Är det inte så att de allra flesta tvåmotoriga jaktplan (jagar/ kryssar jaktplan) ett ganska dåligt rykte som dagjaktplan?
Tänker på tex Westland Whirlwind (iofs motorproblem, men i mina ögon en mycket potentiell platform), Mosquito och Beaufighter utmärkte sig främst på natten liksom Bf 110. Kommer bara P-38 som hävdar sig väl bland spitfires, Bf109 mm.
I slaget om Frankrike drabbades de franska och även Hollänska förbanden med liknande jaktplan ganska hårt.
Varför de har bättre rykte som nattjaktplan beror säkert på att de själva inte invecklades i så mycket kurvstrid och var stabila vapenplatformar med egna sensorer.
GMY//
En glad sjöbjörn
Bf 110 - ett misslyckande?
Re: Bf 110 - ett misslyckande?
Ja! Amen, VarjagÄr det inte så att de allra flesta tvåmotoriga jaktplan (jagar/ kryssar jaktplan) ett ganska dåligt rykte som dagjaktplan?
Re: Bf 110 - ett misslyckande?
Generellt krävdes det större flygplan för att kunna bära de tidiga RADAR stationerna och en särskild operatör som kalibrerade och avläste den. Whirlwind blev väl tex aldrig ett nattjaktplan? Så det var mer tvåmansbesättning och möjlighet att bära antenn för RADAR som avgjorde vad som blev nattjakt, inte antalet motorer.
Re: Bf 110 - ett misslyckande?
precis. Ju88 var ju duktig nattjägare, och det är ett tvåmotorigt bombplan.
Re: Bf 110 - ett misslyckande?
Små enmotoriga jakyplan användes också i nattjakten, Me109 och den inledningsvis ganska framgångsrika Boulton-Paul Defaiant.
Re: Bf 110 - ett misslyckande?
Funkade inte bra. Utan radar - svårt hitta mål, utan navigatör - svårt hitta hem igen.....VarjagPsilander skrev:Små enmotoriga jakyplan användes också i nattjakten, Me109 och den inledningsvis ganska framgångsrika Boulton-Paul Defaiant.