Patrullbåt Hugin/Kaparen

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Patrullbåt Hugin/Kaparen

Inlägg av Perman » 6 november 2006, 10:20

Som en följd av ubåtskränkningarna och den främmande undervattensverksamheten under 80-talet så byggdes under åren 1989-91 åtta stycken patrullbåtar av Hugin-klassen om och fick förstärkt ubåtsjaktförmåga (dock med bibehållen ytattackförmåga vad jag förstår). Från början var det meningen att tolv patrullbåtar skulle byggas om och moderniseras, och tolv ubåtsjaktutrustningar beställdes bl a och inköptes. Pga politiska beslut så kom emellertid endast åtta ombyggnationer att genomföras (det förutsattes från regeringshåll att FM även skulle använda den överblivna utrustningen på vettigt sätt :? :D ).

Jag har aldrig sett någon närmare info om denna ombyggnad och vet inte så mycket mer egentligen om den än att de fick släphydrofon (av typ ST-240 MF enl. World Navies Today). Dessutom så byggdes väl inredningen om och moderniserades.

Då kommer vi då till min fråga. Enligt vad jag förstår så fick Kaparen båtarna även förmåga till 'tyst gång' vid ubåtsjakt under ombyggnaden. Är det någon på forumet som närmare kan redogöra för hur denna framdrivningsmetod fungerade i praktiken? Användes hjälpmotorerna eller fanns det t o m nån typ av elektrisk framdrift?

Utomlands så är det väl endast ett par moderna fregattklasser som har denna förmåga. Jag tänker närmast på brittiska typ 23 och norska Nansen-klassen. Här är en beskrivning från globalsecurity.org (http://www.globalsecurity.org/military/ ... nansen.htm) på hur maskineriet i de nya Nansen fregatterna fungerar:
The propulsion plant is a CODLAG cross connected type, having one gas turbine of 22200 kW, two AC propulsion electric motors of 2500 kW each, one gears set and two shaftlines each one driving a fixed pitch propeller. The ship has two Main Engine Rooms, separated by a Central Auxiliary Machinery Room. Additionally, an Aft Diesel Generator Sets Room is located astern the Aft Main Engine Room.

The gas turbine is installed in the Forward Main Engine Room. The gears set, installed in the Central Auxiliary Machinery Room, consists of a cross connecting primary gear and two secondary gears, linked by elastic couplings, being each secondary gear fitted with a clutch and a thrust bearing. Finally, the propulsion electric motors, located in Aft Main Engine Room, are mounted directly on the propeller shafts. The motor speed control is carried out by frequency converters.

In the quiet sailing mode, up to 16 knots, the gas turbine and the gears set are disconnected, being the propulsion electric motors capable of driving the ship ahead up to the cruise speed. For boost propulsion, the gas turbine and the propulsion electric motors run together.


/Per

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 6 november 2006, 12:51

Vad jag nu minns ur huvudet när jag var ombord i maskinrummet på en av denna så hade de ett "storebror-lillebror" arrangemang, d v s en större och en mindre diesel på varje axel(2). Vid "tyst" gång så körde man på enbart den mindre motorn via växeln, alltså mekanisk kraftöverföring.

Edit: Vad gäller sonaren i häcken så inskränkte den inte på sjörobotkapaciteten, dock gjorde torpederna det som ju monterades över minrälsen.

Användarvisningsbild
sta
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: 6 november 2006, 17:54
Ort: Vendelsö

Inlägg av sta » 6 november 2006, 18:22

Trevligt att det fortfarande finns de som är intresserade av patrullbåtar, eller kanske trist eftersom den har förpassats till militär teknikhistoria.

Tystgående kunde man väl aldrig beskylla patrullbåtarna för att vara, inte ens efter modifieringarna. HTM-en gjorde framförallt att man kunde köra långsammare, vilket avsevärt underlättar vid ubåtsjakt inomskärs.

Kaparen-klass fick nya högfartsmaskiner från MTU. Nya propellrar, vilka inte kaviterade lika mycket som de äldre. Ett lågfartsmaskineri som bestod av två Scania-dieslar vilka drev varsin generator och även kopplades till två hyadraulaggregat via remmar vilka i sin tur drev propellrarna på något sinnrikt sätt. Trots tekniskt intresse förstod jag aldrig mer än så eftersom jag tillbringade den mesta tiden ombord för om gunrummet.

