Su 34
- Mr Gorbatjov
- Medlem
Su 34
Hur bra är planet, är det så bra som ryssanrna hävdar.
Har USA något som är lika bra?
Tidigare i veckan så leverarades dom första 2 av en total order på 58 flygplan som ska vara levererade till 2012.
Efter det så ska ytligare ca 140 plan köpas in, fast då en nyare variant som ska ersätta alla Su 24 som tas ur tjänst runt 2012.
http://www.warfare.ru/?lang=&catid=257&linkid=1615
Har USA något som är lika bra?
Tidigare i veckan så leverarades dom första 2 av en total order på 58 flygplan som ska vara levererade till 2012.
Efter det så ska ytligare ca 140 plan köpas in, fast då en nyare variant som ska ersätta alla Su 24 som tas ur tjänst runt 2012.
http://www.warfare.ru/?lang=&catid=257&linkid=1615
Re: Su 34
Svårt att bedömma då ryssarna (också) gärna förhärligar sina grejor. Idag tror jag att plattformen blir mindre och mindre intressant utan det som fäller avgörandet är vad man hänger på (sätter i) - vad har man för radar, vilka motmedel finns och vad hänger man på för beväpning?
MVH
Hans
MVH
Hans
Det är väl inte så vanligt med plan som har den räckvidden, och kan ta både tunga attackrobotar och radarjaktrobotar (skulle vara F-4 Phantom, kanske, även om det inte är i samma klass). F-15 Strike Eagle har ju också nämnts. Liksom att elektroniken tidigare har varit rätt svaga sidor hos ryssarna. För det talar väl även det faktum att de Su-30:or som såldes till Indien väl skulle utrustas med mycket icke-rysk elektronik, både franska och israeliska system, om jag minns rätt.
Så det är svårt att säga, helt enkelt.
Det beror nog mer på vapen och planets system, och det vet vi rätt lite om...
Så det är svårt att säga, helt enkelt.
- J.K Nilsson
- Medlem
- Ender Wiggin
- Medlem
- J.K Nilsson
- Medlem
Roboten sitter i en kapsel på det ställe den tidigare robotskottvarnarradarn satt monterad. Radarkapsel ser tanigare ut jämfört med den kapsell vi ser på bilden.Ender Wiggin skrev:Nja, själva roboten (R-73?) sitter väl inte där? Bommen ser alltför väl inkapslad ut för att inrymma en robot som skall avfyras.J.K Nilsson skrev:Radar och robot för att kunna skjuta en robot i bakåtsektorn.
J.K Nilsson
- Ender Wiggin
- Medlem
- Olof Larsson
- Medlem
Ang. bakåtriktade robotar så har jag länge undrat vilka problem som uppstår,J.K Nilsson skrev:Radar och robot för att kunna skjuta en robot i bakåtsektorn.
J.K Nilsson
när roboten vid avfyrning rör sig bakåt (d.v.s. i bärarflygplanets riktning) i kanske 1000km/h.
Att räckvidden minskas av att ha i storleksordningen 2000km/h lägre starthastighet inser t.o.m. jag,
men borde det inte uppstå problem med att få roboten att ö.h.t. hålla sig på rätt köl,
tills man har omvandlat minus 1000km/h till stillstående?
- Ender Wiggin
- Medlem
Hur detta kan fungera förklaras här: http://www.warfare.ru/?linkid=1675&catid=262Olof Larsson skrev:Ang. bakåtriktade robotar så har jag länge undrat vilka problem som uppstår,
när roboten vid avfyrning rör sig bakåt (d.v.s. i bärarflygplanets riktning) i kanske 1000km/h.
Att räckvidden minskas av att ha i storleksordningen 2000km/h lägre starthastighet inser t.o.m. jag,
men borde det inte uppstå problem med att få roboten att ö.h.t. hålla sig på rätt köl,
tills man har omvandlat minus 1000km/h till stillstående?
Engelskan i länken är tämligen skral (översättningsprogram?) men det hela lär visst fungera genom att roboten startar i Flankerns flygriktning för att illa kvickt ändra riktning (180 grader) och därefter gå mot sitt mål.
Det hela illustreras med denna lilla söta bild:
- Bilagor
-
- R-73.gif (6.28 KiB) Visad 3167 gånger
- J.K Nilsson
- Medlem
Nja jag undrar om det verkligen är så. Målsökaren kan bara styras ut 60 grader efter skott, länken talar snarare om att hastighetsvektorn ändrar riktning, inte själva roboten. Robotens anfallsvinkel anges i början av artikeln till 180 grader vid skottet.
J.K Nilsson
Roboten är riktad bakåt och skjuts iväg så. Om jag kommer ihåg rätt så trycks den ut som en torped för att övervinna flygplanets hastighet innan robotens egen motor startar.http://www.warfare.ru/?lang=&catid=255&linkid=1606 skrev:N014 rearward-facing radar, range approximately 2 n miles (4 km; 2.5 miles), may enable firing of rearward-facing IR homing air-to-air missiles.
J.K Nilsson
- Ender Wiggin
- Medlem