-
sonderling
- Stödjande medlem 2021
al-Qaida uppmanar till biologisk krigföring
Ledaren för al-Qaida i Irak uppmanade på torsdagen till biologisk krigföring mot de amerikanska trupperna i landet.
Uttalandet publicerades som en ljudfil på internet. Den inspelade rösten påstods enligt nätsajten tillhöra Abu Hamza Muhajer, ledare för al-Qaidas irakiska gren. Han är även känd under namnet Abu Ayyub Masri.
Rösten efterlyste kontakt med al-Qaidasympatisörer med expertkunskaper i kärnteknik eller om sprängämnen.
- Vi är i trängande behov av er, eftersom de amerikanska baserna är utmärkta platser för icke-konventionella experiment med biologisk och "smutsig" krigföring, sade Muhajer.
Han fortsatte med att säga att al-Qaida i Irak var på väg att sätta i gång en offensiv på bred front för att jaga ut "otrogna" och "avfällingar" ur Irak, det vill säga den USA-ledda internationella militära koalitionen och irakier som stöder denna.
Muhajer gav i sitt tal också amnesti till de sunnimuslimska klanledare som samarbetat med den irakiska regeringen, om de går över till att stöda upproret.
Tidigare i september uppmanade Mahajer varje irakisk sunnit att döda minst en var av de 141.000 amerikanska soldaterna i landet till början på den muslimska fastehögtiden ramadan.
Muhajer tog över som al-Qaidas ledare i Irak efter att hans företrädare Abu Musab Zarqawi dödats i ett amerikanskt flyganfall den 7 juni i år.
DN-AFP
Det känns som om DN missade scoopet här med vad al-qaida hotar med är ju att använda nån form av "kärnvapen". En "smutsig bomb" är ju en sprängladdning som ska spridda radioaktivt material över ett visst område. (I artikeln framstår det mest som om de tänkt lägga hundbajs i en påse och slänga på coalitions soldaterna.)
Hur bedömer ni deras chanser att lyckas?
Sonderling
-
Per Andersson
- Medlem
av Per Andersson » 29 september 2006, 17:45
Chans att lyckas?
Så nära 'noll' som det går att komma.
Att annonsera på webben efter folk med nyckelkompetens låter inte som bra säkerhetstänkande...
-
Belisarius
- Medlem
Har inte al-quaida babblat om det här sen 2002....?
Propaganda och "attention whoring", som man säger på engelska.
-
varjag
- Saknad medlem †
Jag måste anmäla en divergerande uppfattning. Läser i dagarna 'Inside Al-Qaeda' och tycker att med den målmedvetenhet och envishet som Al Qaeda - och - dessa millioner sympatisörer över hela världen visar, är det inte en fråga om OM, bara när och var.
Målsättningen är ju att skapa maximala skador och kaos och steget till 'smutsiga vapen' av karaktären nervgaser, biologiska vapen och kärnladdningar är bara en tidsfråga. Varjag
-
maddog
- Medlem
varjag skrev:Jag måste anmäla en divergerande uppfattning. Läser i dagarna 'Inside Al-Qaeda' och tycker att med den målmedvetenhet och envishet som Al Qaeda - och - dessa millioner sympatisörer över hela världen visar, är det inte en fråga om OM, bara när och var.
Målsättningen är ju att skapa maximala skador och kaos och steget till 'smutsiga vapen' av karaktären nervgaser, biologiska vapen och kärnladdningar är bara en tidsfråga. Varjag
Jag håller med.
Al-Qaeda kommer att lyckas med sitt uppsåt. En organisation som är så hänsynslös och visar sån litet värde på mäniskoliv kommer att lyckas.. kanske inte detta årtionde men deras tid kommer. De klarade trots allt av 9/11..
-
varjag
- Saknad medlem †
maddog skrev:varjag skrev:Jag måste anmäla en divergerande uppfattning. Läser i dagarna 'Inside Al-Qaeda' och tycker att med den målmedvetenhet och envishet som Al Qaeda - och - dessa millioner sympatisörer över hela världen visar, är det inte en fråga om OM, bara när och var.
Jag håller med.
