Basker inom Försvarsmakten

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 15 oktober 2002, 09:29

MD650 skrev:Det säger ju allt om Hemvärnet.
Mycket snack om krigsförband med FG 1-status, de ska ha den nyaste urtustning (skyddsväst, hjälm 90,skyddsmask 90 m.m.) som ändå aldrig används.
I slutändan handlar det om yttre attribut som uniformsdetaljer.
De "yttre attributen" är i sig ointressanta. Det som är intressant är att Försvarsmakten för en gångs skull drar Hemvärnet över samma kam som armén i övrigt.

När det gäller utrustning som inte används, vet jag inte vad du har stött på för hemvärnsförband. På mitt förband gäller buren stridsutrustning.

När det gäller krigsförband skulle jag vara mer orolig över kvalitén på de förband som idag grundutbildas.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 15 oktober 2002, 09:49

Bjernevik skrev: De "yttre attributen" är i sig ointressanta. Det som är intressant är att Försvarsmakten för en gångs skull drar Hemvärnet över samma kam som armén i övrigt.
Det skulle jag också tycka men tyvärr är inte verkligheten så.
Jag har träffat på alltför många hv-män där det viktigaste är uniform,antalet ptr man blir tilldelad (och gärna snika åt sig mer) och som nu basker. Naturligtvis finns det undantag.
Att Försvarsvarsmakten skall likställa hv med övriga armén genom att ge hv basker säger ju allt..... Attributen blir viktiga.
När alla hvmän lär sig att hantera sitt vapen så kan, kan jag ev. anse hv som trovärdigt.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 15 oktober 2002, 09:58

MD650 skrev:Jag har träffat på alltför många hv-män där det viktigaste är uniform,antalet ptr man blir tilldelad (och gärna snika åt sig mer) och som nu basker.
Det är bara att beklaga att du stött på sådana exempel. Lyckligtvis är det inte så överallt. För oss som är mer intresserade av att genomföra bra förbandsövningar än att spreja lösplugg i terrängen och som i flera år lagt ner ganska mycket tid på att få det så, är det trevligt med ett litet men dock tecken på att vi ändå räknas som en del av armén.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 15 oktober 2002, 10:15

Bjernevik skrev:
Det är bara att beklaga att du stött på sådana exempel. Lyckligtvis är det inte så överallt. För oss som är mer intresserade av att genomföra bra förbandsövningar än att spreja lösplugg i terrängen och som i flera år lagt ner ganska mycket tid på att få det så, är det trevligt med ett litet men dock tecken på att vi ändå räknas som en del av armén.
Instämmer med dig. Tyvärr finns det ju avarter överallt och det kanske är dom som märks. Ni som är seriösa hamnar i skymundan.

Mvh

:)

Cozmic
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 oktober 2002, 13:36
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av Cozmic » 15 oktober 2002, 13:30

Armén, en del av hemvärnet :) Nä skämt å sido! Även jag vill ha bort vapenfantasterna som bara bryr sig om antalet ptr osv. Men det går ju inte att komma ifrån att om det är en övning som är bra planerad m,m så e det ju alltid förbannat kul att damma lite lösplugg.. Eller??

Nubben
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 15 oktober 2002, 09:24
Ort: Finland

Basker inom Försvarsmakten

Inlägg av Nubben » 16 oktober 2002, 00:02

Tänkte anmärka lite igen på Jonas Ströms kommentar.
Den som han kallar marinens gröna är i de facto Kustjägarnas gröna. Den är likadan som de era kustjägare använder, om än märket eller vad det nu hette är ett annat. Kustjägarna i Finland hör sedan några år till marinen. Den baretten erhålls efter genomgången barettmarsch samt vissa övriga krav på fysisk kondition, skytte samt övrigt uppträdande.

För övrigt har även pansarstyrkorna i Finland svart barett, musikkåren ljusblå samt fallskärmsjägarna mörkröd.

