Testskjutning: USS Howards vapensystem vs små snabba båtar
Testskjutning: USS Howards vapensystem vs små snabba båtar
Måhända av intresse för båtmaffian, och en ganska intressant video med tanke på rapporteringen för ett tag sedan om iranska båtar som närmat sig amerikanska örlogsfartyg.
Jämför videon ovan med videon på de iranska båtarna nedan:
Jämför videon ovan med videon på de iranska båtarna nedan:
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Var de överhuvudtaget någon som träfffade?Thord Wedman skrev:Vet man något om vilka avstånd bekämpningen genomförs på?
Det ser ju ut att vara ganska nära på videon men man kan bli lurad av kamerasikten.
Tycker det är oroväckande mycket missar, många salvor som ligger kort eller som ligger bakom eller framför mål med sidofart.
/Thord
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Vid skjutövningen - fick jag intrycket 750-1000 meter - och med dålig 'framförhållning' av skyttarna.Vet man något om vilka avstånd bekämpningen genomförs på
Vi den aktuellare videon, irriterade [rasistisk kommentar bortplockad] racerbåtar betydligt närmare....i ett fall knappast mera än 2½ - 3 skeppslängder. Då träffchanserna borde ha tiofaldigats
Varjag
Jmfr med vår 57a som skjuter 3p zonrör
avståndszonrör
Komhigåg att 20mm Phalanx inte är konstruerad för FIACs utan robotar som flyger mot, vilket ställer till en hel del för eldledning mm. På närmare håll borde finkalibrigare vapen som ksp och 12,7ksp vara valet och kanske handriktade Bushmaster kanoner. Royal Navy har för problemet monterat gatling kanoner på relingen för kompletera befintliga kanoner.
Man har insett framförallt Phalanx begränsingar och därför bla införskaffat 57an. I höstas provade man seasparrow mot denna typ av små mål.
Globalsecurity länk

avståndszonrör
Komhigåg att 20mm Phalanx inte är konstruerad för FIACs utan robotar som flyger mot, vilket ställer till en hel del för eldledning mm. På närmare håll borde finkalibrigare vapen som ksp och 12,7ksp vara valet och kanske handriktade Bushmaster kanoner. Royal Navy har för problemet monterat gatling kanoner på relingen för kompletera befintliga kanoner.
Man har insett framförallt Phalanx begränsingar och därför bla införskaffat 57an. I höstas provade man seasparrow mot denna typ av små mål.
Globalsecurity länk

Vad jag vet så är det bara Visby korvetternas 57:a som kan använda 3P ammunition, och de är inte i tjänst ännu.Psilander skrev:Jmfr med vår 57a som skjuter 3p zonrör
Från wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Phalanx_CIWS:Psilander skrev:Komhigåg att 20mm Phalanx inte är konstruerad för FIACs utan robotar som flyger mot, vilket ställer till en hel del för eldledning mm.
-citat-
"The Block 1B PSuM (Phalanx Surface Mode, 1999) adds a forward looking infrared (FLIR) sensor to allow the weapon to be used against surface targets. This addition was developed to provide ship defense against small vessel threats and other "floaters" in littoral waters and to improve the weapon's performance against slower low-flying aircraft. The FLIR's capability is also of use against low-observability missiles and can be linked with the Rolling Airframe Missile system to increase RAM engagement range and accuracy. The Block 1B also allows for human intervention to identify and target threats."
-slut citat-
På militaryphotos.net pratar man om mkt större avstånd vad gäller denna video, i ett fall om 6500 yards: http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... p?t=127316
/Per
Jag är också medveten om att våra 3p kanoner ej är helt driftsatta ännu, men vanlig zonrörs kulspräng funkar ju också, eller med direktanslag.
Phalanx må fått ett extra sikte men inget är gjort med hydralik och eldledning för just öka möjligheten att slå sidflygande mål, den helt enkelt inte byggd för det. Den fortfarande ett vapen primärt för luftmål som flyger mot, och på det r den bra, om än lite klen.
Phalanx må fått ett extra sikte men inget är gjort med hydralik och eldledning för just öka möjligheten att slå sidflygande mål, den helt enkelt inte byggd för det. Den fortfarande ett vapen primärt för luftmål som flyger mot, och på det r den bra, om än lite klen.
- Olof Larsson
- Medlem
Hur är det där med att skjuta varningsskott innan man går över till skarp ammunition vid sådana här situationer?
I Psilanders länk till discovery om Bofors 57mm mk110 så står detta:
Ett tecken åtminstone jag skulle ha tagit som att de inte är särskilt nöjd med min närvaro.
I Psilanders länk till discovery om Bofors 57mm mk110 så står detta:
I översta videoklippet tycker jag det verkar som om de skjuter ett antal varningskott i början. Först träffar skottsalvan framför båten, sedan bakomför, för att sedan gå framför igen.57mm Gun
Based on the Bofors MK 3 naval gun,
this new improved gun fires 57mm Mk295 ammunition
with 6-mode programmable capability. In an
escalating or multi-threat scenario, th type
of round can be switched out- for example,
from warning to live fire- in 2,7 seconds.
The mount carries 120 rounds in two independent
60-round magazines.
Ett tecken åtminstone jag skulle ha tagit som att de inte är särskilt nöjd med min närvaro.
Senast redigerad av 1 Vargas, redigerad totalt 21 gånger.