Sonaren var väl egentligen en variant av ST-240 efterom det var den mindre 57 kHz-typen. Trots att sonaren inte inkräktade på robotpositionerna vägde den ansenliga 1,5 ton, vilket tog en ansenlig tugga av den maximala däcklasten på 6 ton.

Det monterades även en skrovfast sonar på 95 kHz i apparatrummet/57 mm-durken rakt under kanonen.

Inredningsmässigt byggdes mycket om, man kan säga allt från byssa via mässar till hytter och skans. Blir lite varm inombords av att tänka på dom trevliga båtarna.

Summan av kardemumman blev ett mer mångfacetterat och habilt fartyg men tyvärr lite långsammare trots nya maskiner.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 6 november 2006, 18:30

sta skrev:Tystgående kunde man väl aldrig beskylla patrullbåtarna för att vara, inte ens efter modifieringarna. HTM-en gjorde framförallt att man kunde köra långsammare, vilket avsevärt underlättar vid ubåtsjakt inomskärs.
Välkommen sta,

Alltid trevligt med folk som vet vad de talar om.

Nu tillhör jag inte den s.k. båtmaffian här men att man inte skulle ha kunnat köra långsammare förstår jag som landkrabba inte. Alla (moderna) båtar måste väl kunna köra i hela registret från noll till maxfart - eller har jag missförstått något?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 6 november 2006, 18:59

sta skrev: Tystgående kunde man väl aldrig beskylla patrullbåtarna för att vara, inte ens efter modifieringarna. HTM-en gjorde framförallt att man kunde köra långsammare, vilket avsevärt underlättar vid ubåtsjakt inomskärs.

Kaparen-klass fick nya högfartsmaskiner från MTU. Nya propellrar, vilka inte kaviterade lika mycket som de äldre. Ett lågfartsmaskineri som bestod av två Scania-dieslar vilka drev varsin generator och även kopplades till två hyadraulaggregat via remmar vilka i sin tur drev propellrarna på något sinnrikt sätt. Trots tekniskt intresse förstod jag aldrig mer än så eftersom jag tillbringade den mesta tiden ombord för om gunrummet.
Intressant, så det var hydraulmotorer som drev snurrorna då....hade dom KaMeWa snurror eller var det fasta?
Märkligt att man inte bara installerade ett par elmotorer då och större generatorer. :roll:

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 6 november 2006, 18:59

De fick aven ELMA (rörliga och fasta kastare) och prövades med lätt torped 45, på förliga rb tubernas plats.

Som sagt fick de även bättre inredning och blev uthålligare, .

Innan HTM körde de ju med Plejadernas gamla maskineri

Användarvisningsbild
sta
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: 6 november 2006, 17:54
Ort: Vendelsö

Inlägg av sta » 6 november 2006, 19:15

De gamla patrullbåtarna hade en lägstafart på en sisådär 6 -7 knop, vilket är ganska snabbt när man närmar sig kajen. Lösningen är att man kopplar i och ur maskineriet för att få en lagom fart samtidigt som man vill ha styrfart.

Att man inte kan köra från 0 till maxfart beror bland annatr på lägsta varvtal/spakläge och hur mycket växeln växlar ned samt om man har fasta propellrar eller s.k. controlled pitch propellers typ kamewa. Patrullbåtarna hade fasta snurror medan robotbåtarna hade kamewa.

Lösningen med hydrauldrift gjorde att hjälpmotorerna/lågfartsmotorerna kunde jobba på lämpligt arbetsvarvtal, typ 1 500 varv/min, medan man kunde variera farten från 0-12 knop genom att styra hydraulagregaten.

Elmotorer är smidigt men tar mycket plats och är tungt och kräver ganska dyra installationer, jämför ABB-s azipod-drift vilken uteslutande byggs in på nybyggen.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2479
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Inlägg av gostap » 6 november 2006, 19:49

sta skrev:Trevligt att det fortfarande finns de som är intresserade av patrullbåtar, eller kanske trist eftersom den har förpassats till militär teknikhistoria.

Tystgående kunde man väl aldrig beskylla patrullbåtarna för att vara, inte ens efter modifieringarna. HTM-en gjorde framförallt att man kunde köra långsammare, vilket avsevärt underlättar vid ubåtsjakt inomskärs.