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 28 oktober 2002, 13:07

Nubben skrev:Tänkte anmärka lite igen på Jonas Ströms kommentar.
Den som han kallar marinens gröna är i de facto Kustjägarnas gröna. Den är likadan som de era kustjägare använder, om än märket eller vad det nu hette är ett annat. Kustjägarna i Finland hör sedan några år till marinen. Den baretten erhålls efter genomgången barettmarsch samt vissa övriga krav på fysisk kondition, skytte samt övrigt uppträdande.

För övrigt har även pansarstyrkorna i Finland svart barett, musikkåren ljusblå samt fallskärmsjägarna mörkröd.
Jovisst, vill man utveckla det ännu mera så är det kustjägarnas gröna. Vill man gå ännu längre in i frågan så är det kustjägarna vid Nylands Brigad. Själv klarade jag av barettmarschen för ca. 2 veckor sedan och kraven för baretten är kraven följande:
- Avklarad barettmarsch
- 2800m i Cooper-testet
- 9 poäng i muskel- och konditionstestet
- Minst 6 träffar (bronsklass) i en viss skolskjutning (Innehåller liggande, knästående samt stående)
- 200m simning på 5min och 30 sekunder (varav 50m måste vara ryggsim).

Användarvisningsbild
Borstrand
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 oktober 2002, 01:09
Ort: Höllviken i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Borstrand » 29 oktober 2002, 19:50

har FN-soldater också olika färger på sina baskrar?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 29 oktober 2002, 19:57

Nej, de har bara den smurfblå baskern.

Användarvisningsbild
Borstrand
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 oktober 2002, 01:09
Ort: Höllviken i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Borstrand » 30 oktober 2002, 02:22

Ja ok....tänkte det.

Min far har nämligen varit det och han har bara den baskern.

Sören Norby
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 oktober 2002, 19:23

Inlägg av Sören Norby » 1 november 2002, 19:23

Borstrand skrev:har FN-soldater också olika färger på sina baskrar?
Tänker du på Kofor så har dom samma basker som GJ67.

Användarvisningsbild
Borstrand
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 oktober 2002, 01:09
Ort: Höllviken i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Borstrand » 1 november 2002, 19:37

Jag är inte så haj på militära uttryck, så kan du ta det igen på ett, för mig, mer begripligt sätt. tack :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 november 2002, 20:25

Sören Norby skrev:
Tänker du på Kofor så har dom samma basker som GJ67.
KFOR har en mörkbrun basker medan förutvarande GJ 67 har en ljusbrun
basker (sandfärgad). För övrigt samma färg som brittiska SAS 8)

Sören Norby
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 oktober 2002, 19:23

Inlägg av Sören Norby » 1 november 2002, 21:02

MD650 skrev:
Sören Norby skrev:
Tänker du på Kofor så har dom samma basker som GJ67.
KFOR har en mörkbrun basker medan förutvarande GJ 67 har en ljusbrun
basker (sandfärgad). För övrigt samma färg som brittiska SAS 8)
Du menar att KOFORS baskrar är skitiga GJ67 baskrar? :monkee:

För 10 år sedan var det bara vagnsbesättningar som fick ha basker efter ett HÅRT baskerprov. Så var det iaf på P2. Infanteristerna i bakvagnen till pbv302 bar inte basker... 8O

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 november 2002, 21:14

Du menar att KOFORS baskrar är skitiga GJ67 baskrar? :monkee:
Kan vara :wink:
För 10 år sedan var det bara vagnsbesättningar som fick ha basker efter ett HÅRT baskerprov. Så var det iaf på P2. Infanteristerna i bakvagnen till pbv302 bar inte basker... 8O
När tofsarna på Gardet (alltså Garagedetaljen) fick strf 90 så kunde inte släppa sin tofsbakgrund och envisades att kalla stridsrummet för just bakvagn. :roll: Det enda fordon i FM som har bakvagn är väl bv202/206 med varianter.

Det låter lite misstänkt tofs över dig... Sören :wink: :wink:

:)

Skriv svar