Al-Qaeda kommer att lyckas med sitt uppsåt. En organisation som är så hänsynslös och visar sån litet värde på mäniskoliv kommer att lyckas.. kanske inte detta årtionde men deras tid kommer. De klarade trots allt av 9/11..
Hänsyn - är ett ord som inte förekommer i terroristernas vokabulär. Tvärtom - deras målsättning är massmord - ju flera ju bättre! 9/11 var en storstilad demonstration av vad man kan åstadkomma med noggrann planering, tålamod och offervilliga 'martyrer'. Jag tvivlar på att vi måste vänta decenniet ut - på nästa 'storstilade' angrepp....Varjag
-
Jörgen L
- Medlem
Det är bara en tidsfråga innan det händer.....
//Jörgen
-
Tomas Carlsson
- Utsparkad
av Tomas Carlsson » 16 oktober 2006, 13:17
Det räcker med entusiasm, nåja hjärntvätt kallas det väl i det här fallet. menmen, terrorister är kraftfulla.Varför? Jo för att dom brinner så mycket att dom dör för det. Så det skulle inte förvåna mig om terrosterna gör kärnvapen någon vacker dag.
För övrigt så kan man ju bara hoppas och be att inte al-qaeda får tag på uran och kunskap...
MVH
Tomas
-
varjag
- Saknad medlem †
Tomas Carlsson skrev:Det räcker med entusiasm, nåja hjärntvätt kallas det väl i det här fallet. menmen, terrorister är kraftfulla.Varför? Jo för att dom brinner så mycket att dom dör för det. Så det skulle inte förvåna mig om terrosterna gör kärnvapen någon vacker dag.
För övrigt så kan man ju bara hoppas och be att inte al-qaeda får tag på uran och kunskap...
MVH
Tomas
Det bör i det sammanhanget noteras att 'Supreme Leader - Kim Jong-Il' redan babblat om 'de komersiella möjligheterna' att Nord-Korea kan sälja kärnvapen till Massmördarna!
Varjag
-
Tomas Carlsson
- Utsparkad
av Tomas Carlsson » 16 oktober 2006, 13:31
Kalla kriget är ersatt av heta kriget.
Varmt i mellanöstern. Jag har två kompisar från afrika (somalia) och dom berättade att någon kastade in en handgranat in i där dom var.
Menmen, terroristerna kallar kriget för tredje, det gjorde jag föör med, men nu kallar jag det heta kriget, eller glödande kriget.
MVH
Tomas
-
varjag
- Saknad medlem †
Tomas Carlsson skrev:Kalla kriget är ersatt av heta kriget.
Varmt i mellanöstern. Jag har två kompisar från afrika (somalia) och dom berättade att någon kastade in en handgranat in i där dom var.
Menmen, terroristerna kallar kriget för tredje, det gjorde jag föör med, men nu kallar jag det heta kriget, eller glödande kriget.
MVH
Tomas
Är det inte dags att avliva termen 'terrorister'? Jag har också artigt, använt den i mina tidigare poster. I den sista - använde jag termen
massmördare. Ordet terrorister - är faktiskt bara en ursäkt för vad som är psykopater, inställda på att mörda så många oskyldiga som möjligt vid varje 'attack'. Låt oss kalla dom vid deras rätta namn...
Massmördare!, Varjag
-
Tomas Carlsson
- Utsparkad
av Tomas Carlsson » 16 oktober 2006, 14:04
Jag håller med!
Massmördare är rätt ord!
MVH
Tomas
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Nu när ni hittat rätt ord kan ni väl återgå till att diskutera ämnet för tråden.
-
predator
- Medlem
Om man får tag i lite uran eller vad man nu använder. Behöves det något mer en något explosivt för att göra en smutsig bomb eller?
Håller med varjag massmördare.. är ett bra namn. Det är fegt att gömma sig bakom ordet terorist.
-
Tomas Carlsson
- Utsparkad
av Tomas Carlsson » 16 oktober 2006, 14:43
Som varjag säger, atombomber går att köpa från nordkorea och nordkorea är någ sugna på både pengarna och äran för atombombstillverkning. Det behövs göras något - och något görs - vad som fattas är bara ett bra slut på mardrömmen.
MVH
Tomas