga rykte kommer sig från tiden när de innebar även specialsplitter som dessutom var ytterst skört och bröts av i kroppen när kirurgerna skulle avlägsna dem. Allt för att binda fiendens sjukvårdsresurser så mycket som möjligt. Använt flitigt i bombningar mot Nordvietnam. (hoppas det är ytterligare en myt i kön för att avfärdas).


De israeliska clusterbomberna ifråga var alltså visserligen inga trevligheter, men INTE dylika djävulska anordningar.
Brukade det inte heta att M-16 var ett sk höhghastighetsvapen vars kulor var tänkta att skada utan att döda av samma anledning? Myt det också? (Ursäkta generalisering av topic)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av J.K Nilsson » 12 oktober 2008, 00:03

Myt , myt och myter. :roll:

Vilket föremål som helst är en leksak för barn, pappas plånbok, pappas bilnycklar, hunden, egna småbilar, övriga dedikerade leksaker och i tragiska fall även laddade skjutvapen. Att vapen och blindgångare med fantasifulla konstruktioner kan uppfattas som leksaker ser jag inte som något otroligt. Någon måste producera åtminstånde bilder där man kan se att syftet varit att replikera leksaker och inte varit föremål för utveckling i aerodynamik eller andr trevliga grejor.

Varför skulle man bemöda sig att skapa "Specialsplitter" genom att utveckla bombkroppar som kan hålla ihop, fragmenteras på rätt sätt för att vid operation brista om kirurgen petar på dom? Känns som direkt motstridiga krav. Dessutom så spelar det ingen roll om kirurgerna i krigsjukhuset har mycket att göra med enskillda patienter eller inte. En normal stridsskada medför långvarig konvalecens och vilken sjukvårdsorganisation som helst kommer att bli mättad under ett normalt krig.

Anledningen till M-16 är vikten, jag snor Larssons inlägg från ett annat forum:
Larsson skrev: 4 magasin ter sig som tämligen anorektiskt för en skyttesoldat.
Men låt oss utgå från AK4 och AK5 vilket inte är orimligt då AK5
väger ungefär som en HK33 och använder stålmagasin, precis som AK4.

AK5 med 4st magasin väger då 4,5kg+3x0,6kg=6,3kg
Ak4 vid samma totalvikt ger då 2st magasin.

D.v.s. 120 vs. 40 patroner.

AK5 med 8st magasin väger då 4,5kg+7x0,6kg=8,7kg
Ak4 vid samma totalvikt ger då 5st magasin.
D.v.s. 240 vs. 100 patroner.

AK5 med 12st magasin väger då 4,5kg+11x0,6kg=11,1kg
Ak4 vid samma totalvikt ger då 8st magasin.
D.v.s. 360 vs. 160 patroner.

Vid samma totalvikt så ger alltså AK5 (i fallen 4 till 12 magasin för AK5)
mellan 2,25 och 3ggr så mycket medförd ammunition som för AK4.
Att M-16:s ammunition skulle vara konstruerad för att svårare skada fienden utan att döda denne så vore det uppriktigt sagt dumt att beväpna soldater som skall verka i djungel med det vapnet.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Wooster » 14 oktober 2008, 10:35

Att vapen konstrueras för att skada snarare än döda har ju också delvis sitt ursprung i de internationella konventionernas andemening att man inte skall bruka mer våld än som krävs för att försätta motståndaren ur stridbart skick - till exempel en av anledningarna till att bara helmantlad ammunition är tillåten. Därmed inte sagt att man skall maximera lidandet, det förbjuds uttryckligen i Haag-konventionens 23 artikel.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Hans » 17 mars 2015, 10:50

Bomb i leksak dödade pappa och barn

En bomb som placerats inuti en leksak dödade en pappa och två av hans barn när den exploderade i deras hem i byn Bishigram i nordvästra Pakistan.

En bomb som placerats inuti en leksak dödade en pappa och två av hans barn när den exploderade i deras hem i byn Bishigram i nordvästra Pakistan.

Den 35-årige mannens tre barn hittade leksaken på gatan och tog hem den för att leka med, enligt den lokale polischefen.

Det är oklart var sprängladdningen kommer ifrån. Många pakistanska barn, i synnerhet i de oroliga nordvästra delarna av landet, har tidigare mist sina liv när de lekt med föremål de trott varit leksaker men som sedan visat sig vara sprängladdningar. Sovjetiska styrkor släppte också ner leksaksliknande bomber under invasionen av grannlandet Afghanistan under 1980-talet.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/bomb-i ... -och-barn/

Tja, vad skall man tro?

MVH

Hans









TT

Skriv svar