Kaparen-klass fick nya högfartsmaskiner från MTU. Nya propellrar, vilka inte kaviterade lika mycket som de äldre. Ett lågfartsmaskineri som bestod av två Scania-dieslar vilka drev varsin generator och även kopplades till två hyadraulaggregat via remmar vilka i sin tur drev propellrarna på något sinnrikt sätt. Trots tekniskt intresse förstod jag aldrig mer än så eftersom jag tillbringade den mesta tiden ombord för om gunrummet.

Sonaren var väl egentligen en variant av ST-240 efterom det var den mindre 57 kHz-typen. Trots att sonaren inte inkräktade på robotpositionerna vägde den ansenliga 1,5 ton, vilket tog en ansenlig tugga av den maximala däcklasten på 6 ton.

Det monterades även en skrovfast sonar på 95 kHz i apparatrummet/57 mm-durken rakt under kanonen.

Inredningsmässigt byggdes mycket om, man kan säga allt från byssa via mässar till hytter och skans. Blir lite varm inombords av att tänka på dom trevliga båtarna.

Summan av kardemumman blev ett mer mångfacetterat och habilt fartyg men tyvärr lite långsammare trots nya maskiner.
Jag är intresserad av Patrullbåtar! :D
Finns det några bilder eller beskrivningar på de ombyggnader som gjordes. Tänker främst på inredning, byssa, msk-rum m.m. Tyckte iof inte att de var så hemska att vistas på? Sett bekvämlighetsmässigt alltså. Vad var egentligen anledningen till ombyggnaden av manskapsutrymmena?

Mvh

Gostap (HMS Vale -82)

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 6 november 2006, 20:23

Okej eftersom jag gjorde lumpen på patrullbåt -92 precis när Kaparen gjorde entré så har jag lite koll.

Kaparen kom sommaren -92 till 46'e som första modifierade patrullbåt. Den ersatte Mysing. 2:a ftg som kom var Tordön, den kom till förbandet december -92 och ersatte logiskt Mjölner.
Före dessa hade Vidar agerat ptk för modofieringen, bl.a. testades sonaren och framdrivningsmaskineriet. Dock inte de nya huvudmaskinerna utan bara lågfartsmaskineriet.

Inredningsmässigt var den största förändringen att aktra mässen för officerarna och chiefens office hade byggts om till sovplatser för alla officerare, alltså ingen sov i gunrummet längre.

Annars hade redan Mysing och Mjölner fått en test av framdrivningsmaskineri, hette Hytilma om jag kommer ihåg rätt.

Elma-kastare hade alla ptrb redan -92, även de icke modifierade, vet dock inte om 48'e som då husserade i Gbg hade det. Men alla i 46'e och divisionen i Berga (16'e?).

Testerna med torped 45 gjordes av Mjölner hösten -92, då placerades tuben på minrälsen och torpeden sköts ut akterut, men det är möjligt att detta ändrades om den gjorde entré som ordinarie beväpning.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 6 november 2006, 20:45

Hans skrev:
sta skrev:Tystgående kunde man väl aldrig beskylla patrullbåtarna för att vara, inte ens efter modifieringarna. HTM-en gjorde framförallt att man kunde köra långsammare, vilket avsevärt underlättar vid ubåtsjakt inomskärs.
Välkommen sta,

Alltid trevligt med folk som vet vad de talar om.

Nu tillhör jag inte den s.k. båtmaffian här men att man inte skulle ha kunnat köra långsammare förstår jag som landkrabba inte. Alla (moderna) båtar måste väl kunna köra i hela registret från noll till maxfart - eller har jag missförstått något?

MVH

Hans
Håller med fullständigt. Hittills så har den information som jag fått om ombyggnaden av patrullbåtarna vida överstigit mina vildaste förväntningar. Fantastiskt!

Hans, som kuriosa i sammanhanget kan jag nämna att de gamla motortorpedbåtarna av T 42 typen kunde som lägst gå med 17 knop med de tre italienska huvudmotorerna inkopplade (3 x 1500 hp bensin). Med hjälpmotorerna kunde de gå från 0 och upp till 7 knop, och sedan måste de accelerera direkt upp till minst 17 knop vid inkoppling av huvudmotorerna. Anledningen vad jag förstod (vid besöket på en av dessa 1970 i Visbys hamn) till att man inte kontinuerligt kunde gå saktare än 17 knop med huvudmotorerna var att dessa då hotade att sota igen! :o :D

/Per

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 6 november 2006, 20:59

Ett annat skäl till ombyggnaden av mäss 1 (skansen) var att kaparen-klassen fick ytterliggare två värnpliktiga sonaroperatörer att husera. I den aktra befälsinredningen byggdes mässen om till att bli en 4-mans hytt utan möjlighet att sitta vid bord. Detta gav fördelen att man numera kunde både skita och duscha i ett gemensamt utrymme. I den aktra inredningen bodde SLO, AO, SonB (ersatte NS) och PB, medan 1:M och MtjC delade styrbordshytten. FC bodde i sin hytt, och 1:O innanför SLC.

