Boforskanoner

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 5 november 2007, 11:38

1939 köpte A/S Norsk Hydro privat 10 pjäser från Bofors
Va 8O ?
Köptes för att 'doneras' till Norska försvaret, återförsäljas med vinst (!?) - eller eget bruk?, Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 5 november 2007, 11:46

varjag skrev:
1939 köpte A/S Norsk Hydro privat 10 pjäser från Bofors
Va 8O ?
Köptes för att 'doneras' till Norska försvaret, återförsäljas med vinst (!?) - eller eget bruk?, Varjag
Månne för att skydda viktiga egna anläggningar?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Stellan Bojerud » 5 november 2007, 12:32

tryggve skrev:
varjag skrev:
1939 köpte A/S Norsk Hydro privat 10 pjäser från Bofors
Va 8O ?
Köptes för att 'doneras' till Norska försvaret, återförsäljas med vinst (!?) - eller eget bruk?, Varjag
Månne för att skydda viktiga egna anläggningar?
Ändamålet var skydd av egna anläggningar. Fyra fasta pjäser vid RJUKAN och två fasta på HERÖYA. Fyra rörliga utlånade till armén för utbildningsändamål.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 5 november 2007, 12:40

Intressant Stellan! Vågar man gissa - att dom armén fick för 'utbildning' - i huvudsak utbildade Norsk Hydros egen Lv-personal?, Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Stellan Bojerud » 5 november 2007, 12:49

varjag skrev:Intressant Stellan! Vågar man gissa - att dom armén fick för 'utbildning' - i huvudsak utbildade Norsk Hydros egen Lv-personal?, Varjag
Utbildning både för armén och Norsk Hydro. Norska försvaret hade förutom tre fartygsmonterade 40:or endast de 8 som tillverkats i Belgien. Dessa fanns i april 1940 sålunda:

4 st Maskinkanonbatteriet i Nord-Norge, Narvik-Setermoen.
2 st vid KA Dröbak-Seiersten.
2 st vid KA Rauoy Fort

Av geografiskt-praktiska skäl användes de rörliga Norsk Hydro-pjäserna för utbildning.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 6 november 2007, 00:55

JohnT skrev:
Summa summarum,
Som jag har förstått det :
En Polsk order till Storbritannien kontrakterades via Bofors i Sverige även om det inte tillverkades i Sverige.(eller i alla fall godkänts av Bofors)
Eller så levererades ordern från flera håll, men kontraktet med slutkunden skulle vad jag vet alltid ha gått via Sverige.

Mvh
/John T
du har säkert rätt John, men alltså tvärtom just här. Ditt eget polska utdrag skriver tydligt att beställningen på 250 kanoner till GB var på uppdrag från Bofors, pga att de inte hade tillräcklig egen produktionskapacitet. Står det.

Min kommentar: För mig låter det troligt. Polen hade alltså en egen hygglig produktionkapacitet (som synes - i själva verket överraskande aktningsvärd!). Akilleshälen var att regeringen inte hade råd att göra tillräckligt stora beställningar för Polens egen armé.
Så tex vet jag att det moderniserade jaktplanet PSL 24 såldes enbart utomlands. Polen själv fick klara sig med äldre versioner.
Men dylika här beställningar och samarbete måtte skapat marginaler åt Polens egna inköp...


..........................

Vill återkomma till min Sudan-hypotes. Se det där med "politisk" i vid mening. Det kan minst lika gärna ha varit nån egen brittisk internpolitisk grej, för att kringgå årets budgetramar.
Eller svensk utrikespolitisk. Handel med vapen förekom och var vanlig som påpekades, men det kanske inte såg bra ut om det var JÄTTEMYCKET.
Nåt sånt.
Så då såg man till att dela upp kakan i flera bitar.

Alla visste nog hur det var fatt, men det stack inte i ögonen lika mycket.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 6 november 2007, 08:58

Apropå 37mm pv i brittisk tjänst så fördes en hel del av kanonerna över till de två pansarvärnskompanierna i den fristående Karpatiska Skyttebrigaden (Carpathian Rifle Brigade) av Fria Polacker som bl.a. slogs i Tobruk och vid Ghazala i Operation Crusader.

Jag har för mig de hade totalt 24 Bofors-pjäser.

Edit: Tittade igenom mina anteckningar igen, och det kan vara så att polackerna bara hade ett pansarvärnskompani i Tobruk, med 12 boforspjäser och 4 erövrade Italienska pjäser.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Polska pvkanoner

Inlägg av Stellan Bojerud » 6 november 2007, 09:28

1. Som ovan nämnts hade Polen inte råd att samtidigt bygga upp en starki rustningsindustri och samtidigt köpa moderna vapen. Man satsade på att först bygga upp industrin.

