AK 5...bra eller dålig?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

AK 5...bra eller dålig?

Inlägg av Svempa » 1 oktober 2002, 17:14

Tja gott folk!

Tänkte vi skulle debattera AK 5 ett tag.

Min efarenhet av detta vapen är att det duger - men det kunde vara mycket bättre. Det jag speciellt tänker på är kombinationen AK 5 + vapenfett 101 + kyla. Det spelade fan ingen roll hur mycket man torr-torkade vapnet...det fanns alltidd en liten klutt fett som stelnade och gjorde det obrukbart... Dessutom tycker jag gasläge 2 är alldeles för snålt tilltaget...detta skulle kunna avhjälpas om man borrade upp gaskanalen någon millimeter till - varför har man inte gjort det?
Nu har jag visserligen inte prövat den nya smörjoljan CLP - så den kan jag inte uttala mig om - men jag hoppas den är mycket bättre än 101:an...

Vad är era erfarenheter med detta vapen?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 1 oktober 2002, 18:23

Min erfarenhet av Ak5:an säger mig att det i grunden är ett mycket bra vapen, även om den har vissa svagheter.

Vad gäller vapen och vapenfett, så använde jag bara det vid vård av vapnet. När jag var klar med vården så oljade jag istället in vapnet med 042.
Vidare så fettade jag vid vård in vapnet snålt på insidan.
Detta gjorde att det var enklare att få bort fettet innan jag plockade ihop det.

Åter till vapnet ifråga.

Det som är bra med vapnet är f.f.a. tillförlitligheten.
Så länge det finns ammunition i vapnet och man genomför handgreppen på rätt sätt, så kommer det säga pang i framändan när man trycker in avtryckaren.

Svagheterna är att den är väl tung, att den saknar sistaskottspärr och att den saknar ett ickeförstorande optiskt sikte.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 oktober 2002, 18:34

Under försöken i slutet av 70-talet och början av 80-talet gjordes det ett antal försök med olika typer av ak.
Man provade bl.a. vapen med sista skotts. och treskottsspärr men det föll främst på att den fungerade inte speciellt bra samt av ekonomiska orsaker.

Om man jämför med AK 4 så är den robustare och mindre benägen till eldavbrott.
Nu har man iofs fått bort de flesta barnssjukdomar på AK 5 som dåliga magasin,dåliga magasinsspärrar m.m.


:)

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 1 oktober 2002, 18:47

Visserligen bör jag väl tillägga att just mitt exemplar av sagda ryssdödare blev indraget efter några månader då Bofors upptäckte att det var något fel på den delserien....tyvärr måste jag säga att jag fortfarande är lite skeptisk till dess tillförlitlighet.

Ni andra som tycker den är helt OK - har ni prövat den under riktiga vinterförhållanden?

Dessutom - vid lösskjutning....glöm "automat"-delen i ordet "automatkarbin"...det var tammefan enkelskottsmekanism! Vissa säger att det beror på att man inte har skruvat i löskjutningsanordningen tillräckligt hårt - men jag vet inte....fungerade gjorde det inte...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 oktober 2002, 18:54

Svempa skrev:
Ni andra som tycker den är helt OK - har ni prövat den under riktiga vinterförhållanden?

Yepp och den fungerar. Har genomfört skjutningar vid -28 och det var inga problem.

:)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 1 oktober 2002, 19:08

Funkar även vid -42, till skillnad mot sgt Larsson.

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 19 augusti 2002, 21:04
Ort: Jkpg men bor i Kalmar

Inlägg av Johan S » 1 oktober 2002, 21:29

Bara att "dränka" in den i T-röd så funkar den alldeles utmärkt även om det är riktigt kallt.
//Johan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 1 oktober 2002, 21:32

enda nackdelen är det otroligt tönttiga ljud som frambringas vid lösskjutning... Annars tyckte jag att den var en trevlig liten nätt puffra.

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 1 oktober 2002, 21:40

Johan S skrev:Bara att "dränka" in den i T-röd så funkar den alldeles utmärkt även om det är riktigt kallt.
//Johan
Jo - men den brinner rätt bra efter det också! Kul grej som hände en av mina soldater....han löste upp den i sprit 35 - två sekunder efter det blev det eldöverfall...........gissa om det vapnet brann!!!!!!!!