När det gäller Tp och riktbara kastare var det egentligen bara Styrbjörn som blev fullständigt modifierad, i varjefall var hon den enda bårt som hade torpedeldledning ombord. Dett ryktades dock om att övriga Kaparenbåtar hade kablaget indraget, vilket jag aldrig märkt av. En av de mer spännande modifieringar som gjordes på en del av patrullbåtarna var installerandet av lågeffektradar (Nav).

Patrullbåtsintresserad som man är undrar man ju Sta kan ange sista bokstaven i denna treställiga kombination: BL...?


//Stivne

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 6 november 2006, 21:05

Stivne skrev: I den aktra inredningen bodde SLO, AO, SonB (ersatte NS) och PB, medan 1:M och MtjC delade styrbordshytten. FC bodde i sin hytt, och 1:O innanför SLC.

//Stivne
OK, där gick jag in på för djupt vatten. Förkortningsordbok, tack.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 6 november 2006, 21:10

Belisarius skrev:
Stivne skrev: I den aktra inredningen bodde SLO, AO, SonB (ersatte NS) och PB, medan 1:M och MtjC delade styrbordshytten. FC bodde i sin hytt, och 1:O innanför SLC.

//Stivne
OK, där gick jag in på för djupt vatten. Förkortningsordbok, tack.
:lol: :lol:

SLO=StridsLedningsOfficer
AO=ArtilleriOfficer
SonB=SonarBefäl?!
PB=PjäsBefäl?!
MtjC=MaskintjänstChef
1:e M= 1:a Maskinist
FC=FartygsChef
1:O=1:e Officer, sekonden
SLC=StridsLedningsCentral

Kul med förkortningar...länge sen man använde dessa.... :lol:

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 6 november 2006, 21:20

jo då du har rätt på alla förkortningar.

Sekonden(S) är tvåa efter chefen ombord, men med samma grad som FC. 1.0 har samma tjänst fast lägre grad. Men oftast styrs det av ren traditon ombord. Fartyg brukar ha S, båtar 1.O

BLH?, men det var ett bra tag sen jag hade med ptrb att göra

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 6 november 2006, 22:06

BLK var det väl vill jag minnas, eller är jag lite senil nu?

Tillägg i förkortningslistan: NS= arv från gamla tider NavigationsStyrman, ofta fänrik eller löjtnant på ptrb, VO på SB-vakt, rr-nav/tff SLC i klart skepp.

Besättningen på en Ptrb typ Kaparen såg ut så här vill jag minnas:

FC: Örlogskapten
1:O: Kapten
MtjC: Löjtnant
AO: Kapten/löjtnant
SLO: Kapten/löjtnant
PB: Fänrik/löjtnant
SonB: Fänrik/löjtnant
1:M Fänrik/löjtnant
(SonBef: Sergeant i förekommande fall)

Vpl
01 Signalman GB
02 Signalman
07 Syte PB
08 PQ PB
09 SLI-op GB
12 artilleri GB
13 artlleri
17 Sonarop PB
18 Sonarop GB
23 elmek GB
26 Motorman
34 Gnist (telegrafist) PB
41 kock GB
42 kock

Inte utan att man blir lite tårögd när man tänker tillbaka på dessa trevliga fartyg. Man minns de härliga diskussionerna i SLC:

- SLI-op torka bort din spya från SLI:et, ja, använd armen, det är ändå inte din jacka, här skall EEENSSSAS!!!!!! EEEENSSA..... Jaha, nu dör han snart, PQ flytta liket, vänd dig om och EEENSAA.... Jahaa, nu har vi missat RAK-bytet....FAAAAAN!

- Från ManO på bryggan, säg till SLI-op att släppa ut knappen på headsetet när han spyr....

Skriv svar