2. Detta med pvkan hos polska styrkor i Nordafrika var intressant. Tack!

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Ytterligare en "combo"

Inlägg av Stellan Bojerud » 6 november 2007, 12:22

1936 beställde Finland en 10,5 cm kanon som alternativt kunde förses med ett 15,2 cm haubitseldrör. Pjäsen levererades i januari 1940 och deltog både i vinterkriget som 10,5 cm kanon och fortsättningskriget både som 10,5 cm kanon och 15,2 cm haubits. Finsk beteckning 105 K/36 alt 105 KH/36.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 6 november 2007, 20:50

Stefan skrev: du har säkert rätt John, men alltså tvärtom just här.
Öhh, när du säger det så ser jag vad jag skrivt, och det blev ju helt bakvänt.
sensmoral - posta inget halv ett på måndagmorgnar..
Stefan skrev: Men dylika här beställningar och samarbete måtte skapat marginaler åt Polens egna inköp...
Absolut, och behovet av fria valutor var alltid större än tillgången,
så att tillverka 10 000 40mm granater av inhemskt stål gav dollar för att t ex köpa en Seversky P-35'a

mvh
/John T.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Bofors 40 mm lvakan m/36

Inlägg av JohnT » 6 november 2007, 21:00

Stellan Bojerud skrev: Den ovan avbildade skrivelsen beträffande 10 lvakan till England eller Egypten löste en liten gåta. Egypten beställde i mars 1938 från Bofors 32 st lvakan. Endast 10 synes ha levererats från MAVAG.

Resterande 22 (av vilka skrivelsen ovan handlar om 10) fanns i Bofors. Av dessa beslagtogs 8 den 22/12 1939 och 16 den 26/1 1940. Typen kallades m/36 P (E), där P står för Polen och (E) för England.
och
Stefan skrev: Säg att av politiska skäl var det obekvämt att leverera vapen till England omedelbart inför ett hotande krigsutbrott. Så tar man omvägen via nåt ofarligt land.

Får mig att tänka,
det var ju så att samväldesländerna var för sig förklarade Tyskland krig,
och aktiviteten att köpa Boforsvapen var hög sommaren 39.

Så säg att en Engelsman tänker och sätter Sudan som mottagare då Sverige skulle kunna leverera till ett Sudan som inte är i krig.
Låter inte helt otroligt men verkligen bara en hypotes.

Mvh
/JohnT.

Hvidtfeldt
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 november 2007, 21:40
Ort: Danmark

Inlägg av Hvidtfeldt » 9 november 2007, 22:09

Dette er et spændende emne.
Den danske hær anvendte med held sine 37 mm Bofors kanoner både d9.april 1940 og d.29.august 1943
På Tøjhus museet i København kan man se 2 danske og en svensk kanon.
Dansk M/37
http://img.photobucket.com/albums/v252/ ... G_0889.jpg
Dansk M/37 efter strid
http://img.photobucket.com/albums/v252/ ... G_0775.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v252/ ... G_0774.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v252/ ... G_0773.jpg

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Danska 37 mm pansarvärnskanoner

Inlägg av Stellan Bojerud » 10 november 2007, 14:09

1 st 37 mm kan m/34 D köpt 1934. Licens och 68 halvfabrikat köpta 1936-37. Fodfolkskanon M 34, 69 st. Sannolikt moderniserade till M 37-standard. De första hade stålekerhjul, men fick senare stål- eller aluminiumhjul.

4 st 37 mm kan m/36 D köpta 1937. Licens och 44 halvfabrikat köpta 1939-42. Fodfolkskanon M 37, 48 st.

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Inlägg av Öken-Erik » 11 november 2007, 22:58

Jag fick för flera år sedan ett antal diabilder från USA där två Bofors 37mm kanoner står som "gate posts" vid ett mindre museum (har inte namnet här just nu, återkommer med detta).
Dessa pjäser påstås (säkert helt korrekt) vara erövrade från tyskarna. Det intressanta är att hjulen mm visar på att det är danska pjäser men det finns ytterliagre en sak.
Längden på eldröret är betydligt längre än på dom "vanliga" pjäserna, jag har iofs för mej att danskarna tillverkade en del pjäser med en annan kaliberlängd.

Öken-Erik

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Stellan Bojerud » 12 november 2007, 06:52

Öken-Erik skrev:Jag fick för flera år sedan ett antal diabilder från USA där två Bofors 37mm kanoner står som "gate posts" vid ett mindre museum (har inte namnet här just nu, återkommer med detta).
Dessa pjäser påstås (säkert helt korrekt) vara erövrade från tyskarna. Det intressanta är att hjulen mm visar på att det är danska pjäser men det finns ytterliagre en sak.
Längden på eldröret är betydligt längre än på dom "vanliga" pjäserna, jag har iofs för mej att danskarna tillverkade en del pjäser med en annan kaliberlängd.

Öken-Erik
Enl uppgift L/50

Skriv svar