Jag har aldrig sett någon närmare info om denna ombyggnad och vet inte så mycket mer egentligen om den än att de fick släphydrofon (av typ ST-240 MF enl. World Navies Today). Dessutom så byggdes väl inredningen om och moderniserades.
Då kommer vi då till min fråga. Enligt vad jag förstår så fick Kaparen båtarna även förmåga till 'tyst gång' vid ubåtsjakt under ombyggnaden. Är det någon på forumet som närmare kan redogöra för hur denna framdrivningsmetod fungerade i praktiken? Användes hjälpmotorerna eller fanns det t o m nån typ av elektrisk framdrift?
Utomlands så är det väl endast ett par moderna fregattklasser som har denna förmåga. Jag tänker närmast på brittiska typ 23 och norska Nansen-klassen. Här är en beskrivning från globalsecurity.org (http://www.globalsecurity.org/military/ ... nansen.htm) på hur maskineriet i de nya Nansen fregatterna fungerar:
The propulsion plant is a CODLAG cross connected type, having one gas turbine of 22200 kW, two AC propulsion electric motors of 2500 kW each, one gears set and two shaftlines each one driving a fixed pitch propeller. The ship has two Main Engine Rooms, separated by a Central Auxiliary Machinery Room. Additionally, an Aft Diesel Generator Sets Room is located astern the Aft Main Engine Room.
The gas turbine is installed in the Forward Main Engine Room. The gears set, installed in the Central Auxiliary Machinery Room, consists of a cross connecting primary gear and two secondary gears, linked by elastic couplings, being each secondary gear fitted with a clutch and a thrust bearing. Finally, the propulsion electric motors, located in Aft Main Engine Room, are mounted directly on the propeller shafts. The motor speed control is carried out by frequency converters.
In the quiet sailing mode, up to 16 knots, the gas turbine and the gears set are disconnected, being the propulsion electric motors capable of driving the ship ahead up to the cruise speed. For boost propulsion, the gas turbine and the propulsion electric motors run together.
/Per