Störtbombare vs. skepp

Skriv svar
Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 6 november 2007, 10:23

varjag skrev:
Stukan ser verkligen som en slagskeppsmördare
Chaotica - jag är ledsen att vara glädjedödare IGEN.. :(

Men jag kan inte erinra mig ett enda slagskepp som sänktes av störtbombplan :roll:, Varjag
Menar du globalt, varjag? Vill erinra mig att 12-13 slagskepp sänktes av flyg, utdelades nådastöten i samtliga fall av torpedplan?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 6 november 2007, 11:04

Spontant

USS Arizona bombades till döds, en konverterad slagskeppsgranat flygfälldes ner i hennes ammonutionsdurk.(visserligen höghöjdsbombare)
Yamato exploderade efter bombträff i förliga tornet (många bäckar små - 18 bomber och 19 torpeder bidrog till hennes sänkning)
Marats botten blåstes ut vid Krohnstadt av en stuka och ställde sig på botten

Alla japanska hangafartyg som sänktes vid Midway slogs ut av störtbombare.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 november 2007, 11:40

nådastöten i samtliga fall av torpedplan?
Vad beträffar slagskepp i rum sjö - ja! Marat och Arizona var 'sittande ankor' i hamn.
Vad beträffar Psilander...
Yamato exploderade efter bombträff i förliga tornet
så disputerar jag det. Magasinsexplosionen som till slut 'knäckte hennes rygg' - orsakades inte av en störtbombare - utan av bränder som härjade okontrollerade, efter otaliga torped- och bombträffar.....
det var det aktra tornets magasin - som detonerade och förintade jätten....

http://www.pbs.org/wgbh/nova/supership/last.html

...vilket bekräftas av det studium av hennes vrak som gjorts...

http://www.warship.get.net.pl/Japonia/B ... eck_02.gif

Sen har vi den italienska ROMA - hon sänktes av en Fritz-X glidbomb - ett pansarbrytande monster med betydligt högre FART än en frifallande kluns. Som träffade ett slagskepp med ngt bristfälligt pansar :roll: . Den brittiska WARSPITE - överlevde TVÅ Fritz-X-ar - men det var nära ögat....Varjag

Hangarfartyg - var ngt helt annat, tunnskaliga ägg - med massvis med brännbart under skalen.

Varjag

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 7 november 2007, 22:39

Marat gick väl aldrig för egen maskin igen, det skulle jag räknba som en sänkning, eller åtminstone permanent urståndsättande.

varjag
Saknad medlem †

Sittande Ankan - Marat

Inlägg av varjag » 8 november 2007, 13:01

[quote="von Adler"]Marat gick väl aldrig för egen maskin igen, det skulle jag räkna som en sänkning, eller åtminstone permanent urståndsättande.[/quote

Jag erkanner att Marat t r o l i g e n med en saan traff, hade omkommit i rum sjo - men 'satte sig paa leran' under kolen. Aa andra sidan hade Rudel & Co knappast haft saan traffsakerhet mot en rorligt maal :roll: . Marats vidare oden ar omstridda - men hon blev ett 'flytande batteri' och minst tvaa av hennes torn - kunde deltaga i slaget om Leningrad och Oranienbaum. 'Flytande' ar en flytande term - troligen flyttades hon med bogserbaatar, efter reparationer och lanspumpning av skadade kompartement.
Varjag

Användarvisningsbild
Threviel
Medlem

Inlägg av Threviel » 9 november 2007, 17:39

Och Vasa sjönk inte eftersom masterna fortfarande stack upp ovanför vattenytan?

För övrigt sänktes både Limnos och Kilkis av Stukas.

(edit) De var inte mycket till slagskepp, omoderna och oanvändbara, men ändå slagskepp.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 9 november 2007, 20:21

Threviel skrev:För övrigt sänktes både Limnos och Kilkis av Stukas.

(edit) De var inte mycket till slagskepp, omoderna och oanvändbara, men ändå slagskepp.
Och de var under gång till sjöss? :wink:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 9 november 2007, 21:26

Nu blir det spännande - hur skall Varjag komma ur det här?