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 1 oktober 2002, 21:47

Hur som helst - det verkar som om just mitt vapen var ett så kallat måndagsexemplar. Hoppas resten av bössorna är bättre!

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 1 oktober 2002, 22:03

Jag har använt AK5 under två vintermissioner i Bosnien.
Jag hade aldrig några problem med mitt vapen.

Förnärvarande arbetar jag som instruktör på Ing2 och är mitt uppe i grundutbildningen av värnpliktiga.
Jag har inte heller där upptäckt några brister som inte berott på handhavandefel.

Ditt argument om att den inte fungerar att skjuta automateld med vid lösskjutning kan jag dementera.
Det fungerar ypperligt väl, den troliga orsaken var nog som du själv påpekade att du inte skruvat i lösskjutningsanordningen ordentligt.

Thord

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 1 oktober 2002, 23:25

Jag tyckte att jag hade skruvat i den ordentligt, men vad vet man...man måste ju rucka lite fram och tillbaka för att säkringsclipsen skall hitta ett hål i flamdämparen...Detta upplevde jag som ett mindre problem. Vad jag däremot inte gillade var att jag fick eldavbrott lite då och då under väldigt "mjuka" vinterförhållanden (mellan 0 och minus 5) med gasläge 1. Mig veterligen skall gasläge ett gälla fram till någonstans kring minus 10, eller vid kraftigt smutsat vapen. Detta var dock innan CLP hade kommit ut på förband.

Hur upplever ni som använt CLP att det fukar? Är den så bra som 'reklamen säger'?

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 1 oktober 2002, 23:30

Som ett litet tillägg:

När jag ryckte in fick jag + hela KBS ut sprillans nya AK5:or. Halva den serien som vi fick ut blev återkallad efter ett tag då Bofors hade upptäckt något fel i tillverkningen - detta kan kanske stödja mitt antagande om att just min AK var ett måndagsexemplar. Hur ser det ut på förbanden nu? Händer det att Bofors kommer och vill ha tillbaka vissa serier av vapen fortfarande?

Vad jag vet hade Bofors en hel del barnsjukdomar med just detta vapen - vet någon om alla dessa är åtgärdade nu?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 oktober 2002, 07:16

Svempa skrev:Som ett litet tillägg:

När jag ryckte in fick jag + hela KBS ut sprillans nya AK5:or. Halva den serien som vi fick ut blev återkallad efter ett tag då Bofors hade upptäckt något fel i tillverkningen - detta kan kanske stödja mitt antagande om att just min AK var ett måndagsexemplar. Hur ser det ut på förbanden nu? Händer det att Bofors kommer och vill ha tillbaka vissa serier av vapen fortfarande?

Vad jag vet hade Bofors en hel del barnsjukdomar med just detta vapen - vet någon om alla dessa är åtgärdade nu?
Ak 5 hade ett antal barnsjsukdomar som dåliga magasin.dålig magasinsspärr, spärren till kolven var för klen, säkringen var för klen och fel"vinklad" + en massa till.
Nu har man däremot lyckats få bort allt detta och Ak fungerar bra.

Det låter helt rimligt det du säger om "måndagsexemplar". Det var ett antal serier som det var problem med och fick skickas tillbaka.


:)

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 2 oktober 2002, 08:12

Tjena. Min erfarenhet av AK-5:an är bara bra. Under min värnplikt så kan jag bara komma ihåg att vapnet fick eldavbrott en gång. Och då under en vanlig skjutning. Aldrig några problem med automat eld var sig med lös eller skarp ammunition. Sedan såg jag att någon tyckte vapnet va tungt ? 4,5 kg med mag. Det är väl knappast särskilt tungt ? Jag hade tur att slippa testa detta vapen under "riktiga" vinterförhållanden, jag tror att vi hade 10- som mest. Jag upplevde heller aldrig några problem med vapen fettet. Saken är den att jag kan inte komma på något problem alls. Men vi kanske bara hade tur och fick en bra sändning allihop. Ibland kan det ju vara så att det inte är vapnet det är fel på, utan på handhavandet :wink:

Micke

Skriv svar