MVH rethälsning :P :lol: :wink:

Hans

Användarvisningsbild
Urban
Medlem

Inlägg av Urban » 10 november 2007, 09:48

Bjernevik skrev:
Threviel skrev:För övrigt sänktes både Limnos och Kilkis av Stukas.

Och de var under gång till sjöss? :wink:
Båda låg i hamn i Piraeus. Var för övrigt pre-dreadnoughts och sedan 1935 var båda endast i tjänst som mer eller mindre stationära luftvärnsträningsfartyg (anti-aircraft training ships).

Bör ha varit enkla mål att sänka. Finns bild på Kilkis sittandes på botten med överbyggnad stickandes upp.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem

Inlägg av Urban » 10 november 2007, 09:57

Från boken Slagskepp under andra världskriget:

"Under ett massivt flyganfall mot Kronstadt den 23.1.1941 träffades slagskeppet av två 1000kg bomber, som orsakade att ammunitionen till torn 1 i det svåra artilleriet exploderade. Marat satte sig på botten efter att i realiteten ha spruckit i två delar. 325 man omkom, bland dem fartygschefen. Slagskeppet blev därefter aldrig återställt och användes som stillaliggande flytande batteri.
...
Torn 2 togs åter i tjänst den 3.11.1942 och skyddades i förliga hörnen av ett tillkommande tvärsgående skott vid spant 57 och genom att den uppkomna kassunen göts igen med betong. I januari 1944 var fartygets fulla deplacement 19500 ton, längden 127 m.."

Normalt sett 24230 ton resp ca 185m

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 november 2007, 12:41

Hans skrev:Nu blir det spännande - hur skall Varjag komma ur det här?

MVH rethälsning :P :lol: :wink:

Hans
Latt! Hade jag bara lagt orden 'i rum sjo' till....dessa bevingade ord...

Men jag kan inte erinra mig ett enda slagskepp som sänktes av störtbombplan
hade ni alla faatt ata 'humble pie' - liksom de overdrivna ryktena om Yamato's avrattning medelst stortbombare.....

Slagskepp - 'i rum sjo' var synnerligen haardknackta notter - mycket for haarda for stortbombflygare!!!!!
Varjag

Användarvisningsbild
Threviel
Medlem

Inlägg av Threviel » 12 november 2007, 12:59

Gjordes det några egentliga allvarliga försök?

Många av de äldre slagskeppen i världen var ju byggda före Skagerackslaget och modernisering var ju ite direkt något som alla skepp förunnades i mellankrigstoden. De skeppen borde ju vara tämligen känsliga för störtbombare. Jag tänker på R-klassen, Hood, De japanska skeppen förutom Yamato- och Nagato-klassen. Kanske de gamla italienska slagskeppen trots modernisering?

Någon som vet i hur stor utsträckning de gamla skeppen råkade ut för störtbombare?

PS. Jag var inte helt allvarlig med Kilkis och Lemnos. DS.

Användarvisningsbild
Chaotica
Medlem

Inlägg av Chaotica » 24 november 2007, 15:12

Slagskepp till sjös var synnerligen hårdknäckta nötter ...mycket för hårda för störtbombare?
Förstår faktiskt inte varför ett slaggskepp som ligger fullbemannat vid kajen är lättare att sänka än ett till havs?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 24 november 2007, 15:43

Det ligger stilla?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Chaotica
Medlem

Inlägg av Chaotica » 24 november 2007, 16:17

Såg en interjuv med en stuka pilot....Han berättade att de brukade förstöra T34or i full fart ....Gick till på följande sätt...Första stukan brukade träffa så nära att T34an slog runt ....Sätta en rova kallades det...Nästa stuka träffade.
T34=20kvm..25 knop?......KGV=7000kvm...28knop?
Med andra ord ett 350gånger större mål.
För en lekman framstår möjligheten för ett slagskepp att göra en undanmanöver ganska meningslöst.. :roll:

Skriv svar